/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Skal man købe bil eller ik?
Fra : zith
Vist : 1032 gange
200 point
Dato : 08-10-09 12:06

Hej

Jeg sidder i den situration lige nu at jeg overvejer at bytte min Mazda 626 fra 99 som har kørt 190.000 ud med en nyere bil (Omkring de 2006-2009).
Grunden er at jeg sys den er begyndt at få nogle problemer har lige skiftet bremser og den har fået en ny tank på så har betalt 9000 på den i løbet af 2mdr.
Og nu begynder den at dugge og ikke varme rigtigt og sådan nogle ting.
Men den kører sådan set rigtig fint og er meget velholdt.

Hvad sys i man skal gøre.... Skal man ud og tage et lån og købe en bil fra 2006 eller skal man låne lidt flere penge og købe en fra 2008 ca eller skal jeg beholde Mazda'en.... hvad sys i?

Håber i kan kaste lidt lys over det.

Kommentar
Fra : mooseinc

Dato : 08-10-09 12:21

Hejsa,

Jeg vil mene at du bør lægge vægt på tre ting i dine overvejelse.

1. Hvad er din mazda værd, som den står nu - klar til salg.
2. Hvor mange penge skal du ud og låne til henholdsvis en 2006 bil og en 2008 bil.
3. Kan det betale sig at sælge den gamle, låne ekstra til den nye, i forhold til at køre den helt ud og så skrotte den.

Det kommer jo lidt an på hvordan bilens stand er i, om det er værd at sælge og købe ny eller bare beholde den til den ikke kan rulle længere.

Jeg håber du kan bruge mit lille råd til at få bedre indsigt i dit dilemma.

mvh Moose

Kommentar
Fra : AsmussPro

Dato : 08-10-09 13:06

Fordelen ved at købe en ny bil er, at du ikke har der ikke kommer uforudsete udgifter, som der gør ved en gammel bil.
Jeg har selv haft en 20 år gammel Golf 2, som jeg var meget glad for, men jeg skulle altid have olie, vand ig en kilerem med for at være sikker på, at jeg nåede frem. Desuden så er der mange reparationer med en gammel bil.
Jeg valgte at købe en splinter ny bil (en lille en) for at slippe for det stress med uforudsigelige udgifter og den panik jeg fik, når jeg skulle køre længere end de der 70 km om jeg nu også nåede frem uden problemer.Desuden kører jeg rigtig mange kilometer i forbindelse med mit arbejde.
På den anden side er brugte biler mega billige lige nu, så man får meget bil for sine penge.
Men jeg havde brug for at vide præcis hvad min bil koster mig og der er ikkekommer nogle overraskelser.
Hilsen
AsmussPro

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 200 point
Dato : 08-10-09 13:15

Hvis du skifter bil så må du se de 9000 du har ofret de sidste måneder forsvinder ud i den blå luft du skulle have skiftet før du begyndte at bruge penge på bilen, men det er for sent nu og af skade bliver man sjældent rig men tit lidt klogere, selv har jeg for kort tid siden skiftet min Suzuki fra 1998 ud med en nyere model fra 2005, jeg skiftede før den gamle kom i reperations alderen
det du skriver med dug og manglende varme, det kan tyde på at varmeapparatet måske er blevet utæt = en ny udgift, vi kan ikke fortælle dig om det er den bedste løsning at skifte nu, måske kan en ny varmeapparat være den sidste udgift i mange år - måske er det bare en mere udgift i en endeløs række, det eneste som er nogenlunde sikkert er: Du får ikke mere for bilen i en bytte situation fordi du har kostet 10.000 eller mere på den, biler i den årgang og ældre er desværre ikke mange tusinde værd. Hvis jeg var dig (og det er jeg ikke) så ville jeg skifte bil inden jeg blev ruineret af mekanikeren, husk på at banken sandsynligvis kan give et bedre tilbud på billån end de lån som bilforhandlere tilbyder

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-10-09 13:21

Citat
Skal man ud og tage et lån og købe en bil fra 2006 eller skal man låne lidt flere penge og købe en fra 2008
det kommer an på din økonomiske situation, lånet skal jo betales tilbage og måneds ydelsen bliver større ved en nyere bil, men du kan så sikkert også regne med ikke at have udgifter til mekanikeren lige de første år, en bil fra cirka 2006 kan næsten helt sikker køre 5-7 år uden reperations udgifter, så mig sparsommelige jyde ville vælge en billig nyere bil fra 2004-2006 og have lidt mere penge til andet sjovt

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-10-09 13:33

Citat
jeg skiftede før den gamle kom i reperations alderen

Øhh hvad med dig o.v.n. ??
Er du også klar til at blive skiftet

1000 gange undskyld.
Kunne ikke dy mig.
Smutter igen

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-10-09 14:18

lige nu er det rigtig godt at sælge brugt bil. men det koster nok også mere for den bil du køber.
så i sidste ende er det nok det samme.
men når en bil begynder at få mange skavanker, er det ved tiden at skille sig af med den.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 08-10-09 15:37

På denne årstid skyldes duggede ruder ofte, at der ligger blade i indsugningsbrønden under forruden (dit spørgsmål fik mig op af stolen, og jeg har lige fjernet to håndfulde blade fra min egen).
Manglende varme kan skyldes manglende vand, og det KAN, som o.v.n. skriver, skyldes utæthed, der HVIS den er i selve varmeapp. samtidig vil give dug og en lugt af kølervæske.
Manglende varme kan også skyldes tillstopninger, defekt tremostat eller reguleringshane.
Reparationsomkostninger afhænger af tilgængeligheden.
Hvis du ikke kan lugte kølervæske i kabinen, ville jeg starte med at rense brønden og efterfylde kølevand.

