/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
riffeljagt i stormvejr
Fra : habibiPro
Vist : 792 gange
129 point
Dato : 05-10-09 07:47

Jeg læse om en der pralede med at havde været på riffeljagt i det kraftige stormvejr går. Er det forsvarligt???

Til Ballegaard Julemand, du henstilles venligt til ikke at deltage i debatten, da du vil blive udlukket med det samme, for at undgå person fnidder.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 05-10-09 08:06

Hvad skule der være uforsvarligt ved det?

Bortset fra risikoen for at få en gren i hovedet, men det kan vel ikke gøre den store skade

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-10-09 08:25

Er en kugle så tung at et vindstød ikke kan ændre dets bane?

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 05-10-09 08:28

Hej habibiPro.

Dit spørgsmål må besvares med et NEJ - med det vejr vi havde i week-enden, er risikoen for grimme anskydninger stor, så derfor er det efter min mening ikke forsvarligt med brugen af riffel.
Hvis man absolut gerne vil skyde med riffel, hvilket jeg udmærket forstår, så gå på skydebanen og øv i stedet for ! På sådanne dage vil man også her opdage, hvor meget hård vind/storm har af indflydelse på kuglens placering !

Det er forståeligt med din henstilling til bb1, men jeg kan alligevel ikke dy mig for at sige: Og bb1 er riffelinstruktør i DJ-regi - han burde vide bedre ??? Lidt unfair når han ikke kan/må svare, men disse små hensyn plejer han jo selv at blæse højt på !!

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 05-10-09 09:15

Nej, det er så absolut ikke forsvarligt at gå på riffel i stormvej.

Jens Ulrik Høgh, som virkelig er ekspert på området, forklarer det således;
Citat
Hvor stor påvirkningen af træfpunktet bliver afhænger af vindstyrken, vindretningen og projektilets ballistiske koefficient.. Mange tror, at projektilets flyvetid har betydning i denne sammenhæng - det er imidlertid ikke tilfældet, hvilket kan eftervises ved et meget simpelt tankeeksperiment. Forestiller man sig en riffel affyret fuldstændigt vandret med mundingen en meter over jorden og træf i jordhøjde på f.eks. 200 meter, vil man i strid sidevind kunne konstatere en markant vindafdrift. Tager man imidlertid en fuldstændig identisk projektil under identiske vejrforhold og slipper det ud for mundingen, således at det dropper til jorden, vil man næppe kunne konstatere nogen afdrift overhovedet - dette på trods af at flyvetiden pr. definition er den samme. Flyvetiden har altså intet med vindafdriften af gøre!

Det forholder sig således at afdriften på en given afstand stiger proportionalt med vindstyrken (dobbelt vindstyrke = dobbelt afdrift) og at direkte sidevind naturligvis har større indflydelse end en skrå sidevind med samme vindstyrke. Jo ringere ballistiske egenskaber projektilet har (jo lavere ballistisk koefficient) desto større bliver påvirkningen. At sidevindskraften er et ganske alvorligt problem for skytten understreges af, at ganske almindelige jagtriffelprojektiler kan drive op til 10-20 cm på 200 m ved direkte sidevind på blot 5 sekundmeter!

Læg især mærke til hvad der sker ved blot 5 sekundmeter sidevind - sammenholder vi det med den vind der var i weekenden, må konklusionen være, at det var meget uansvarligt at skyde efter levende væsner i den storm vi havde i weekenden.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-10-09 10:18

Citat fra ovenstående indlæg:

"Tager man imidlertid en fuldstændig identisk projektil under identiske vejrforhold og slipper det ud for mundingen, således at det dropper til jorden, vil man næppe kunne konstatere nogen afdrift overhovedet - dette på trods af at flyvetiden pr. definition er den samme. Flyvetiden har altså intet med vindafdriften af gøre!"

