/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Misfarvning af porcelæn
Fra : perulla05
Vist : 9861 gange
100 point
Dato : 04-10-09 11:45

Noget af fruens Blå Olga-porcelæn er misfarvet af brune skjolder. En kande er helt dækket, både ind-og udvendig. Hvad kan man gøre?

Kommentar
Fra : webm

Dato : 04-10-09 14:54

Meget tvivlsomt!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-10-09 16:19

Er du helt sikker på at det er porcelain og ikke noget fajance.

Ellers er det bare at vaske det rent for lort.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 04-10-09 16:51

Det var da ikke godt Prøv at se disse råd fra B & G´s folder

Garvesyren i te afsætter brune skjolder. Disse fjernes let ved at gnide porcelænet med almindeligt kogsalt. Kogsalt fjerner også mærker af metal, der f.eks. kan stamme fra bestik eller opvaskebalje. Enkelte bestik af rustfrit stål kan afsætte mærker, der er uafvaskelige i almindelig sæbevand. Disse mærker kan ved forsigtighed let fjernes ved hjælp af fortyndet saltsyre (1 del koncentreret saltsyre og 10 dele vand). Efter 10 - 15 minutters forløb skylles servicet i rigeligt vand. Eventuelt må behandlingen gentages. Såfremt porcelænet er overglasurdekoreret 8guld, blomster og lignende, må den fortyndede saltsyre endelig ikke berøre dekorationen, idet denne så vil blive ødelagt.

Brug ikke for kraftige midler til opvask. Det anbefales at bruge sulfosæber, når disse ikke anvendes i større mængder, end der er angivet på emballagen. Sæt ikke porcelænet på plads, før det er helt tørt, og læg f. eks. en papirsserviet mellem tallerkener og andre genstande, der står stablet i skabet. Det vil skåne såvel glasur som dekoration. Det guld, der benyttes til vore servicer, er ægte guld. Men selv dette ædle metal kan anløbe, når porcelænet igennem længere tid står ubenyttet i et skab. Det hjælper imidlertid straks, hvis de polerer guldet med et tørt blødt vaskeskind eller i sværere tilfælde med en selvpolerende klud.

http://www.jamerantik.dk/gylden_sol.htm

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-10-09 19:43

Øv øv-
det er ovenikøbet, så vidt jeg ved, et antikt stel.
Hvis der er små krakkeleringer i overfladen, så sker der det, at fedt og fugt lægger sig indenunder glasuren.
Det kan man ikke ændre på.
Det service jeg har arvet, har nøjagtig den samme skavank.

Kommentar
Fra : perulla05

Dato : 04-10-09 20:36

Kære transor. Du har ret - det er fajance. Og det er ikke lort, der kan vaskes af, desværre.
HelleBirgitte: B&G-citatet er desværre heller ikke anvendeligt.
Smuller54: Det kan godt være, at der er små krakeleringer. I så fald er de meget små: man kan ikke se/mærke dem.
Foreløbig konklusion: Jeg er egtl. ikke blevet klogere - kom med flere råd, please!

Kommentar
Fra : webm

Dato : 04-10-09 20:48

Der er simpelthen trukket fugt og snavs ind under glasuren og det kan ikke fjernes igen.

Ærgerligt men det er lige til at skrotte...

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 04-10-09 23:18

Porcelain er frénstillet af mineraler, som er smeltet helt sammen. Det er en svær og kunstfærdig proces, med risiko for at hele genstanden smelter under brændingen.
Sammensmeltningen gør at der ingen porer er som kan opsuge nogetsomhelst, og det er fuldstændigt vandtæt. Glasur kommes kun på af dekorative grunde.
Derfor vil misfarvning kun kunne være "lort" som kan vaskes af.

Fajance er lertøj med glasur. Lertøjet er porøst og kan suge vand som en urtepotte. Det kan også misfarves af det der suges op.
Glasuren udenpå fajancen er tæt og beskytter i princippet lertøjet indenunder. Men glasuren kan få fine revner så snavset fugt når ind i lertøjet. Det er ret umuligt at rengøre bagefter.

Fajancen blev udviklet i Europa for at forsøge at efterligne det kinesiske porcelain.

Godkendelse af svar
Fra : perulla05

Dato : 05-10-09 15:52

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-10-09 16:57

OK- var lige nødt til at købe svaret, men det var lige netop det jeg havde en fornemmelse af- man kan nemlig ikke se der hvor revnerne starter, før at pletten er der.
Et godt råd er iøvrigt- drop opvaskemaskinen til det gamle service.Varmen gør det ikke bedre.

Og så... jeg holder af det gamle alligvel, så smid det endelig ikke ud.
Der er flere markeder i kan slå op på nettet hvor der sælges Blå Olga, men det er ikke billigt.
Bare hvis I vil have det udskiftet. I kan sikkert også sagtens sælge det I har- nogle af os er skøre med den slags, uanset pletter :)
Noget af det gamle, som ikke længere er godt at bruge på grund af hygieine- kan udemærket bruges til vaser og pynt- jeg synes det hygger