/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Ikke Søe men Bekhøj Øer
Fra : svendgiversen
Vist : 1873 gange
190 point
Dato : 03-10-09 09:49

På grund af fejlagtige oplysninger fik vi kun fundet Bekhøj familien i mit forrige spørgsmål,
den ikke eksisterende Johanne Søe blev selvfølgelig ikke fundet, så nu prøver vi igen...

Johanne Andersen Øer er 40 år ved sin yngste datters dåb i 1918 i Erslev på Mors.

Hvem kan finde hvor hun er født og hendes forældre?
Hvem forsker i Øer familien??
Og hvorfra kommer Øer???

Kommentar
Fra : jyttemor

Dato : 03-10-09 10:38

hejsa. h
Har du været på FT 1916, Erslev, der har jeg fundet familien på opslag 27, matr. 5 e,
altså 2 år før den dåbs indskrivning du oplyser.
Hilsen Jytte der sidder med regnvejr på Falster

Kommentar
Fra : jyttemor

Dato : 03-10-09 10:40

Hovsa, glemte, Forresten der har du hende født 26. jan 1878

Kommentar
Fra : jyttemor

Dato : 03-10-09 10:44

Lige dette også FT 1906 opslag 43 men der står hun født 26. jan 1879

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-10-09 11:04

Tak Jytte

26 Jan 1878 er det rigtige, men hun er født i Sundby længere nordpå.

1853-79 opslag 4

Nu er vi på sporet...

Accepteret svar
Fra : modersvilje

Modtaget 190 point
Dato : 03-10-09 11:32

Samtlige personer i husstanden
Thisted, Morsø Nørre, Sundby, Sundby Sogn, Et Hus, 29 (13), FT-1880, C5273
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Ør 48 Gift Husfader og Tømrer Her i Sognet
Else Kristensen 42 Gift Hans Hustru Her i Sognet
Kristen Hyldig Andersen 18 Ugift deres Søn Arbeider som Tømrer Her i Sognet
Maren Andersen 14 Ugift Deres Datter Her i Sognet
Jens Kri Andersen 11 Ugift Deres Søn Her i Sognet
***Johanne Andersen 2 Ugift Deres Datter Her i Sognet**

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 03-10-09 11:35

Også lige denne

Samtlige personer i husstanden

Thisted, Morsø Nørre, Sundby, Sundby, 1 Hus, 17, FT-1890, C1168
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Kristensen Øer 58 Gift Husf. Hmd og Tømrer Sundby
Else Kristensdatter Hyldig 52 Gift Husm. Sundby
Jens Kristian Andersen Øer 21 Ugift Barn Tømrer Sundby
Johanne Andersen Øer 12 Ugift Barn Sundby

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : jyttemor

Dato : 03-10-09 11:49

Sundby Morsø Nørre Thisted opslag 78 Johanne Andersen Øer, Forældre Husmand og Tømrer Anders Kristensen Øer og hustru Else .... Hÿldig (40 år) af Sundby

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 03-10-09 12:18

Hej Svend

Undskyld jeg blander mig uden at have nye opysninger...
..men kan I bruge kirkebøgerne på AO?
Jeg får kun vist en side med HTML-koder, uanset hvilken kirkebog jeg prøver at åbne.

Mvh Frits

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 03-10-09 12:33

Undskyld jeg blander mig uden at have nye opysninger...
..men kan I bruge kirkebøgerne på AO

Jeg har IKKE problemer med AO
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 03-10-09 12:52

Tak Modersvilje

Jeg har un nnet komme ind en enkelt gang i den sidste uge.
Det må så være noget på min computer.

Mvh Frits

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-10-09 12:53

Jeg havde problemer for et par dage siden,
se Ole Bielefelds spørgsmål
men ikke mere.

Til Jytte og Viljemor,
ja, udover Øer? Hvad er så Hu¨ldig??

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 03-10-09 12:54

Det er åbenbart også galt med tasterne.
Skulle have stået:
Jeg har kun kunnet komme ind en enkelt gang i den sidste uge.

/Frits

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 03-10-09 13:13

Undskyld igen Svend !

