/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Verdens bedste hvalpefoder??
Fra : modersvilje
Vist : 3202 gange
300 point
Dato : 06-10-09 12:50

Hej kære hundevenner,
Jeg har lige købt en Beauceronhvalp (fransk hyrdehund) og vil gerne vide hvorfor netop dit hvalpefoder
er "Verdens bedste hvalpefoder" !
Hills er dyrt, men er det bedre end eksempelvis Olivers?
Er Royal Canin bedre end Doggy ?
jeg har set en test over "voksen hund" - foder ( http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=3440&paid=5&scid=3550&1181551247 ) men ikke hvalpefoder.

Det lader til at dyrehandlererne i mit område heller ikke er enige!
Nu lader jeg `panelet på KanDu´ komme med nogle bud!
På forhånd tak,
MV2

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 06-10-09 13:58

Hej modersvilje.
Rigtig meget tillykke med din Beauceron. Hvis vi havde flyttet på landet var det også en Beauceron vi ville ha haft. (Virkelig flot og dejlig hund)

Vi fik så en mops (Rigtig Rigtig Rigtig meget forskel, ved det godt )

Med hensyn til foder er vores erfaring "ikke noget af det du nævner" "ikke noget af det man kan købe i supermarkeder og dyrlæger"

Problemmet er at for at få fodret til at fylde noget, kommer man korn/hvede i det og en hund i det fri ville aldrig begynde at spise korn. I "bedste" fald får hunden bare ikke noget som helst næring ud af det og i værste fald får hunden allergi som vores fik og som er meget velkendt hos hundeejere.

Almindelig tørfoder kan holde i en evighed, hvad har de kommet i for at få den holbarhed, jeg ved det ikke og ønsker heller ikke mere at vide det.

DETTE ER IKKE EN REKLAME, BARE VORES ERFARING.

Barf, råfoder gik vi over til efter at Modi havde haft alle de kendte ting som hunde får, Snask i øjenene, næsen løb, passivitet, som efter vores bedste skønnen skyldes ondt i maven, problemmer mellen klørene - sikkert svamp, han fik en kikkert undersøgelse hvor man lige så tydeligt kunne se røde store pletter indvendig på mavesækken som vi fik at vide var fra en bakterie han havde dernede, han kastede sin mad op om morgenen m.m.

Vi hørte om barf fra en ven der havde haft samme problemmer med sin hund. Modi har fået det et par måneder nu og er så meget i bedring at det er lidt svært at forstå men vi ser ham jo hver dag

Lidt snask i øjene tilbage.

Barf er råt kød fra forskellige dyr som inden 4 timer (mener det er 4 timer) bliver testet for forskellige dumme ting og frosset ned.

Min tanke da jeg hørte om det var "Hvad ville hunde spise hvis vi mennesker ikke havde taget råderet over dem" ikke noget som bliver proppet med alt for at gi fylde og holdbarhed.

Vores erfaringer og tanker. Held og lykke med den dejlige hund

Kim

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 06-10-09 13:59

Glemte et link

http://www.rigtighundemad.dk/

Kim

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 06-10-09 14:02

http://www.barf.dk/shop/frontpage.html

Søg på barf og du finder mange sider

Kim

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 06-10-09 14:39

Helt enig med k_m_s

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 300 point
Dato : 06-10-09 15:03

Jeg er imod barf på grund af den tiltagende risiko for at vores hunde bliver raske smittebærere af salmonella og andre fødevarebårne sygdomme. Hvis man VIL bruge barf, så skal man sikre sig at kødet er af en kvalitet, der kan spises uden varmebehandling, -af mennesker. Det er ikke godt nok at det er afskæringer af kød der er godkendt til menneskeføde efter grundig gennemvarmning.
Og jeg er imod BARF fordi jeg tror at proteinindholdet er for højt. BARF består kun af fedt og proteiner. Der er hverken fibre eller kulhydrater.
Og det barffoder, jeg har set var en frygtelig ulækker blodig hakket masse. Det var nogle pakker frossent kød jeg overtog fordi den gravhvalp som det var tiltænkt, ikke kunne tåle det. Den fik nyreproblemer. --Det ligner bestemt ikke noget der er en "ulv" værdigt..
Silke spiste det -behørigt gennemkogt-- med største fornøjelse. Og uden at lide skade. Men hun var også en voksen dame på det tidspunkt.

Hvad er bedst til DIN hvalp, MV2?