Vedkommende skribent må have en dårlig dag. Vel nok den mest tåbelige udlægning jeg længe har set. Det svarer til det Holbergske argument: " En sten kan ikke flyve. Min mor kan ikke flyve - ergo er min mor en sten".

Hvis flyvetiden ikke betyder noget, så må "driftet" være lige så stor på 100 meter som på 200 eller måske endda 400 meter - ikk`?

Med venlig hilsen
Tonganeseren.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-10-09 11:01

Med en Norma Oryx på 11,7 gram vil afvigelsen på en dag med 15,0 sek/meteer sse således ud:

Vindretning 90 grader
Afstand 50 meter
Kuglens flyvetid: 0,065 sek.
Afdrift 3,3 cm.

Vindretning 90 grader
Afstand 100 meter
Kuglens flyvetid: 0,209 sek.
Afdrift 31,2 cm.

Vindretning 90 grader
Afstand 200 meter
Kuglens flyvetid: 0,289 sek.
Afdrift 57, 2 cm.

Konklusion:
Jo længer flyvetid under ens vindkonditioner - jo større afdrift. Det er vel ikke Jordens rotation som skaber afdriften - vel?

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 05-10-09 11:22

Citat
Med en Norma Oryx på 11,7 gram vil afvigelsen på en dag med 15,0 sek/meteer sse således ud:

Vindretning 90 grader
Afstand 50 meter
Kuglens flyvetid: 0,065 sek.
Afdrift 3,3 cm.

Vindretning 90 grader
Afstand 100 meter
Kuglens flyvetid: 0,209 sek.
Afdrift 31,2 cm.

Vindretning 90 grader
Afstand 200 meter
Kuglens flyvetid: 0,289 sek.
Afdrift 57, 2 cm.

Konklusion:
Jo længer flyvetid under ens vindkonditioner - jo større afdrift. Det er vel ikke Jordens rotation som skaber afdriften - vel

Har du et link - eller en henvisning til ovenstående.?

Det er en udbredt misforståelse, at sidevind blæser projektilet ud af kurs. Det, der i virkeligheden sker, er, at sidevinden forskubber den akse, som luftmodstanden påvirker projektilet langs. I vindstille vejr påvirkes projektilet således af en direkte "modvind" mens det i stormvejr (med en vindretning på tværs af flugtretningen) påvirkes af en "vind" der rammer en anelse skråt forfra. På grund af projektilets stabilisering ret op imod luftmodstanden, vinkles projektilet altså en anelse i forhold til flugtretningen under påvirkning af sidevind. Den resulterende luftmodstandskraft virker dermed ikke udelukkende modsat rettet flugtretningen men en (lille) del af den virker faktisk på tværs af flugtretningen hvilket trækker projektilet sidelæns. Det er altså luftmodstandskraften, der skubber projektilet sidelæns - ikke selve vinden.

Kommentar
Fra : habibiPro

Dato : 05-10-09 12:37

Tak for sober svar og tone, ind til nu, ikke alene vindens påvikning af kuglen, men vindens påvirkning på skytte og riffel, hvis man er lovlydig og ikke skyder ud af sideruden på bilen, som jeg har hørt nogle handikappede personer kan få tilladelse til.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 05-10-09 13:35

Godt, godt!

Nu kan "udenfrstående" da følge med.

Bjørn

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-10-09 14:58

Nemlig, men jeg reagerede også kun på dette citat:

Flyvetiden har altså intet med vindafdriften af gøre! - hvilket naturligvis er det rene vås.

Du kan gå ind på Normark siden, finde frem til Norma jagtammunition og ballistik, hvorefter du selv kan udregne afdriften for alle gængse kugler - når du indtaster parametrene.

Men hvorom alt er, så vil en kugle "drifte" i sidevind og jo længere den flyver, jo mere "drifter" den. At påstå andet, vil være en fornægtelse af de gældende naturlove.

