/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Valnødder frysning
Fra : lham
Vist : 3375 gange
100 point
Dato : 03-10-09 15:35

Er der nogen der har erfaring med frysning af valnødder med skal?
Jeg ved godt de kan knækkes og fryses, men det ville være hyggeligt at kunne tage dem hele fra fryseren og så knække dem i julen.
Ikke noget med tørring /atamon /klorin og andre "gode sager"

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-10-09 15:50

De holder sig ganske udmærket opbevaret tørt og køligt, at man så lukker nogen op der er dårlige er spillet, ligesom med hasselnødder.

De har holdbarheden fra naturens hånd

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 03-10-09 16:53

Hvert år lægger jeg valnødderne i papkasser og sætter dem på badeværelsesgulvet hvor der er god varme, ca. 60º. Der tørres de en 3 - 4 dage hvorefter de puttes i netsække og hænges op i fyrrummet. De er som nye hele året, har lige spist de sidste fra sidste år nu hvor de ny falder ned i stormen.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 03-10-09 17:51

Har ikke gulvvarme og fyrrummet ( hvor jeg også tidligere opbevarede dem er nedlagt til fordel for jordvarme) så IGEN har nogen erfaring med at fryse dem med skal ?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 03-10-09 18:05

Næ du kan vist ikke fryse dem med skal, kun kernerne- Men her er et alternativ

Det er så nemt med valnødder, fordi de falder ned, når de er modne.

I øvrigt er forskellene fra det ene træ til det andet meget store, når det drejer sig om nøddernes størrelse, form, kernens størrelse mv. Det gælder også skallerne, som i værste fald kan sidde meget fast.

Når skallerne er fjernet, kan nødderne tørres ved ca. 25-30 grader i et par døgn og opbevares tørt og køligt. Ved denne opbevaring har kernen tilbøjelighed til at tørre ind.

En anden mulighed er at knække nødderne og fryse kernerne.

Den tredje mulighed er opbevaring efter naturmetoden. Det vil sige nedgravet i jorden, hvor kernerne holder sig friske og sprøde indtil foråret.

http://www.haven.dk/answers.asp?x=&detail=15269&list=0..1&filter=22.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 16-10-09 16:54

Prøver lige igen inden nøddesæsonen lukker.
HelleBirgitte

"vist ikke fyse dem ned med skal"

Jeg efter lyser nogen der ved om man kan eller ikke kan ( altså med brugbart resultat)

Annuller spørgsmålet
Fra : lham

Dato : 31-10-09 06:12

Jeg har desværre ikke modtaget et brugbart svar, og annullerer derfor dette spørgsmål