/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Alkohol vs. hash
Fra : Nik_
Vist : 2537 gange
50 point
Dato : 02-10-09 21:39

Hvad er mest "skadeligt/farligt" alkohol eller hash?
Har tit haft diskussioner med folk som synes det er bedre at ryge hash, hvor jeg foretrækker alkohol - har dog ikke rigtig nogen gode argumenter hvorfor, hvilket irriterer mig lidt.. Tror bare det er lidt den danske "kultur" der ligger til grund, hvor alkohol jo er meget almindeligt.

Kommentar
Fra : Klokken Sytten

Dato : 02-10-09 21:58

Det er mere skadeligt for kroppen at drikke. Det er jo organisk opløsningsmiddel du fylder i kroppen.
Det er også derfor man er liderlig dagen efter, da din krop tror den skal dø. Så den skal lige nå at sprede sine gener inden

Desuden bliver man aggresiv af at drikke og det kan gå hen og blive permanent hvis man er til det.
Man bliver også aggresiv fordi kroppen er overbelastet og at den tror at den er i fare for at dø og mobiliserer derfor al den kraft ud.

Kommentar
Fra : Klokken Sytten

Dato : 02-10-09 22:07

Om lidt kommer der sikkert en med en mere medicinsk forklaring på aggresiviteten og liderligheden, men jeg syntes det virker meget sandsynligt på et instiktivt plan. Vi er jo kun dyr og kroppen er smartere end man tror.

Hash er vel ikke skadeligere end at ryge smøger. (Ved ikke lige hvor mange smøger en joint svarer til, men det er jo ikke så vigtigt, da ting kan opvejes på mange måder osv.

Men hvorfor ikke bare købe pot og blande det i en kage eller i noget kaffe osv. ? Så er det jo nærmest ikke usundt. Det går kun ud over din hjerne mentalt. Men det gør det jo også hvis du ryger det og når du drikker
Men pas lidt på når du æder det. Det virker helt vildt krafrigt. Jeg har ligget og rystet i timevis engang

Iøvrigt så tænk på hvor meget skade alkohol gør i et samfund. Se på Grønland.
Se også på Danmark. Hvor mange familier er ikke ødelagte og hvor mange er ikke blevet banket og dræbt og døde i uheld og jeg kan blive ved med at nævne hvor laterligt det er.
(På trods af at jeg drikker hver weekend)

Kommentar
Fra : Nik_

Dato : 02-10-09 22:19

Tænkte også på det med afhængighed. Bliver man lige så hurtigt afhængig hvis man ryger hash som hvis man ryger en alm. smøg?

Accepteret svar
Fra : Klokken Sytten

Modtaget 60 point
Dato : 02-10-09 22:34

Nej man bliver ikke lige så afhængig som med en almindelig smøg. Men problemet er at man bliver afhængig af hash på en lidt anden måde. Man vil så at sige heller hjem og ryge en fed end at være sammen med sin familie hele aftenen. Man går hjem tidligere fra familien og fra vennerne der ikke ryger i for at ryge sig en joint.
Desuden vil man gå en meget lang og besværlig tur i regnvejr osv for at få noget hash hvis man er løbet tør. Så jo man bliver også afhængig af at blive stenet, men det er langt langt langt langt nemmere at stoppe med at ryge hash end med at ryge smøger.

Jeg kan ryge når det passer mig, jeg bliver ikke afhængig fordi det ikke siger mig så meget og at jeg tidligere i mit liv har røget hver dag uden undtagelse i et par år. Desuden har jeg røget on and off i mange år. Det siger mig ikke så meget mere.
Jeg vil hellere nyde et par flasker vin med et par venner.

Lyt ikke til det pis med at når man ryger hash så er næste trin hårde stoffer. Det er noget vås, med mindre du under alle omstændigheder roder dig ud i et eller andet alligevel fordi du er mentalt svag eller såret eller noget andet psykologisk.
Så ender man jo alligevel med at blive narkoman eller alkoholiker eller jehovas vidne eller noget 4.

Hash og stoffer har helt forskellig virkning, så det ene medfører ikke det andet på noget måde, med mindre du passer ind i ovenstående.

Kommentar
Fra : Klokken Sytten

Dato : 02-10-09 22:40

Men nej man bliver ikke fysisk afhængig af hash overhovedet.
Men det kan give dig lyst til at ryge en smøg i stedet for hvis du ikke har noget, da det også især er selve inhalationen man længes lidt efter.
Men jeg har ikke mødt en ikke ryger der fik lyst til smøger hvis de ikke havde hash. Kun tidligere rygere.

