/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Adskille tastatur for rensning
Fra : niss45
Vist : 2696 gange
200 point
Dato : 09-10-09 10:43

Hej.
En ven af mig har været uheldig at hælde en væske af en slags muligvis kaffe, i sin bærbar pc, og vil derfor høre om nogen har erfaring med om man selv kan adskille en bærbar for at rense tastaturet, det er fortrins den indbyggede mus der ikke virker, om andre taster virker ved jeg ikke, men ellers kan en trådløs mus måske løse problemet.

mvh. niss

Kommentar
Fra : mooseinc

Dato : 09-10-09 10:56

Hejsa,

Jeg har set en gammel kollega prøve at skille sin bærbar ad selv, fordi han havde spildt noget væske ud over den og der var derfor kommet misfarvning i bunden af skærmen.
Det gik fuldstændig galt, da han fik skildt det hele ad og skulle samle det igen.

Jeg foreslår på det kraftigste at du får en som virkelig har professionel forstand på det, til at skille den af og samle den igen. Husk også at hvis der stadig er garanti på den, så ryger denne garanti hvis du begynder at pille ved den.

Men prøv i første instans at se om alle knapper virker, samt prøv en trådløs eller usb-mus. Hvis det funker med denne løsning er det jo meget godt.
Hvis garantien alligevel ikke er gældende længere, vil det højst sandsynlig stadig være mere økonomisk at få en teknikker til at se på den - medmindre den bærbar er så gammel at den alligevel snart skal udskiftes.

mvh Moose

Kommentar
Fra : niss45

Dato : 09-10-09 11:06

Pcén er over et år gammelt og der er en selvrisiko på 1500 kr pcén kostede ca 3000 kr så de mener ikke de vil ofre de 1500 kr men hellere købe en ny derfor var muligheden af skille den ad, eller forsøge med en usb mus.
Jeg venter lige og ser om ander kommer med deres erfaring inden jeg giver point.

niss

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-10-09 11:17

Citat
adskille en bærbar for at rense tastaturet

Du behøver ikke skille den bærbare, du kan nøjes med at afmontere tastaturet, men at rense tastaturet er en helt anden snak.

Det er nemmere at sætte et nyt tastatur i end at skille og rense det gamle. Et nyt koster som regel heller ikke alverden, og det er helt sikkert billigere end at få den repareret på et værksted og det er ret nemt at skifte.

Hvilket bærbar er der tale om?

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 09-10-09 11:23

Hej i tråden.

Nedenstående omhandler IKKE en bærbar men et trådløst tastatur til en alm. stationær PC!

Mit tastatur har efterhånden holdt i mange år, jeg renser det engang imellem, ikke kun når uheldet har været ude og der evt. er drattet lidt kaffe eller andet ned i det - men osse når jeg bare har syntes at NU er tasterne/knapperne altså ved at være for støvede/nassede.
Jeg tager knapperne op - een for een og rengør både bund og knap i alm. vand med lidt opvaskedims i. Jeg har haft dem alle oppe - osse 'space' og da var jeg lidt betænkelig men da det faktisk var efter et lille uheld med cola, ja så lod jeg det komme an på an prøve, hvis det ikke gik, så var et nyt tastatur jo ikke så pebret i prisen.

Jeg vil pointere endnu en gang at dette IKKE drejer sig om et tastatur til en bærbar men blot til min alm. stationære PC - om tingene virker anderledes på en bærbar, det aner jeg ikke spor om.

I hvert fald held og lykke med det!

Venlig hilsen og god weekend til Jer
Dorthe

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-10-09 11:28

Citat
om tingene virker anderledes på en bærbar, det aner jeg ikke spor om

Jo tingene er anderledes på en bærbar, fordi tingene ikke må fylde ret meget.
Tasterne er såmend nemme nok at afmontere, men da man skal ned og have fat i selve det tasterne trykker på har man et problem, af pladshensyn er det som regel nittet eller svejst sammen

Kommentar
Fra : niss45

Dato : 09-10-09 13:01

Jeg har nu talt med vedkommende og det er en Lenovo pc , problemet er kun musepladen der ikke virker , med en ekstra mus er der ingen problem. så den billigste løsning er jo nok bare at køre videre med den løse mus .

EXTERMINATOR du skriver tastaturet kan afmonteres, i de andre indlæg forstår jeg at de er nittet eller svejset på, så mener du ikke kun tasterne der kan afmonteres. ??

niss

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-10-09 18:38

Det er lidt forskellige hvordan du fjerner tastaturet fra maskine til maskine. For at se hvordan man gør det på den maskine så skal du have tegningen over maskinen. Jeg har selv skilt/samlet flere bærbare og hvis den virker med en anden mus, så ville jeg foretrække det frem for at pille tastaturet af.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-10-09 19:21

nej, tastaturet kan afmonteres, på en lenovo er det normalt to - tre skruer i bunden af maskinen, de er mærket med et lille billede af et tastatur.

det jeg skrev med nittet/svejst er selve samlingen af tastaturet.
Tastaturet består af to metalplader med kontakterne i midten, ligesom en sandwich.
oven på sætter man den gummidut der trykker på kontakten. oven på gummidutten sidder der en slags hængsel, og ovenpå det sidder selve tasten.
lidt svært at forklare, hvis jeg havde været på arbejde kunne jeg have taget nogle nærbilleder af et lenovotastatur

nu har jeg jo ikke lige alle lenovos priser i hovedet men de lenovotastaturer jeg køber flest af koster mellem 200 og 350 kr

men det er jo nok ikke tastaturet du skal have fat i da det sjældendt sidder sammen med tastaturet.
hvis du finder modelnummeret kan jeg slå den op og se efter (og også finde ud af hvor dyrt det er)

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-10-09 19:27

kom lige til at tænke på, er det pladen det er galt med, eller er det trackpointen?

Kommentar
Fra : niss45

Dato : 09-10-09 20:13

De siger det er muset s¨det er jo nok pladen den er gal med.

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 200 point
Dato : 09-10-09 20:44

på en lenovo har man en trackpoint, den fungerer som mus.
mange (men langt fra alle) har også en plade der fungerer som mus.

trackpointen (sidder mellem g,h og b) er meget nemmere at ødelægge med væske end pladen er.

Godkendelse af svar
Fra : niss45

Dato : 14-10-09 19:54

Tak for svaret EXTERMINATOR.

Takker for dine svar, vil afslutte med at sige den er med museplade, og de vælger at bruge en løs mus fremover.

MVH
Niss