/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Folkeoplysningsloven
Fra : Thomas.Haugaard
Vist : 583 gange
200 point
Dato : 03-10-09 19:36

Fik at vide at personer med udenlandsk statsborgerskab ikke kan blive formænd i foreninger i Danmark der godkendes efter folkeoplysnings loven. Men vedkommende kunne ikke henvise til nogen paragraf.

Synes det lyder lidt lang ude da man jo ikke behøver dansk statsborgerskab for at blive borgmester.

Er der nogen der kan henvise til en relevant paragraf.

VH

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-10-09 19:58

Jeg er sikker på at det ikke står i Folkeoplysningsloven at en udlænding ikke kan være formand. De skal have bopæl i Danmark i og med at de skal søge i den kommune som de skal holde kurset i.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 03-10-09 20:12

Det kan jo også være idrætsforeninger.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-10-09 20:56

Næ, tilsyneladende ikke lige sådan at finde nogen paragraffer, det eneste der står om udenlandske statsborgere i folkeoplysningsloven er angående tilskud til foreninger:

At i forbindelse med tilskud til foreninger, indgår personer uden dansk personnummer ikke automatisk i tilskudsberegningen, men at det afgøres af kommunalbetyrelsen om de kan indgå i beregningen.

Det står i Folkeoplysningslovens §43 stk 6

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 03-10-09 21:00

Synes også det lød langt ude men det var en bredde konsulent fra DIF der sad og påstod det til en stiftende generalforsamling.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 200 point
Dato : 03-10-09 23:09

Jeg har beskæftiget mig med Folkeoplysningsloven siden den kom frem, og jeg er aldrig stødt på den oplysning om at udenlandske statsborgere ikke kunne være formænd.

Det er noget andet med elever, for der får man tilskud for hvert cpr. nr. der deltager i kurset.

Godkendelse af svar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 30-10-09 14:33

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-10-09 16:04

Selv. tak.