Jeg har røget smøger i mange år, men jeg stopper også i flere år nogle gange. Hver eneste gang jeg starter igen, er det fordi jeg var stiv og skulle ryge en joint

Så nu ryger jeg ikke joints mere nogensinde. Jeg køber bare noget pot og æder det engang hvert halve år hvis jeg får lyst til at blive høj.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-10-09 22:56

Det virker forskelligt på forskellige menneskr.

Med moderat alkohol får jeg det fint, men har det rigtigt skidt med hash.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 02-10-09 23:48

ja hash er også skadeligt hvis man bruger det dagligt - for når man går rundt i en hashtåge er hernen ikke modtagelig for lærdom - så man risikerer at ryge ud på et sidespor uden uddannelse og arbejde

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 02-10-09 23:49

hernen = hjernen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-10-09 00:06

"Hvad er mest skadeligt/farligt" spørger du.

Der er ingen stimulerende/euforiserende ting der er uskadelige.

Begge dele er afhængighedsskabende og skadelige på sigt, det udarter sig bare på forskellig måde:

Sådan groft skitseret, så ødelægger hash først og fremmest hjernecellerne og sløver motorikken, talen, ødelægger visse centre i hjernen o.s.v.
Og det er permanent, selv mange år efter stop med at ryge hash.

Alkohol ødelægger organerne og på sigt tager også hjernen skade.
Alkoholikere kan blive så skadet i hjernen, at der findes en diagnose for det, nemlig alkohol-demens.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-10-09 03:41

Helt rigtigt, dova.

Der er langtidsvirkninger af hash, her taler vi ikke om dem der starter med hash, går direkte videre til de hårde stoffer og går til bunds på et par år, men om der dem der har fyret en fed jævnligt i flere år.

Kommentar
Fra : metteKanDu

Dato : 03-10-09 06:05

har lige været til foredrag om hashens skadelige bivirkninger hvor vores børn var med (mødepligt) 8klasser
man er under ingen omstændigheder modtagelig for indlæring når man ryger og hash kan spores i urinen op til 40 dage efter man har røget.
tror nok at børnene hørte efter og de forstod alvoren .
hash eller alkohol 1 glas rødvin i ny og næ gør ingen skade hvis man kan holde det der .
men derudover er det næsten lige farligt men man kan få alkoholforgiftning(dø af det) det kan man
ikke med hash .

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-10-09 07:04

Forgiftning ?

Første gang jeg fyrede en for 30 år siden blev jeg voldsomt skæv og ligefrem alvorligt bange for mit helbred, min kammerat fortalte dagen efter at punkt 1. havde jeg suget alt for meget, punkt 2 havde han købt noget andet end det sædvanlige og kendte det så ikke.
Nå, jeg prøvede et par gange til i en mildere form med års mellemrum og stod så af den vogn

Kommentar
Fra : Klokken Sytten

Dato : 03-10-09 10:04

Det er skadeligt at bo i København. Alt er skadeligt. Alt er gift i store doser.

Men er det meningen at man skal ligge på sit dødsleje med en ren og pæn krop? Man skal også huske at leve sit liv. Alt med måde skader jo ikke.
Alle de advarsler man altid hører om er jo kun for de svageste i samfundet, der måsk ryger ud på et sidespor eller til de meget unge mennesker i vores samfund.

En voksen tager altså ikke skade af at drikke engang imellem og at ryge en joiont i ny og næ.

Jeg har en ven der tog hele jurauddannelsen med rigtig gode karakterer, mens han røg fede hver dag uden undtagelse. Så man skal aldrig sige aldrig.
Han arbejder for udenrigsministeriet i dag og ryger stadigvæk hver evig eneste dag.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-10-09 10:54

Han kører vel ikke bil i den omtågede tilstand ??

Kommentar
Fra : Klokken Sytten

Dato : 03-10-09 11:00

Nej han ryger jo kun om aftenen.

Man kan iøvrigt sagtens lave saltoer på rampe både på rulleskøjter og skateboard, når man har røget en joint. Man sidder ikke kun og stener. Er man aktiv, så er man "aktiv høj".

Men nej man skal nok ikke køre bil når man er skæv

Iøvrigt er der en del kunstnere og forfattere gennem tiden der har lavet mesterværker på stoffer.
Det er hvad man gør det til. Men det er hele livet jo.

Godkendelse af svar
Fra : Nik_

Dato : 03-10-09 20:43

Tak for rigtig mange gode svar alle sammen!! Vil jeg tage til efterretning