/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Elektrolytbalance + N/K-pumpe
Fra : Nik_
Vist : 2696 gange
75 point
Dato : 07-10-09 14:55

Jeg har virkelig svært ved at forså væske- og elektrolytbalance samt Natrium/Kalium-pumpen.
Det er sådan jeg har forstået lidt af det, er det helt forkert?:

Elektrolytter er salte.
Natrium og Kalium er elektrolytter.
N/K-pumpen skal naturligvis bruge N og K for at fungerer.
N og K kommer ind i kroppen via maden som nedbrydes?
Pumpen gør at vores celler kan fungerer.
Cellerne danner energi til kroppen?

Så hvis ikke vi får tilstrækkeligt med næring kan pumpen ikke virke og dermed vores celler heller ikke virke og vi har ikke noget energi.

Det nok helt forkert, men har virkelig svært ved at se sammenhængen..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-10-09 15:35

Der står noget her, godt nok om svin, men mon ikke du alligevel kan bruge det?

http://www.infosvin.dk/Haandbog/Foder/Naeringsstoffer/Mineraler/Elektrolytter_elektrolytbalance.html

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-10-09 19:38

Når man ikke bruger de helt rigtige ord, biver det svært at forstå.
Den side der henvises til ovenfor har flere fejl, når man skal være nøjeregnende.
Normalt opfatter folk det som kværulanteri, når man påpeger det forkertte.

Lige dit eksempel viser hvor vigtigt det er at være pinlig korrekt.

salte er ikke elektrolytter. Men visse salte( ikke alle) vil når de opløses i vand deles i elektisk positive og elektrisk negative dele. En opløsning af den slags kaldes en elektrolyt.

Na og K er ikke elektrolytter men metaller. Disse grundstoffer kan indgå i et salt .
Et eksempek er NaCl . Det har ingen af egenskaberne som metallet Na eller gassen Cl2 men er et stof for sig selv. bindingen er en ionbinding fordi hvert Na atom har afgivet en elektron til et Cl atom. Selv om formlen skrives som NaCl er der dog tale om krystaller hvor et meget stort antal atomer er samlet i en enhed.
Når det opløses i vand beholdes ionopdelingen og der dannes "løse " bevægelige Na+ og cl- ioner i vandet. Navnet ion kommer fra græsk og henviser netop til bevægeligheden.
Normalt er bevægelserne helt tilfældige , men betop ionpumperne er en mekanisme som kan skille forskellige ioner i forskellige portioner .

Kommentar
Fra : Nik_

Dato : 07-10-09 19:45

Tak ^

En person indtager stort set ingen mad og kun en lille smule væske. Kroppen rop får ikke tilført de mineraler som den har brug for, som fx natrium og kalium. Dette bevirker at Natrium/kalium-pumpen ikke kan fungerer optimalt og dermed kan fx muskelcellerne heller ikke fungere. Personen føler sig derfor træt og slap og har stort set ingen energi.

Rigtigt?

Annuller spørgsmålet
Fra : Nik_

Dato : 09-10-09 17:02

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål