/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
el-generator
Fra : nesuno
Vist : 1452 gange
50 point
Dato : 09-10-09 13:40

Kan man bygge sin egen benzin/diesel generator ud af fx. en fræsermotor samt en vekselstrømsgenerator, a la den fra en bil bare større selvfølgelig?
Den skulle gerne producere 220/380V.
Hvor kan man købe en sådan "el-motor" plus div. stik osv.??

Er der nogen af jer der har gjort det??

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 09-10-09 13:54

Egentlig et sjovt projekt.

Det skulle jo nok være muligt.

De fleste af de stik m.m. som du skal bruge kan du købe på greenline.dk

Skal du lave 220V eller 12V ?

For at sikre dig at du får en jævn strøm skal du have en zener diode ind over, ellers risikerer du at få en masse ”spikes” i strømmen, som kunne være fatal for dine komponenter som skal bruge strømmen fra generatoren.
En nem og stabil løsning kunne være at smide en alm. UPS bag det hele for at sikre at strømmen er ens og evt. små udfald reddes af batteriet.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 09-10-09 17:35

Selvfølgelig kan du selv bygge sådan en, men det kan ikke betale sig, da de kan købes røve billigt.

hawaii7

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 09-10-09 19:28

Skidt med om det kan betale sig at bygge dem, bare man har det sjovt.

Men du har nok ret "Hawaii7", betale sig kan det nok ikke.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 10-10-09 06:46

Selvfølgelig kan det lade sig gøre,…
(Ellehammer arbejdede under langt dårligere forhold)

’problemet’ er bare at der ikke er nogen forsikring der dækker ved evt, brand,.. el.anden skade,
du ka’ få lidt ’ide-input’ (data) ved at studere disse link,…
hvis det da ikke ender med at du køber en.....
’stumperne løber formentlig op i mere end den færdige / godkendte (CE) udgave,
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2082&Grp=&n=10
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=62311155
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=60819557

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-10-09 08:58

Det kan lade sig gøre , men uden en solid elektroteknisk baggrund ( 6 års studium) kan det kun gå galt.
Dimensionering og rigtig regulering med fasevinkel kompensering , frekvensstabilisering, overgangsforbløb osv er ikke for amatører.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 10-10-09 09:13

... det er ligegodt først gang jeg hører, at en brandforsikring ikke dækker en brand EA_HS!

- Ubesvarede 0
- Besvarede 15
- Annullerede 15
- Slettede 0
Ialt 30

Kommentar
Fra : nesuno

Dato : 10-10-09 09:42

Jeg har overhovedet ingen erfaring med el, men synes bare det kunne være sjovt hvis jeg kunne købe div ting der skulle bruges, deriblandt "el-motoren" som skal producere strømmen, for derefter med forsigtighed og almindelig snusfornuft at prøve sig frem.
Og ja, selvfølgelig kan man købe sig en, fx. her, http://www.powergenerator.dk/6000.html , men det kunne da være sjovt hvis man selv kunne.

Kommentar
Fra : anderswitt

Dato : 12-10-09 20:08

hej

jeg har prøvet det du vil lave og du skal bruge en fræser motor som er lidt størere end din el motor

find en el motor der passer med omdr på fræseren ca 2800 omdr du skal bruge en helt almindelig el
motor til 230/400v eller 220/380v men paspå at du ikke rører ved klemmerne på el motoren når den kører for der er ikke noget som afbryder.. det slår dig ihjel..

hilsen anders

Kommentar
Fra : nesuno

Dato : 18-10-09 11:03

Hej Anders

Det lyder godt , men hvor købte du elmotoren?

Accepteret svar
Fra : anderswitt

Modtaget 50 point
Dato : 18-10-09 19:35

hej.

jeg fik min motor af min arbejds giver og så havde jeg fat i min lokale el installatør

men han sagede at det ku man ikke gøre uden for lysnettet. men sa snakkede jeg med en elektro installatør som sagede at det var ikke noget problem og det var det heller ikke.

men søg på nettet på el motorer men du skal bare være sikker på at der står 230/400v på mærkepladen. og den skal kobles i en stjerne kobling i klemmerne på motoren.du kan bruge en motor fra en lille vindmølle der er ingen forskeld på en el motor og en generator selvom mange siger det.. hvis der er noget du ikke forstår så skriv det så skal jeg prøve og forklare dig det.
jeg er elektriker så det kan godt lyde lidt for teknisk for en som ikke er elektriker, men skriv så finder vi udaf det

hilsen anders

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 19-10-09 01:31

Citat
... det er ligegodt først gang jeg hører, at en brandforsikring ikke dækker en brand EA_HS!

alka

det KUNNE skyldes uvidenhed,...
tror dog nærmere det skyldes at du,.. blandt dine mange titler,.. OGSÅ er assurandør,..
(altså sælger forsikringer… red.)

eller at du af en eller anden grund ikke vil / gider følge med i hvor mange der rent faktisk bliver snydt, og bedraget af deres forsikringsselskab,… (kæmper for deres ret iflg. forsikringsbetingelserne)
hvis du havde ulejliget dig med at se populære TV programmer som :
tv2.dk/basta
dr.dk/kontant
dr.dk/penge
ville du være betydelig klogere, ang. hvad forsikringer dækker i det praktiske,
(ikke hvad der står i policen)

Mht. din ’høflige’ hentydning til mine annullerede spørgsmål,..

jeg kvitterer,.. i modsætning til mange andre ’kanduer’,.. altid et besvaret spørgsmål med et venligt,.. ’Tak for svaret’,

er spørgsmålet ikke besvaret inden 2 – 3 mdr.
bliver det / de,.. automatisk annulleret af ’kandu’,… (IKKE af mig,)

det vil i praksis sige,.. at de fleste af mine spørgsmål stadig står åbne,..
altså at du,.. eller andre,.. naturligvis modtager de oprindelige point,.. + 1000 tak for svaret,….
især besvarelser for disse, :
http://www.kandu.dk/Spg136449.aspx
http://www.kandu.dk/Spg137409.aspx

Godkendelse af svar
Fra : nesuno

Dato : 20-10-09 10:18

Tak for svaret anderswitt.