/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Redigering af digitale video
Fra : EiHaBr
Vist : 563 gange
100 point
Dato : 05-10-09 21:36

Hej.
Jeg har lige prøvet noget nyt i weekenden.
Lånt en Sony optager og optaget til en fest.
Trænet lidt om formiddagen og optage til fest om aftenen.
Optaget på fuji mini dvd -RW, men den havde 2 dårlige steder hvor filmen ikke dur, et stykke inde i skiven, (fejlfabrikeret).
Min PC kan ikke læse filerne, ned til ejeren, tømme disken i dvd optager og brænde på stor skive.
Hjem og redigere troede jeg men min DVD og min PC ingen af dem kan læse filerne, så er spørgsmålet hvilke programmer kan jeg udlæse og redigere med. Ved nogen hvordan man gør, eller er jeg nød til at henvende mig hos ejeren og få det redigeret i hans DVD- harddisk optager, men mine maskiner skulle jo gerne kunne læse dem bagefter.
Har nogen nem ved at forklare hvordan.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-10-09 21:42

Først og fremmest er det nødvændigt at vide hvad filerne HEDDER (type)

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 05-10-09 21:50

Ja okay så kan jeg ingen ting gøre før jeg snakker med ejeren for jeg kan ikke åbne og læse hvad de hedder.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 05-10-09 21:53

Hvad hedder de i Stifinder?

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 05-10-09 21:57

Stifinder kan heller ikke komme derind

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-10-09 22:11

Citat
Stifinder kan heller ikke komme derind

Det er så fordi skiven slet ikke er "lukket".....

Den kan derfor KUN læses af det drev der har lavet den.....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-10-09 23:02

Få den lagt på en DVD og hent den ind i comp. og ret filmen derfra.
Ja en ulukket DVD kan som regel kun læses af optageren.
Måske har apparatet en afslutterknap eller du kan hente filmen via kabel fra optageren.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-10-09 08:46

Der findes mange programmer som kan afspille en dvd, forudsat at den følger standarden og er rigtigt afsluttet.

Men for mange sjove hjemmeoptagere følger ikke helt standarden og folk glemmer at afslutte. for det er ofte kun nødvendigt, når der skal afspilles i en fremmed maskine.

Anden fejlmuligheder er

- at du ikke har et dvd drev i computeren, men kun et almindeligt cd drev.
- at du ikke den rigtige driver til drevet indlæst
-at du ikke har software til dvd afspilning.

Kan du afspille en almindelig købe -dvd på komputeren ??????

Når du er så langt at du kan afspille dvd en er der tilbag problemet at kun ganske få videoredigeringsprogrammer kan klare at hende videodata fra en dvd og bearbejde dem.

Alt det gør at man skal holde sig fra videokameraer med dvd som medie.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 06-10-09 17:30

Til Refi.
Ja du har ret den er ikke lukket, kan man godt redigere i en lukket DVD, det troede jeg nemlig ikke.
Til Ejvind jo den er lagt på en DVD stor skive, men ikke lukket.
Til Transor. jo da jeg har da to stk DVD i maskinen, kan fin køle alle andre.
jeg har også alle Nero brændeprogrammer med det hele. Men kan man ikke komme ind i DVD disken kan man ikke gøre noget.
Første dag kunne jeg åbne noget af det i Nere brænderen i den originale mini DVD, men brænderen kørte fast når den kom til en hvis punkt og stod i ca 2 timer og forsøgte men kunne ikke komme videre, men det er som om det er blevet ringere og ringerer, jeg kan se to lidt blankere plamager inde i skiven, så den skal smides ad h til når jeg er færdig med dette.
Vil det så sige den skal ned i min vens DVD/ harddisk maskine og lukkes før jeg kan bruge den.
Tak for jeres svar foreløbig jeg prøver videre en dag når jeg har været dernede hos ham.

med venlig hilsen EH.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-10-09 17:53

Citat
man godt redigere i en lukket DVD,

Ja da - du "læser" den jo ind i et redigeringsprogram, men er skiven ikke en RW skive kan du ikke bruge DEN mere - men skal efter redigering læse den ind på / brænde på en ny skive....

Citat
Vil det så sige den skal ned i min vens DVD/ harddisk maskine og lukkes før jeg kan bruge den.

Lige præcis JA - også selvom det er en RW-skive...

Lukningen omfatter KUN det der ER skrevet på skiven - og er det en RW kan den slettes alligevel....

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 06-10-09 18:08

Vil det sige at den kan lukkes men derefter ikke redigeres mere da det ikke er en RW, men redigering skal ske ved ovespilning/brænding fra orginal disken.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-10-09 18:40

ALLE typer skiver skal lukkes før de kan bearbejdes i computere.....

Grunden til jeg foreslår/siger RW, er blot fordi - bliver den "rå" optagelse blot overspillet på en R-skive, ER den skive brugt og kan ALDRIG ændres (indholdet kan ændres, men ikke skiven)

Bliver det fra start overspillet på en RW-skive (fra originaloptagelsen) - derefter puttet i en komputer - kan skiven slettes og bruges igen - evt. til den redigerede optagelse.....

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 06-10-09 18:42

Citat
Vil det sige at den kan lukkes men derefter ikke redigeres mere da det ikke er en RW, men redigering skal ske ved ovespilning/brænding fra orginal disken.

JA

og derefter brændes på NY skive...

Godkendelse af svar
Fra : EiHaBr

Dato : 06-10-09 20:19

Tak for svaret refi.