Jeg havde fået smidt Java af maskinen, så ingen problemer her.

/Frits

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-10-09 13:20

Dette kunne tyde på:

"
Thisted, Morsø Nørre, Sundby, Sundby, Hus, 12, FT-1870, D4179
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Christensen Øer 39 Gift Husfader Jordbruger Sundby, Thisted
Else Christend. Hyldig 32 Gift Husmoder Hans hustru Solbjerg, Thisted
Christen Hyldig And. Øer 8 Ugift barn barn Sundby, Thisted
Maren Andersen Øer 4 Ugift barn barn Sundby, Thisted
Jens Chr. Andersen Øer 1 Ugift barn barn Sundby, Thisted
Christen Chr. Øer 80 Gift Husfader fader Aftægtsmand Øster Assels, Thisted
Maren Svenningsdatter 73 Gift Hans hustru Hans hustru Sundby, Thisted
"

at Øer stammer fra Øster Assels på Syd Mors?
og at Hyldig stammer fra Solbjerg mellem Erslev og Sundby??

Kommentar
Fra : jyttemor

Dato : 03-10-09 13:41

Hej Jeg har fundet hendes konfirmation Sundby 1892-1914 opslag 87 , står
Johanne Andersen Øer af Sundby Datter af Husmand of Tømrer Anders Kristensen og hustru Else Kristensen Hyldig i Sundby.
Under dåbsindskrivning står der
Else Cristensen (uden h) Hÿldig stavet på denne måde (40 år gl) i Sundby.
Under faddere: Moderen, Husmand Poul Kirk Jensen. og Gmd. Jens Nør og Husmand Anders Nielsen alle af Sundby. Moderen Intr. den 3. marts

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 03-10-09 13:56

Hej Svend
Kan du bruge dette

Samtlige personer i husstanden

Thisted, Morsø Nørre, Solbjerg, Solbjerg by, en Gaard, 21, FT-1845, B2213
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Jensen Hyldig 43 Gift Gaardmand Erslev sogn Thisted amt
Ane Catrine Christensdatter 23 Gift hans Kone Erslev sogn Thisted amt
Jens Christensen 18 - deres Børn Erslev sogn Thisted amt
Jeppe Peter Christensen 16 - deres Børn Erslev sogn Thisted amt
Else Christensdatter 8 - deres Børn i Sognet
Peder Hyldig Christensen 1 - deres Børn i Sognet
Else Christensdatter 83 Enke(mand) forsørges af Husfaderen Ørding sogn Thisted amt
Ane Marie Andersdatter 21 Ugift Tjenestepige i Sognet

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-10-09 14:34

Ja, og en endnu ældre Hyldig:
"
Thisted, Morsø Nørre, Erslev, Eerslef, , 10, FT-1801, B5085
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Povlsen Hyldig 39 Gift Husbonde Bonde og gårdmand
Else Christensdatter 38 Gift Hans kone [Jens Povlsen Hyldig]
Peder Jensen 7 Ugift Børn [Jens Povlsen, Else Christensdatter]
Povl Jensen 2 Ugift Børn [Jens Povlsen, Else Christensdatter]
Else Jensdatter 6 Ugift Børn [Jens Povlsen, Else Christensdatter]
Johanne Maria Jensdatter 4 Ugift Børn [Jens Povlsen, Else Christensdatter]
Jens Mortensen 34 Ugift Tienestefolk
Michel Povlsen 17 Ugift Tienestefolk
Dorthe Mortensdatter 19 Ugift Tienestefolk
"

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 03-10-09 15:28

Hej Svend
Hvad med denne?!!!!!

Navn: Jens Povlsen Alder: 25 Civilstand: Ugift
Kilde: FT-1787 Amt: Thisted Herred: Morsø Nørre Sogn: Tødsø Stednavn: Hyldig
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 03-10-09 15:31

Og Denne!

JENS POVELSEN
Marriages:
Spouse: ELSE CHRISTENSDATTER
Marriage: 22 MAR 1793 Erslev, Thisted, Denmark

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-10-09 15:45

Tak igen...

