/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Mord i udlandet
Fra : Jimmy17
Vist : 751 gange
50 point
Dato : 08-10-09 22:30

Hey.
Håber nogen kan hjælpe med svar på et rent retsteoretisk spørgsmål.

Hvis jeg nu tog til USA, en stat hvor de har dødsstraf evt. Kunne jeg så som dansk statsborger få dødsstraf for at slå en eller et par amerikanere ihjel under et ophold der?

Og omvendt, hvis en fra USA tog til Danmark og under personens ophold slog et par danskere ihjel, hvilken straf ville han så kunne ende med?

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 08-10-09 22:37

Straffen gælder i det land som forbrydelsen bliver begået i. det spiller ingen rolle hvor fra i verden man kommer.

Accepteret svar
Fra : Olesen-50

Modtaget 60 point
Dato : 08-10-09 22:38

Man får den straf der er i det pågældende land, men sandsynligheden for at du ville få dødsstraf i USA er lille, du ville skulle afsone noget af din straf derovre, og så blive sendt til DK, hvor du garanteret vil blive løsladt

Bare tænk på Peter Lundinsagen... men der var godt nok ikke dødsstraf i den stat hvor han myrdede sin mor, men han blev sendt til DK efter nogle år i amerikansk fængsel, og desværre skulle han ikke fortsætte afsoningen i DK, for så var der blevet sparet 3 menneskeliv

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 08-10-09 22:50

Hvorfor skulle man blive løsladt efter ankomst til DK??

Det der ofte sker, at at den dømte bliver udleveret til sit hjemland, og straffen bliver så konverteret til lokale forhold, men som udgangspunkt straffes du i det land forbrydelsen bliver begået i.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-10-09 05:20

I Saudiarabien ryger knoppen uanset.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-10-09 06:23

12 år ca (metalundersøgelse evt)

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 09-10-09 12:17

Tak for svaret Olesen-50.
Kunne have været fint med et link, men har fået svar bekræftet. Så takker