Det kommer nok an på, hvad DU prioriterer: Økologi? Dyrevelfærd (for andre end din nye hvalp)? Økonomi? Hvilke tilsætningsstoffer din hvalp må få? Tror du på højt eller lavt proteinindhold? Tror du på rovdyrfoder (BARF) til din lille ulveunge? Ønsker du at din hvalp skal være en del af familien OGSÅ på mad-området (hjemmelavet mad)? osv.osv.. Du kan sikkert finde på mange andre ting, som kan have betydning for dig.

Jeg valgte Olivers til Silke, fordi det var det, hun fik hos opdrætter.
Og mens hun spiste sin første sæk, satte jeg mig ind i, hvad der var i foderet og om det var så lødigt, at jeg ville fortsætte med af give hende det.

Vigtigt for mig var: 1) Opdrætters anbefaling. At skifte foder og hjem på én gang er en rigtig dårlig ide. 2) Kvalitet. Indholdsstofferne skal som minimum være godkendt til mennesker. 3) Og sammen sætningen skal være forsvarlig, -helst optimal- som foder til en voksende hvalp. 4)Det betyder også meget for mig, at der er set på dyrevelfærd i forbindelse med fremstillingen af foderet.
5)Og så er det for mig ret væsentligt, at jeg får sækken bragt lige til døren uden ekstra omkostninger.

I dag får Silke stadig Olivers. Vi er lige gået over til "Selected Fish", Før fik hun "Lamb". Selected Fish er et af Olivers nyeste produkter.
Fordi Silke nu er en voksen dame så får hun ikke mere så meget tørfoder. Nu synes jeg godt jeg tør risikere at give hende mest hjemmelavet mad.
Det betyder, at hun får en moset kartoffel og en kogt gulerod og en håndfuld tørfoder blandet sammen. OG deri får hun så "Dagens kød", altså stort set det samme som jeg selv spiser. Det kan være kylling, fisk, hakket kød, koteletter, steg eller hvad jeg nu skal have. Bare tilberedt uden salt. Hvis jeg selv får noget hun ikke har godt af, så får hun i stedet en frikadelle og en stegt sild. Begge dele ligger løsfrosne i fryseren.
Men jeg ville aldrig turde selv at sammensætte foderet til en hvalp. Dengang fik hun kun tørfoder. Kun Olivers.

Silke elsker forøvrigt sit nye tørfoder med fiskesmag. OG nej, hun kommer ikke til at lugte af det.

Kommentar
Fra : Estrid

Dato : 06-10-09 15:44

Jeg syntes også at BARF er det foder mine lundehunde fungerer bedst på.
Jeg bruger et mærke der hedder orginal Barf
det forhandles hos bonnie-ann i fredericia og hos barf center Ringe. Jeg har tidligere brugt fra dbc (kvaliteten er desværre faldet og prisen er steget i det 1½ år hundene fik mad derfra) og mine hunde han bedre lide de nye produkter fra orginal barf.

Hvis du vil bruge tørkost så undgå korn/ hvedeprotein
vær obs på lagermider (deres afføring giver mange hunde allergi) , at råfedt (som holder tørkostkuglerne samlet) er konserveret med kræftfremkaldende midler - det må tørkost producenten bare ikke skrive pga af EU regler da de er 2. producent og det er 1. producenten der har iblandet konserveringen.

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 06-10-09 15:47

Her er et par ting som er gode at vide, når man skal vælge hundefoder:

http://www.hundeogkattefoder.dk/indhold_i_hundefoder.htm

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 06-10-09 16:03

Jeg så lige prisen på hakkede hjerter 500g i frossen tilstand pris 27 kr. i Helsinge, nu er det sådan at jeg køber friske hjerter af diverse slags ( ko gris lam etc. ) og det dyreste koster 20 kr pr. kilo ved køb af 20 - 30 kg. !

Det hundemad jeg fik med, som de kalder hvalpepakke, er en sponsorgave og på afføringen kan jeg se at den fik noget andet "hjemmefra"!

Jeg havde tænkt noget i retning af det bedste tørfoder og noget rigtigt kød - men hvad er det rigtige tørfoder?
Er der så stor forskel som priserne hentyder til?
Jeg bruger Olivers til min 8-årige Sarplaninac og det virker udmærket! Hun får også et kogt hjerte hver dag (gris)
MV2

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-10-09 16:05

DET var dog en glimrende side med en hurtig oversigt over hundefoder, maleneoredsen...
Den er puttet i "foretrukne".

Der mangler bare, at der burde være et link til hver enkelt producent så man kan se de andre produkter af samme mærke.
Olivers er jo f.eks. andet end "Adult".

