/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvem ved hvor det stammer fra?
Fra : snerose
Vist : 2697 gange
200 point
Dato : 06-10-09 20:29

Er der nogen , der ved, hvor efternavnet "Skafte" stammer fra? Har prøvet at Google og finde ud af det, men det er ikke lykkedes at finde ud af ret meget.

Har nemlig en svigerfamilie med dette særegne navn, som jeg synes kunne være interessant, at finde ud af mere om...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-10-09 20:34

Ham jeg kender, nulevende, stammer fra Fyn?

Foreløbigt, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-10-09 20:40

Nok snarere Lolland:

Christen Pedersen Skafte Birth: abt 1670

Rolokke, Kobelev, Maribo, Denmark
Death: aft 1730

Rolokke, Kobelev, Maribo, Denmark

Parents
Father: Peder Jensen Skafte

Marriage(s)
Spouse: Sidsel Rasmusdatter :

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 06-10-09 20:44

Ja, har fundet ud, at de stammer fra Lolland - men hvor kommer de fra? Har også hørt sære historier om, at de angiveligt skulle være indvandrere fra Polen, men så er det da et underligt navn for en polak!

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 06-10-09 20:45

Tjah - jeg kender også nogen fra Lolland

Lis

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-10-09 20:47

Nej, navnet er pæredansk.

Der ligger jo også en landsby Skafterup på Sydsjælland, selvfølgelig også af dansk oprindelse.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-10-09 20:48

Ham jeg kender hedder Hans, hils ham...

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 06-10-09 20:53

Citat
Nej, navnet er pæredansk.

Der ligger jo også en landsby Skafterup på Sydsjælland, selvfølgelig også af dansk oprindelse.

Dét er da sjovt, at der en by med netop det navn... Men der er jo mange byer, gader og veje i Danmark, der er opkaldt efter nogen....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-10-09 21:00

rup drup og strup er jo tilføjelser for udflytter byer fra gammel tid...

Beslægtet med det nordsjællandske rød, der jo ikke er en farve, men en rydning i skoven,
og det skånske eller slesviske torp, der er noget lige udenfor på toften;
eller krakkemutterne på grønlandsk, ikke af dansk oprindelse.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-10-09 21:09

Når man leder på Krak, så er der 520 personer med et mellemnavn Skafte. 180 på Sjælland.
Måske det var en ide, at kontakte een af dem på Sjælland og spørge om de ved hvor deres navn kommer fra. ?

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 06-10-09 21:11

Nå, men har fundet ud af, at den første "Skafte" er fra omkring 1500- tallet, hvor han er registreret på Lolland. Men ingen ved, hvor han så stammer fra..... - og hvorfor han lige hed Skafte (måske var han et skaffe-dyr: "kan du ik' lige Skaf'-det" = Skafte

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 210 point
Dato : 06-10-09 21:12

Her har duså Skafte slægten, fra Lolland som jeg sagde...

http://birketsogn.dk/index-filer/Page990.htm

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 06-10-09 21:13

Citat
Når man leder på Krak, så er der 520 personer med et mellemnavn Skafte. 180 på Sjælland.
Måske det var en ide, at kontakte een af dem på Sjælland og spørge om de ved hvor deres navn kommer fra. ?

Jo, men hvis man nu kender en stor del af familien og ingen ved noget om det, så ville det være rart, hvis andre kunne bidrage med noget...

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 06-10-09 21:17

svendgiversen - jeg har været inde på birketsogn og på schulzes.dk som også har en meget omfattende slægts-viden - men jeg ville bare spørge, om nogen vidste, hvor navnet stammede fra - oprindelse osv...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-10-09 21:18

Nej ikke noget med skaffe dyr.
Han var ikke "skaffer" på kroen/forsamlingshuset; ikke mange kender denne stilling i dag...

Snarere økse/støvle Skafte r? eller sværd Skæfte r??