Du skriver jo selv følgende:
På grund af projektilets stabilisering ret op imod luftmodstanden, vinkles projektilet altså en anelse i forhold til flugtretningen under påvirkning af sidevind.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 05-10-09 15:24

Jeg mener at det kan være fuldt forsvarligt at gå på riffeljagt i stormvejr.Ja der er jo den fordel at man nemmere kan snige sig tæt på viltet pga larmen fra vinden. Hvis man tager højde for vinden og ellers kender sin riffel godt, er det ikke det store problem med afdriften. men der er nogle etiske regler som man self. skal overholde.
1. afgiv ikke skud på over 80m. inden for den afstand er afdriften ikke nævneværdig. Man skal da være rimelig dum hvis man ikke magter, evt. at trække sigtet en tomme op mod vinden.
2. skyd kun bladskud. en træfsikkerhed inden for 10- 15cm på bladet er 100% ok. Men der er self. de hårde drenge som absolut skal skyde efter nakkehvivlerne. risikoen for anskydning er så alt for stor.
Med god etik er riffeljagt derfor fuldt forsvarligt i stormvejr.

Kommentar
Fra : habibiPro

Dato : 05-10-09 15:29

Konklusionen må være, man skal ikke gå på riffeljagt i stærk blæst, der vil være al for stor fare for anskydninger, selv for de mest habile skytter.
Og dem der gør dette, er ikke vær at diskutere med, eller sagt på en anden måde, de burde fratages riffeljagt. Og ved at prale med man går på jagt i stærk blæst, det kan forlede nybegyndere til, at dette er ok. Nu var vedkommende der pralede måske også forholsvis nybegynder, og vi må nøjes med at løfte en pegefinger.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 05-10-09 15:42

Jeg kan ikke rigtig se ideen med at prale af at jage i stormvejr. man skal da så være klar på at kunne argumentere mod kritiske spørgsmål fra andre jægere. Og hvis man er nybegynder så er det nok ikke lige så smart at bevæge sig ud i stormen.
Men har man erfaringen, etikken, og moralen iorden og ellers kender sit våben og jagtområde er der absolut ingen hindring at det "blæser lidt".

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 05-10-09 16:59

Selvfølgelig går en kugle sidelæns hvis det blæser fra siden.
Det gør en fodboldt og en pil også.
Som dreng skød jeg med slangebøsse, på de arme grossenolker, og da kunne på øret mærke hvor meget der skulle sigtes ved siden af.
Kunne man ikke det havde man ikke en chance.

Bjørn

Kommentar
Fra : habibiPro

Dato : 05-10-09 18:32

Til Webgun.

Etik og moral er en god ting, hvorfor er der så meget påskudt klovbærende vildt der bliver eftersøgt, det skulle vel ikke være sådan at etik og moral bliver glemt af mange. der for lige meget hvor stor erfaren man har , er det ganske unødvendigt at jage i storm vejr, det må så være min holdning.
Ikke fordi jeg har haft behov for ar revirere hjælp til påskudt vildt og uden at prale eller fortælle hvor meget klovbærende vildt jeg har skudt, dog kan jeg fortælle så meget, jeg har skudt rigtige mange stykker vildt især råvildt, lige fra jeg fik mit første jagttegn i 1955, dog et fast princip har altid været, når jeg på en sæson herhjemme har skudt 10 stykker råvildt, har jeg altid holdt, jeg må så indrømme, der er faldet nogle stykker når jeg har været inviteret på jagt i nabolandene, har heller aldrig jaget råvildt herhjemme efter 31 December, lad dog vores vildt have fred, der er masser af tid til at lave en selektiv afskydning på de individer man ønsker skudt, når man har terræn der til.
Der er vel ikke noget forkert at have nogle holdninger, og prncip fast holde dem. optimal skydning med riffelforegår er ikke i stormvejr, og slet ikke noget at prale med.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 05-10-09 20:09

Hellige moses!!!!!

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-10-09 20:14

Hellige Moses!!!!

Annuller spørgsmålet
Fra : habibiPro

Dato : 06-10-09 05:27

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

uddebateret