/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
cache vigtighed?
Fra : sparx
Vist : 546 gange
50 point
Dato : 02-10-09 22:09

Jeg skal have en ny disk, og har gode erfaringer med Seagate
barracudas

Jeg kan fx vælge mellem en

Seagate Barracuda 7200.11 500 GB 32MB cache
eller
Seagate Barracuda 7200.12 500 GB 16MB cache

den ene altså en 12 serie og den anden forrige 11 serie, men 11 med
dobbelt cache - pris er stort set ens.

Hvad vil I råde mig til?

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 60 point
Dato : 02-10-09 22:41

Alt andet lige er mest cache bedst.

Om det betyder ret meget afhænger helt af hvad du bruger den mest til.

Kun ved programmer som bruger harddisk flittigt til småfiler betyder det meget.

Til backupbrug, eller til store vidiofiler er det nok ret ligegyldigt med mere eller mindre indbygget cache.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-10-09 22:55

Jeg vil sige som transor, køb denmed den største cache.

Kommentar
Fra : sparx

Dato : 02-10-09 23:45

ok, jeg har ikke brugt sata før, hvilket stik skal man have, et link vil være godt - value for money...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-10-09 09:58

Kan din comp. køre med SATA - så sidder der et stik på bundkortet, og du har måske fået en ledning med da du købte comp.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 03-10-09 10:31

Undskyld jeg blander mig, men hvordan får man en SATA til at køre som slave.

Kommentar
Fra : sparx

Dato : 03-10-09 11:09

det er et brugt bundkort jeg har fået af en onkel, så ingen stik med...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-10-09 12:15

De røde stik er til SATA disk: http://www.tweakup.dk/images/article/1586/sata.jpg
selve kablet ser sådan ud: http://www.tweakup.dk/images/article/1586/content.jpg de gule kabler
der er en del spøndende læsning på siden hvor billederne er fra: http://www.tweakup.dk/article/1586/dk/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-10-09 13:14

Slave SATA - det bestemmes af bios / kabelrækkefølgen

Godkendelse af svar
Fra : sparx

Dato : 20-10-09 21:18

Tak for svaret transor.