/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
fremstilling af natriumacetat
Fra : mdannemand
Vist : 2103 gange
20 point
Dato : 09-10-09 10:53

hej.
er der nogen som kan fortælle hvordan store mængder natriumacetat fremstilles. jeg er med på at det kan fremstilles ved at blande eddikesyre og afløbsrens hvis man skal bruge små mængder, men hvordan foregår processen i industrien? det skal bruges til at vurdere miljøbelastningen af fremstilling af store mængder salt.

Kommentar
Fra : videnskab

Dato : 09-10-09 11:55

CH3COONa
måske det er ved at blande fx 2 mol C, 3 mol H, 2 mol O og en mol Na
held og lykke

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-10-09 14:32

nu er natriumacetat jo ikke noget man producerer og bruger i "store mængder". Det bruges som reagens og bufferkomponent i kemilaboratorier, i kemiske hånd- og ankelvarmere og som smags- og stabiliseringsstof i chips. Desuden en del ved farvning af tekstiler.
Almindelig soda er en meget udbredt råvare i den kemiske industri, så mon ikke den bruges sammen med eddikesyre, som dels kan fremstilles biologisk, dels er et destillationsprodukt ved forkulning af træ (en del af det der svider i øjnene, pår du kommer for tæt på røgen fra et halvdårligt bål).
En hurtig tur på google fortæller ikke meget. "sodium acetate production" giver nærmest børsindberetninger, mens "sodium acetate synthesis" går over i fysik-/kemilokalet. Men prøv selv at søge videre med den sidste søgeprofil.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 09-10-09 17:06

Jeg vil gætte på, at natriumacetat i industrien fremstilles ved reaktion mellem eddikesyre og natriumcarbonat/natriumbicarbonat.

CH3–COOH + Na+[HCO3]– ? CH3–COO– Na+ + H2O + CO2

Denne reaktion er enkel og dannes ud fra billige og (næsten) ufarlige kemikalier.
Desuden har denne reaktion den fordel, at der i princippet ikke efterfølgende behøves en oprensning af kemikaliet.

se evt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_acetate

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-10-09 22:51

natriumkarbonat = soda