/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Hulmursisolering - 1 - 2 cm.
Fra : vedikkealt
Vist : 423 gange
100 point
Dato : 06-10-09 21:37

I et hus fra 1951 hvor ydervæggen er en stens væg - og indervæggen er en type Leca blokke er der imellem disse 2 sten kun en afstand på 1 til 2 cm.

Det blev undersøgt for ca. 5 år siden OM der kunne hulmursisoleres, men det var ikke muligt på det tidspunkt.

Synes at have hørt, at der findes en type isolerings "barberskum" der langt lettere kan sprøjtes ind mellem de 2 vægge.

Nogen der ved noget...

Hilsen fra vedikkealt

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 06-10-09 22:00

hvad med polystyren granulat (flamingo kugler)
men noget helt andet, kan det overhovedet svare sig, du har allerede en lecablok og får ikke ret meget ekstra isolering.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 06-10-09 22:02

fandt lige denne her som eksempel:
http://www.hulmur.dk/Materialer.htm

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 06-10-09 22:37

Hvis du kun har så tyndt et hulrum , opnår du næppe noget ved at fylde hulrummet med et fast isoleringsmateriale.

Alle praktiske bygningsisoleringer er baseret på stillestående luft. Hvis en spalte er tynd cirkulerer luften kun lidt og varmeoverføringen ved konvektion bliver tilsvarende lille. Princippet kendes fra termoruderne.

Først med en bredere spalte ( fra en 4 til 5 cm ) bliver konvektionen så stor at man må bremse luftbevægelsen med mineraluld, PS skum granulat eller andet fyld,som mest består af luft.

en 1 cm spalte isolerer formentlig bedst uden fyld.

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 18-10-09 07:27

Tak for svaret transor.

Dit svar holder, derfor 5 stjerner transor.

For det er faktisk direkte spild af penge når mellemrummet ikke er større...

Så TAK for direkte at lede mig sporet af denne besparelse...

Bedste hilsner fra vedikkealt