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-10-09 21:18

Ifølge det som Svendgiversen skriver var der een der hed Claus Skafte,muligvis er han i familie med den Claus Skafte som bor i Naksskov ??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-10-09 21:27
Kommentar
Fra : snerose

Dato : 06-10-09 21:33

Hmmm - interessant svendgiversen, men...

Smuller54 - der er rigtig mange "Skafter" på Lolland! Ja, og i Næstved, og så breder de sig op igennem Sjælland.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-10-09 21:43

uhm- der er en del grupper på facebook, med Skafteklanen - Skafte family, jeg ved ikke om du bruger det medie, men der er 22 henvisninger -

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-10-09 21:46

I mit tidligere firma havde vi et bestyrelsesmedlem, der hed Inge Skafte... hun boede i nærheden af Kbh

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 06-10-09 22:01

smuller - jo bruger da facebook, men synes ikke, at jeg har kunnet finde ud af noget eller om nogen, der ved noget. De er vist bare medlem af grupperne, fordi, de har det navn dér!

Kommentar
Fra : torbenhammer

Dato : 07-10-09 14:15

Hej Snerose

Ordbog over Det Danske Sprog www.ordnet.dk giver disse forklaringer:

skafte, v. ['sgafd?] -ede. vbs. -ning (HavebrL.4I.593. Feilb.), jf. Skafteri. (sv. skafta; af I. Skaft; jf. skæfte)

1) (jf. skaftet samt skaftsætte og beskalle; “bruges neppe mere”. Levin; nu ell. dial.) til I. Skaft 2: forsyne med skaft; sætte skaft paa; skæfte. Moth.S224. VSO. MO. FrGrundtv.LK.44. Feilb. OrdbS.

2) (jf. bet. 3; dial.) til I. Skaft 3: skafte (af), maale et stykke jord op med skridt. MDL. Feilb.

3) (til I. Skaft 5.1 (ell. 5.2) i bet. “ben” (ell. “støvleskaft”) ell. (m. tilknytning hertil) som videre anv. af bet. 2; dial.) i forb. skafte af, gaa med lange skridt; gaa hurtigt. FrGrundtv.LK.146. Feilb.

4) (til I. Skaft 5.3; landbr., dial.) i forb. skafte ud, om hest: føre avlelemmet (skaftet) ud af skeden (spec. ved vandladning). MilTeknO. Stockfleth.S.18.73. Landb O.II.193.III.310.

Skaft(e)-, i ssgr. især af I. Skaft 2 (ell. 5) || formen Skaft- bruges fortrinsvis i mindre faste ell. visse fagl. ssgr.; se fx. Skaftbajonet, -ende, -flade, -flig, -plet, -rende ofl. || foruden de ndf. anførte kan spec. nævnes ssgr., der betegner et redskab, som (imod reglen) er forsynet med skaft, som Skaft(e)-mejsel, -naal, -stæmmer ofl.

I øvrigt har Tom Stryhn 486 personer med efternavnet Skafte www.tom-stryhn.com

hammertor

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 07-10-09 17:36

Ud over de ovenfor nævnte betydninger kan Skaft(e) som substantiv betyde "ende" og som verbum betyde "at gøre ende på/af", dvs. afslutte jf Otto Kalkars Ordbog over det Ældre Danske Sprog (http://www.hist.uib.no/kalkar/)

Vi kender det blandt andet som led i ordet afskaffet, der altså ikke kun handler om "at fjerne noget", men lige så meget "at gøre ende af"...

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 07-10-09 17:45

Mon der kan være en sammenhæng med adelsslægten Schaffelitsky til Muckodell?
http://www.roskildehistorie.dk/stamtavler/adel/Schaffelitsky/Muckodell.htm

Det kunne være en alternativ forklaring... Og adelslægter letter givetvis slægtsforskningen, da der er gode slægtstavler...

Godkendelse af svar
Fra : snerose

Dato : 12-10-09 15:03

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-10-09 15:06

Selv tak,

hvis du er i familie med Hans Skafte, så hils ham fra Svend Giversen