/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
hvidt i opvaskemaskine==??
Fra : steffen15
Vist : 6250 gange
250 point
Dato : 06-10-09 17:15

Hej min opvaskemaskine er begyndt og være hvid indeni samt noget af mit sorte køkken gerj,

i kan se i klippet at glasset er meget uklart på maskinen..¨

har prøvet med edikesyre for 14 dage siden og det fjernet alt men nu er det kommet igen.
tror måske det er salt men ved det ikke...alt er gennem gået og fyldt op.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 06-10-09 17:19

næh, det er kalk

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 06-10-09 17:29

Jeg ville give den en tur med eddikesyre én gang til, og så køre det varmeste program.

Det virkede i hvert fald for vores "opvasker". Vi hældte det både i sæbe- og afspændings-rummene.
Den fungerer perfekt og vores glas mm. er altid pæne.

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 06-10-09 17:31

Orv - måske, du skal prøve at købe noget andet salt.... Vi bruger altid det fine, for det har nemt ved at blive opløst.

Kommentar
Fra : Visionary

Dato : 06-10-09 18:02

Ja det er kalk...

Maskinen mangler afspændingsmiddel. Du kan evt. skrue lidt op for den tilførte mængde, på den lille drejeknap, der sidder der hvor du fylder på.

Der vil allerede komme hvide skjolde, allerede efter at have kørt få gange, med for lidt afspænding.

Normalt bruger man citronsyre eller maskinrens til opvaskemaskiner og IKKE eddikesyre!!
Hvis man ved lidt om, hvordan maskinen er opbygget, så gør man det aldrig....

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 06-10-09 18:15

der hvor jeg fylder afspændingsmiddel på kan den kun skrues helt ind ellers ryger den af.
den skulle selv styre dette.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-10-09 18:16

Der mangler vand, til at skylle opvaskemidlet væk.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-10-09 18:17

Hvis det er kalk kan det nent tørres af med en klud med eddikesyre.
Hvis det ikke fjerner det, så er det ikke kalk.

En opvaskemaskine kalker ikke til hvis den eri orden og rigtigt indstillet. Der er et permutitfilter, som fjerner kalken. Det er det man regenererer med salt.
Der er en indstilling på maskinen ( normalt lidt skjult) hvor saltmængden pr vask kan justeres. Den er måske sat for lavt.

Du bruger formentlig nogen tabs . De kan indeholde noget kedeligt snask, som sætter sig.
Prøv med godt gammeldags kvalitetspulver.
så er der dem, som påstår at deres tabs erstatter saltet, og det passer ikke.

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 06-10-09 18:21

her viser jeg det sted man fylder afspændingsmiddel på.

og det den ellerws har

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 06-10-09 18:23

jeg bruger fint salt og noget pulver som sæbe som nemt skulle kunne opløses

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 06-10-09 18:24

Har du ingen brugsanvisning til maskinen, hvis du har det, kan du se hvor justerskruen til mængde af salt og afspænding justeres.

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 06-10-09 18:39

nej det er en som jeg har købt på netttet brugt.
smider lige alle de point over jeg har hvis i kan finde noget til mig

min maskine er en

wasco
art mr 158-007
type nr wp5b
po nr 71127

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-10-09 18:45

Der kan være flere fejl. En af dem er at tømmepumpen ikke virker, der er knæk på afløbsslangen eller forstoppelse i afløbet så vandet ikke skiftes ordentligt ved skylningen. så efterlades der sæberesterbåde i maskinen og på servicet.

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 06-10-09 18:52

har lige gået pumpen og afløbsslangen igennem det fungere fint

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 06-10-09 19:01

kan det ikke være at en bordopvasker selv blander tingene ?? håber i kan finde en brugsanvisning til mig

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 06-10-09 19:19

her er der en brugsanvisning til en wasco bordopvaskemaskine måske du kan bruge den

http://www.harald-nyborg.dk/pdf/2966.pdf

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 06-10-09 19:20

den har jeg læst . der står ikke noget om afspændingsmiddel og doser? hmm

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 06-10-09 21:43

Hej
Skal lige høre om du bruger tabs med 2 i 1 eller hvormange der er i en???? eller bare nomal opvaskemiddel...???

Sådan en maskine er kun beregnet til at bruge ganske nomal opvaskemiddel salt og afspændingsmiddel, det giver det bedste resultat , fordi det er så maskinen der bestemmer hvordan det hele dosseres, det bestemmer maskinen ikke selv når man bruger det der 2i1 eller hvad det nu hedder.

Bassebo...

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 07-10-09 08:36

jeg bruger bare alm opvaskepulver,

Accepteret svar
Fra : Bassebo

Modtaget 250 point
Dato : 07-10-09 19:20

Hmm så mit bedste bud er at det er afspændingsmiddel der er tilbage i maskinen .......

men har tæsket rundt på nettet og brugt nogle livliner og alle siger afspændingsmiddel...

Bassebo...

Godkendelse af svar
Fra : steffen15

Dato : 08-10-09 11:47

Tak for svaret Bassebo.