En ny mazda 6 koster fra 330.000 og op, som mazda lige nu vil låne dig de 80% af til en årlig omkostningsprocent på 6,69% hvoraf kun de 4,75 er fradragsberettiget rente. (tallene er udregnet på basis af oplysninger fra mazdas hjemmeside)

Det betyder, at du lige nu skal op med 66.000 (minus det du kan få for den gamle)
dernæst skal du i 84 måneder bløde 4.067kr + alm. vedligehold, altså en udgift på over 8.000 for hver to mdr. (idet jeg går ud fra, at forsikring og off.afgifter er nogenlunde de samme.
Du kan godtnok reparere temmelig meget for den udgift, men du slipper selvfølgelig for en del værkstedsbesøg (afsavn), hvis du køber en ny.

Så ud fra en rent økonomisk betragtning skal du passe på den gamle lidt endnu.

Håber det gav lidt stof til overvejelserne

H-J

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-10-09 17:07

Kan fultud tilslutte mig hjkofoed indlæg.En Mazda 626 er jo i "bund og grund" en solid bil.190.000 på tælleren,burde ikke være et problem. Bremser og en ny tank,er jo hvad der forekommer.Det er jo nu,du kan køre de billige kilometrer.Prøv at læse f.eks.FDM`s udlægning af hvad det koster at køre ny bil.Der skal ingen stor bil til før det render op i 5 - 8 kr. pr./km.
Selv har jeg en Vectra fra 1997. 330.000 på tælleren.(Skal skifte tandrem). Så med lidt "lykke og held",har du mange km. tilbage i din bil.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 08-10-09 18:22

Som udgangspunkt, så vil det altid være billigere, at holde bilen rullende i kr & ører, end blot afskrivning af en bil 1. år på 200.000 kr. MEN når en bil begynder at koste, så bliver den nok ved, og det er træls. Ud over økonomien, så er det også ret træls, at der er noget galt med bilen (den gamle), når man skal bruge den.

Gør op hvad dit kørselsbehov er og er du ikke "troende" på, at det skal være en Volvo, BMV så findes der p.t. rigtig mange biler i prisklassen omkring de 100.000 til 130.000.

Jeg kører selv i en Suzuki Liana p.t. så det er ikke derfor jeg fx foreslår en Skoda Fabria 1,4 benzin eller i diesel - hvis du har det behov.

De penge du "stopper" i Mazda'en kan du bare vinke farvel til. Nogle steder giver de op til 20.000 kr. ved køb afny bil, så kik markedet godt igennem. Du skal vel også til syn med den - på et tidspunkt!

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 08-10-09 18:24

Allerførst: Hvad er dit daglige / ugentlige kørselsbehov ? Er du 100 % afhængig af din bil, eller kan du i en nødsituation tage det offentlige ? Brugtbilmarkedet virker ret dødt i øjeblikket, og som andre så rigtigt har anført, er chancerne for, at hente pengene for reparationen hjem lig nul. Sliddele som bremser, dæk, udstødning m.v. tæller ikke rigtigt op i den sammenhæng, men givet er det, at en helt nysynet bil er lettere, at sælge, - og værdien stiger en smule. Kan det svare sig, at ofre et syn på den ?
Du skal også huske, at en ny(ere) bil kan gå i stykker, og service besøg er absolut heller ikke gratis.
I dit sted ville jeg nok overveje, om den faste månedlige udgift til ny(ere) bil ikke kan retfærdiggøre en reparation eller to, - men det skal jo vejes op imod behov og økonomi.

Kommentar
Fra : zith

Dato : 09-10-09 17:53

Hejsa

undskyld det sene svar men havde først fået en mail nu om der var svaret på mit indlæg :)

I er alle kommet med mange gode input her og er jeg glad for.

Jeg er 100% afhænging af bilen da jeg skal ud til nogle kunder og sådan.

Den bil jeg kigger lidt på nu er en ford focus diesel så den kan kører længere på literen og sådan.

Jeg kører ca 25-30.000km om året og derfor gider jeg ikke alt det bøvl med gamle biler har haft 2 golf'er inden Mazda'en og de var begge noget skidt som hele tiden gik i stykker og er nok derfra jeg har det sådan at jeg ikke gider bøvle meget med sådan noget mere.

Men duggen har jeg fået væk jeg luftede den ud en dag der ikke var regn og det hjalp.
Og varmen er pludselig kommet igen ved ikke lige hvorfor fordi der er ikke gjort noget men en morgen så kom det igen hvor den fint blev varm.

Indtil videre er det bedste tilbud på min mazda er 33.400 som jeg ikke ved om det er godt nok.

Men tror jeg vælger at købe en anden bil men så er problemet om det skal være en lidt nyere altså 2006 eller om det skal være en der kun er et år gammel og så spare de penge man mister ved at købe en helt ny

Kommentar
Fra : zith

Dato : 27-10-09 11:06

Okey er nu kommet lidt videre med sagen og afventer opkald fra banken i dag om at jeg kan låne de penge jeg nu skal bruge til en ny bil.

Jeg har besluttet mig for at købe en Honda Civic fra 07 eller nyere men jeg står mellem valget på en benzin eller diesel.

De har kørt lige langt og er begge fra 07.

Diesel koster så ca 40.000 mere end benzin men den kører længere på literen den er hurtigere og diesel er billigere end benzin. Men er det så 40.000 kroner værd????

Godkendelse af svar
Fra : zith

Dato : 30-10-09 14:07

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-10-09 14:12

Selv tak - blev det benzin eller diesel ? Jeg har ikke så stort kørselsbehov og vælger altid benzin