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 06-10-09 16:20

Tak Birgitta, men vi forhandler kun Olivers Adult pt
men måske vi skulle tage nogle af de andre produkter ind i vores sortiment, kan se du er glad for lam og fisk

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 06-10-09 20:02

Vi tænkte også på risikoen for sygdomme i kødet men valgte at tro på det de skrev:

Kødet stammer fra slagtedyr, som er produceret til human ernæring, og derfor er kødet dyrlægekontrolleret under hele processen: ved ankomst til slagteriet tjekkes dyrene, tre minutter efter slagtning tjekkes indmad og indvolde, og efterfølgende udtages prøver af kød og hoved, som sendes til tjek for Salmonella og BSE.

Og så er det frosset indenfor 24 timer og ikke 4

Har undersøgt at man åbenbart godt kan være uheldig at få dårligt kød, så det gælder om at stole på sin forhandler. Vi har valgt en der ikke skal leve af at sælge det men sælger det af interesse for dyrene.

Vi kunne først ikke forstå at dyrlægen ville sælge tørfoder med ingredienser der ikke er gode for hunden. Men han har jo økonomisk interesse i at sælge det han har og jeg er sikker på at vores, før vi begyndte med Barf, solgte os det bedste af det han havde. Han var også så ærlig at sige til os at det var en god ide at prøve Barf når Modi havde det sådan som han havde.

Kim

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-10-09 14:05

Kim, problemet er netop, at kødet er godkendt til HUMAN ernæring. Og det betyder, at det forventes at det tilberedes med varme.

Hvis man vil fodre med råt kød, så synes jeg, at man dels skal købe kødet i almindelige fødevareforretninger beregnet til mennesker. Eller som "menneskemad" hos en slagter, som man har fuld tillid til. Og desuden skal man sørge for den samme renlighed som man bruger omkring de fødevarer som familien spiser.

Der er ingen mening i at bruge forskellige skærebrætter til grønt, kød, brød og fisk, -at vaske hænder ustandseligt ved familiens madlavning og at gennemstege familiens kød, ---hvis man samtidig har gulve og møbler forurenet af madrester fra familiens barf-spisende hund.

Hunden skal have et bestemt sted at spise. Hvis den ikke spiser op skal resterne fjernes. Spisestedet skal rengøres efter spisningen, ISÆR hvis der er børn i gulvhøjde. OG hunden skal rengøres om mulen og hvor der ellers kan tænkes at sidde madrester, -inden den forlader sit spisested.
Hvis man gerne vil fodre sin hund som den ulv mange mener den er, så må man også tage forholdsregler, der beskytter os mennesker mod eventuelle gener. Vi mennesker kan jo ikke tåle kød der har været opbevaret på den måde ulve opbevarer deres kød.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 07-10-09 14:29

Findes der en "tabel" over hvad hvalpen skal have?
Eksempelvis: Protein x % - Kulhydrat y % osv.
MV2

Godkendelse af svar
Fra : modersvilje

Dato : 10-10-09 07:45

Tak for svaret Birgitta.
Jeg tror ikke at jeg kommer det nærmere, Jeg bruger Olivers til den store og koger af og til en fisk til hende, gad vide om den lille kan tåle kogt fisk? Hun spiser kogt "menneskelaks" med glæde, nu ser jeg på hendes efterladenskaber om hun kan tåle det!
Hvis der faldes over "Verdens bedste foder" hører jeg gerne om det!
venligst
MV2

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-10-09 14:13

Ja, du kan spørge ud i verden hvilket foder, der er bedst til din hvalp..... Men den helt rigtige at spørge er jo egentlig din hvalp.

Mange hunde har overraskende robuste maver, mens andre ikke tåler den mindste ændring i det daglige foder. Du må selv finde ud af, hvilken slags hvalp, du har fået.

Ifølge "Tænk" er Olivers bedre end Hills. Undersøgelsen er fra 2004, så der kan være ændret på fodertyperne siden dengang. Og det er voksenfoder, der er undersøgt.

http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=3440&paid=5&scid=3550

Fælles for alle fodertyperne i undersøgelsen er, at ALLE (undtagen Paw) får karakteren "meget god" i kategorien "Næringsindhold, testet og sammenlignet med fodernormer". --Det betyder jo, at uanset hvilket foder, du vælger, så vil din hvalp få tilstrækkelige næringsstoffer.

Men INGEN af produkterne (undtagen det laksebaserede Purina Pro Plan) indeholder tilstrækkelig med omega 3 fedtsyrer.

Så sålænge din hvalp får hvalpefoder, der jo ikke indeholder fisk, så vil det være en rigtig god ide at give et tilskud af fisk hver dag. Enten som kogt fisk eller som fiskeolie.

Tak for accepten af mit svar. Og held og lykke med superhvalpen.