/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kopiere ting fra My documents
Fra : d01tko
Vist : 482 gange
100 point
Dato : 03-10-09 22:20

Jeg sidder og roder med en af mine kollegers bærbare pc. Der er et eller andet inde i computeren, antager jeg, der bliver for varmt. Begge blæsere kører ellers og der er luftgennemstrømning. Starter man computeren, så triller den så langt at man når at se Windows XP skærmen (loaderen) i ca. 8 sekunder, herefter låser computeren sig fast. Prøver man igen et minut senere, kommer man kun til BIOS billede, så går den i stå. Prøver man igen, så vil den slet ikke. Venter man 20 minutter, kan man komme lidt længere. Men det er umuligt at få startet computeren helt op og komme frem til Windows XP skrivebordet.

Men det egentlige spørgsmål er, at han har bedt mig om jeg kunne kopiere hans billeder fra digitalkameraet og hans dokumenter over på en USB harddisk han har købt, med andre ord "redde" hans ting fra computeren. (han, som så mange tusindvis andre, tager nemlig ikke backup). Af velvillighed har jeg naturligvis indvilget i at hjælpe staklen, så jeg har pillet harddisken ud og sluttet den til min egen bærbare via en USB adapter. Men nu er det sådan at han har gemt alle sine ting under sin brugerprofil, i mappen "My Documents", og den kan jeg ikke få adgang til. Når jeg klikker på mappen i Stifinder, siger den "Adgang nægtet". Jeg har fået min kollegas adgangskode til computeren, men den spørger den jo ikke efter når jeg går ind via Stifinder. Det sjove er at hvis jeg sætter antivirusen til at scanne mappen, så kan jeg se filerne der bliver scannet, men jeg får ikke adgang med Stifinder, men antivirus programmet kan åbenbart godt skaffe sig adgang.

Er der nogen der har et godt bud på hvordan jeg får kopieret hans data ud fra mappen og over på den eksterne USB harddisk så han kan få ro i sjælen?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-10-09 22:31

Kan du kopiere ikke hele mappen "My Documents" over på en USB uden at åbne den.

Har du prøvet at starte i fejlsikret tilstand ?

Kommentar
Fra : d01tko

Dato : 03-10-09 22:37

Jeg har prøvet at kopiere men det vil den heller ikke. Jeg kunne jo klone hele harddisken men så er jeg jo nok lige langt, for så får man vel bare "Adgang nægtet" på mappen ovre på den anden harddisk.

Fejlsikker tilstand er udelukket, for computeren kører kun ca. 15-30 sekunder før den går i hak. Det er ligemeget om jeg lader den starte op (forsøge at starte) eller om jeg går ind i BIOS. Den fryser fast efter et kort tidsrum.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-10-09 23:02

En Linux live cd kan ordne den sag, det er et helt styresystem som Windows og kan downloades helt gratis, at det er en live cd vil sige at systemet starter op fra cd, du får vist en Linux skrivebord og kan gå ind i den Windows som er på computeren helt uden at installere noget, her i forum er vi mest kend med Ubuntu Linux, men Knoppix Linux er faktisk bedre til at redde data ud fra en syg Windows maskine, her kommer der link download siderne, hver af dem fylder en hel cd og kan tage lidt tid at hente, bagefter skal du brænde en ISO cd, du må ikke pakke ud eller andet som Windows foreslår, kun brænde soom ISO
her kan du hente Ubuntu: http://www.ubuntu.com/GetUbuntu/download
og her kan Knoppix hentes: http://knopper.net/knoppix-mirrors/download.php?lang=en&link=http://tyge.sslug.dk/knoppix/
du skal så starte computern med den nybrændte ISO cd i drevet, brug Boot menu og vælg at starte fra cd, hvis der ikke er en Boot menu, så skal du ind i BIOS og ændre så CD-ROM sættes som First Boot Device

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-10-09 23:03

Du kan så åbne de aktuelle mapper på den syge computer og åbne en mappe på den eksterne harddisk og trække filer over på den eksterne, nemt ikke?

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 110 point
Dato : 03-10-09 23:09

Sådan overtager du ejerskab af en fil eller mappe i Windows XP
http://support.microsoft.com/kb/308421

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-10-09 23:16

Det kræver jo lige at man kan se den mappe ikke? Jeg glemte i min begejstring for Linux at nævne, hvis du sætter harddisken fra den syge computer til din egen computer, så kan du også komme ind til mapperne og der skal du måske bruge vejledningen fra Klaudi, den dur ikke hvis du går direkte ind fra en live cd, måske bliver du nægtet adgang men det er der en løsning på

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-10-09 00:19

Måske sker der en termisk udkobling, som skyldes for dårlig køling af de ædlere dele i PC'en. Fordi der er luftgennemstrømning, kan der da godt sidde en isolerende kæmpe nullermand på processorens køleripper.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-10-09 00:27

Jeg fik ikke læst spørgsmålet ordendtlig i første omgang, du har jo sat harddisken til din egen computer, Linux live kan stadig bruges hvis Klaudis råd slår fejl, Linux er ret ligeglad med kodeord og tilladelser i Windows, den går bare ind og åbner mapperne, det er kun hvis harddisken er krypteret at du vil få problemer.
Og så lige min teori: Harddisken er ved at stå af, jeg tror ikke på at det er et køleproblem, computeren kommer jo aldrig i gang og kan derfor ikke blive for varm

Godkendelse af svar
Fra : d01tko

Dato : 05-10-09 13:30

Her var der to gode løsningsmuligheder med i opløbet. Jeg valgte Klaudi's metode, med at genstarte i fejlsikker tilstand og følge MS vejledningen i at overtage ejerskabet af mappen. Det virkede, og for mig var denne metode lidt mere enkel end at downloade adskillige Mb og derefter brænde en CD (og sætte mig ind i Linux). Derfor tilfalder pointene Klaudi. Men tak alligevel.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 05-10-09 13:59

Velbekommen, godt du fik klaret det