/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
hvordan flytter man fisk
Fra : jakob100Super
Vist : 639 gange
50 point
Dato : 02-10-09 15:57

hej allesammen
jeg har lige købte nyt akvarie så der for skal jeg havde de gamle fisk o.v.s.
Over i det nye akvarie, skal jeg bare hælde det gamle vand over i
eller skal der nyt i og lige lade det stå lidt

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-10-09 16:12

noget af det gamle + fisk i en pose. Posen som fiske er i lægges ned i det nye vand/akvarie indtil temperaturen er ens i pose og det nye vand.
Efter ca. en time lukkes fiskene ud i det nye vand

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-10-09 17:22

Jeg synes du skal tage det halve af vandet i dit gamle akvarie og hælde i det nye, og så fylde det nye helt op med frisk vand.
Arranger så med planter o.s.v. og lad det nye stå til i morgen, og fang så fiskene og kom dem derover i (sørg for samme temperatur i begge akvarier)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-10-09 19:17

Foruden temperatur kan der være forskel i pH , ilttryk, CO2 og andre dele af vandkemien.

Derfor lægger man fiskene ned i en pose med det gamle vand, over nogle timer sliper du nyt vand ind i posen i småportioner, så fiskene vænner sig langsomt til det.

På den måde kan du have helt nyt vand i det nye akvarium, bare det har stået nogle dage ( gerne med gennemluftning) inden du flytter fisk.

Frisl kalkholdigt vandhanevand med planter og stærkt lys kan give meget lavt- forbigående - pH.

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 25 point
Dato : 03-10-09 01:57

Transor har ret- hvis det skal være helt perfekt, men vi har herhjemme- bare gjort det, at vi har, som tidligere beskrevet - anbragt fiskene i en pose med det gamle vand og sænket ned i det nye akvarie med ombygning osv. og ladet dem stå i omkring en times tid - og så lukket dem ud- men sådan har vi jo erfaringer som er forskellige.
Måske vores fisk har været gode til omstilling

Godkendelse af svar
Fra : jakob100Super

Dato : 03-10-09 10:12

Tak for svaret smuller54.

Kommentar
Fra : jakob100Super

Dato : 03-10-09 10:14

det har nu stået omkring et døgn