"
Tødsø Sogn ligger Tødsø Kirke. I Tødsø Sogn findes flg. autoriserede stednavne: Bjørndrup (bebyggelse, ejerlav) Hyldig Gårde (bebyggelse)
http://da.wikipedia.org/wiki/T%C3%B8ds%C3%B8_Sogn

Hyldig Gårde er to nabogårde beliggende lidt syd for landsbyen Tødsø på Mors.
Familienavnet Hyldig stammer fra disse gårde eller egnen, hvor disse gårde ligger, som betegnes Hyldig. Sandsynligvis kommer navnet Hyldig af "huldig", som er en ældgammel betegnelse for noget der er i god stand, f.eks. en god jord som er givtig. Første gang Hyldiggårdene nævnes er i en samling brevdokumenter fra Skt. Johannesklosteret (Dueholm Kloster) i Nykøbing Mors, hvoraf det ældste er fra 1438.
I disse dokumenter nævnes gården Hyldig flere steder som Huldigh eller Hyldigh.
Den Hyldiggård som nævnes i disse skrivelserne var måske en såkaldt tvillinggård, som bestod af to parallelle udlænger med et fælles beboelseshus imellem. Et par hundrede år senere var der to selvstendige gårde på stedet, benævnt henholdsvis ”Nørre Hyldig” og ”Sønder Hyldig”.
Menneskene som beboede disse gårdene er flere steder nævnt som værende af disse gårde, som for eksempel Peder i Hyldig (1600-tallet). I midten af 1700-tallet blev Hyldig-navnet taget i brug ved dåb. Den første som fik tilføjet gårdsnavnet Hyldig ved dåben var Christian Pedersen Hyldig (f. 1771). 1786 overtog han som 16-årig fæstet til ”Søndre Hyldig” efter sin far.
Christian Pedersen Hyldig fik i alt 13 børn, og blev især gennem to af sine børn, Ane Marie Christensdatter Hyldig (f. 1809) og Mads Christensen Hyldig (f. 1818), stamfader for de fleste som bærer Hyldig-navnet.
Hentet fra "http://da.wikipedia.org/wiki/Hyldig_G%C3%A5rde"
"
Så mangler vi vist kun hvor Øer kommer fra?

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 03-10-09 15:59

Så mangler vi vist kun hvor Øer kommer fra?

Vi prøver:
Her er et lille "hop" bagud

Samtlige personer i husstanden
Thisted, Morsø Nørre, Sundby, Sundby by, et Huus, 46, FT-1845, B2214
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Christensen Øer 55 Gift lever af sin Jordlod Øster Assels sogn Thisted amt
Maren Svenningsdatter 49 Gift hans Kone Her i Sognet
Anders Christensen 14 Ugift deres Søn Her i Sognet
Karen Pedersdatter 21 Ugift Wæverske og Inderste Her i Sognet

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-10-09 16:35

Det ældste jeg kan finde om Øer,
også fra Øster Assel.

"
Sidsel Jensdatter, * 1695 i Øster Assel, † 28 dec 1740 i Ørding. 684. ... Han blev gift med Magrethe Nielsdatter Øer, gift 16 feb 1696 i Øster Assels
"

Måske et stednavn derfra?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-10-09 17:02

Nogle af de ældste Øer hed Øermand,

Eksempelvis Niels Pedersen Øermand, der

Fik fæste på Sillerlevsøer, 4 af 4. hartkorn ved øer af hartkorn 0-3-2-2 under godset Lund.

Fundet her:
http://www.fredenslyst.dk/TNG/getperson.php?personID=I42106&tree=1

Så er vi vist også tøt på Øer´ s oprindelse?

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 03-10-09 18:33

Niels Pedersen Øermand's far hed Peder Pedersen, fundet her

http://www.skovbo-fam.dk/phpGedView/individual.php?pid=I3375&ged=SKOVBO.GED

Herfra står også Niels Pedersen Øermand er født før 1640, måske 1632.
Der er ikke nævnt nogen mor, så jeg tror du har ret mht. oprindelse af Øer.

/Frits

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-10-09 21:56

Tak for svaret modersvilje.