/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Får Danmark Euro?
Fra : Kristian1992
Vist : 598 gange
40 point
Dato : 03-10-09 17:14

Er der nogen der ved om vi en dag får Euro herhjemme?
Der er jo lige kommet nye sedler og de sidste er først ude af trykken om flere år, så det lader da ikke til at vi får Euro snart.

Nogen der ved noget eller kan komme med et kvalificeret bud på en status og en grund til at vi evt ikke skulle få det?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-10-09 17:31

Undersøgelser har vist at der er flere for nu end ved sidste afstemning.

Euro får aldrig min stemme, hvorfor skal vi give afkald på det DANSKE ?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-10-09 18:06

Hvis regeringen tør afskaffe det forbehold der siger at vi skal beholde kronen, så bliver jeg arrig.

Jeg vil ikke af med kronen. Men. Måske tør regeringen uden en folkeafstemning.

Accepteret svar
Fra : jqb

Modtaget 40 point
Dato : 03-10-09 18:17

Der skal en folkeafsteming til. Der er et forholdsvis stort flertal i Folketinget for at indføre Euro'en, og det har der været lige siden Maastricht-traktaten blev vedtaget.

Anders Fogh sagde de han var statsminister, at han ville foretrække at SF også ville anbefale et ja, før han sendte spørgsmålet til folkeafstemning. Jeg ved ikke om det også er Løkkes holdning. I givet fald ligger det ikke lige for.

Men jeg er ganske sikker på at vi har Euro i Danmark om fem-ti år.

Kommentar
Fra : AsmussPro

Dato : 03-10-09 18:47

Alle de forbehold som en del europæiske lande (ikke kun Danmark) har er latterlige. Min personlige holdning er: Enten er man med eller også så er man ikke med. Europa bliver ikke en størrelse som vil få væsentlig indflydelse på den globale udvikling sålænge vi hænger os i små mønter med Dronningen på som vi ikke vil af med. For dem der ikke skulle have bemærket det, så har alle lande der har Euroen deres egen "bagside" på mønterne.

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 03-10-09 19:39

forhåbentlig ikke

Kommentar
Fra : Kbh-N

Dato : 03-10-09 19:46

Det gør vi sikkert, for EU tilhængerne presser jo på.

Der vil komme "gode" argumenter om, at et par sko koster 1000 kr. før Øvro
og kun 900 kr. efter Øvro.

Derefter vil flertallet falde for disse skønne lokketoner.
Og det er jo pengene som styrer verden.
Ikke idealisme.

Lige som i 1972, da et flertal stemte DK ind i den Klub.

Men forhåbentlig sker det sent.

€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€

Og jeg + familien stemmer imod.

Kommentar
Fra : Kbh-N

Dato : 03-10-09 20:01

"Sjovt" nok steg priserne i Tyskland efter € blev indført. Det fortalte mange bekendte i landet + det kunne man selv opleve, når man ver i Deutchland.

Men det fact vil tilhængerne naturligvis ikke komme med.

Kan at danskerne bliver "meget" rigere ved at skifte Kronen ud med Øvro.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-10-09 20:03

Jeg håber vi skal have folkeafstemning om forsat medlemskab, for så stemmer jeg at vi skal ud af EU.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-10-09 21:04

Det med at få egne motiver på mønter og sedler er rent teknisk, Margrethe, Jellingstenene eller Københavns nye moske vil sprede sig over verden.

Skulle ikke undre mig at trykkerierne allerede har trykplader og matricer klar til brug hvis vi skulle blive så tossede.

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 03-10-09 21:11

Nej - vi skal ikke give afkald på kronen. Det har vi for øvrigt stem om før. Jeg klarer mig udmærket med at handle i øvrige EU lande med mit Visakort - og har slet ikke været ude for problemer med det. NEJ til Euro'en. NB. i mange lander, som har indført Euro'en, er der stadig opgivet priser i deres gamle valuta.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-10-09 07:06

Det var mest italienerne...selvfølgelig.... der drev plat på møntskiftet, deres lire var uoverskuelige i forvejen hvad vi der har været turister dernede kan skrive under på, men priserne steg groft på mange ting, at de pludselig skulle regne med euro og cent istedet for bare lire gjorde det ikke lettere.

Jeg rejste i Irland lige før og efter deres skift, der steg priserne næsten ikke da vekselkursen var tæt på 1:1, man gav jo ca 8,50 for et irsk pund hvor en euro koster 7,50

Godkendelse af svar
Fra : Kristian1992

Dato : 04-10-09 22:05

Tak for svaret jqb.