/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Akrylbinder???
Fra : mulle-mor
Vist : 5952 gange
100 point
Dato : 01-10-09 22:25

Hej mine kunstnervenner.

Jeg har lige et lille spørgsmål. Hvad er akrylbinder, og hvad hjælper det for på et maleri????

Jeg har ellers malet meget både med akryl og olie, men aldrig lige stødt på ordet akrylbinder. Jeg har set det i forbindelse med at lave et moderne akrylmaleri, hvor man bl.a. skylder malingen af igen, så der kun sidder lidt tilbage i en bearbejdet bund, hvor bunden f.eks. er spartlet på med spartelmasse.

Jeg tænkte, at det måske var noget, der gjorde at det, der var malet under akrylbinderen ikke blev skyllet af, når man holdt lærredet under vandhanen - som der stod man skulle gøre)....

Hører gerne fra nogen der ved noget om det. Og også hvis der er nogen, der kender til en smart teknik med at male akrylmaling på og skylle af igen. Det lyder da spændende.

Hilsen fra
Mulle/Birthe

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-10-09 22:33

Jeg fandt lidt her:

http://www.aartdevos.dk/gruppe/akrylbinder/?p=25&b=10

•320: En tykkere binder end plextol.
•350: Kaseinakrylbinder kan bruges som limkomponenten i en lim- og gessogrund. Den kan påføres kold og er mere modstandsdygtig over for vand end almindelig limgrund. Ydermere giver kaseinen i akrylbinderen en "god spænding" i selve lærredet

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 01-10-09 22:37

Tak Eyvind.

Jeg har også set det her, men jeg ville gerne også høre, hvad det er og hvordan det arter sig på et lærred. Men tak for svaret.

Mulle

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 100 point
Dato : 02-10-09 06:37

Hej Mulle

Akrylbinder kan bruges både til at fremstille egen akrylmaling, farvepigmenter + binder. Det har jeg ikke prøvet.

Derudover kan det bruges når man overfører f.eks et foto til lærredet. Du kan se processen beskrevet her, nedest på siden. Det er faktisk sjovt at eksperimentere med
http://www.dlf-ollerup.dk/page575.aspx

Hilsen fra HelleBirgitte

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 02-10-09 09:40

OK Helle Birgitte.

Så ved jeg hvad det er. Jeg har selv brugt at overføre tekst og nogle gange fotos til lærredet. Jeg har brugt Golden Medium til at overføre med. Og det er blevet utroligt flot - synes jeg selv.

Så det vil sige, at jeg kan bruge den medium gel - jeg allerede har - til at "forsegle" nogle akrylfarver med. Det er sådant at jeg forstår det. For ved at bruge det til at overføre bl.a. tekst fra print, der ender man jo med at "nulre" papiret af med en del vand. Og gel'en gør jo, at akrylfarven nedenunder ikke bliver opløst.

Tak for svaret.

Hilsen
Mulle

obs. Den metode, jeg vil til at eksperimentere med, er beskrevet her på denne video. Jeg ved ikke, om du kender til det her, det lyder jo meget spændende. Og man skal jo hele tiden videreudvikle sig, og prøve at påføre "sine kreationer" lidt nyt......

http://www.youtube.com/watch?v=KYTLUvSZFPk

Jeg kan ikke huske, om det lige er i den her video, som det er beskrevet - ellers er der mange video'er med beskrivelser og tips fra denne hollandske kunstner.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 02-10-09 09:59

Det lyder som om det Golden Medium du har, virker på samme måde

Ja det er sjovt at afprøve nye metoder - fint tips til youtube

Godkendelse af svar
Fra : mulle-mor

Dato : 02-10-09 17:53

Tak for svaret HelleBirgitte.

Som altid ved du noget om en masse.......

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 02-10-09 18:03

Tak Mulle-mor

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 06-10-09 06:30

Jeg ser først dit spørgsmål efter det er besvaret, men her får du lidt andet.

Akrylbinderen, er den "lim" der får farven til at blive på lærredet. Du kan bl.a. bruge den til at gøre din farve mere transperent, ved at komme den i uden mere pigment, og den kan bruges som et ekstra lag uden farve. I begge tilfælde bliver overfladen mere blank. "Blinde" lag kan bruges sammen med f.eks. transperente farver til at få et svævende lag. Det er ting du har brug for, hvis du laserer med akryl.

Du spørger om andre teknikker, hvor du skyller farven af. Her skal du bruge Golden Fluid og/eller Golden Glaze. Gør lærredet vådt, gerne med en vandforstøver. Kom farve på. kom groft salt på. Se om der skal yderligere vand på. Lad det tøre delvist. Nu har du en kraftigt forlænget tørretid. Når det er tilpas tørt, skylles salt og den våde del af malingen af, gerne under den varme bruser. Gnid evt på det malede. Mellemtørring, ny farve, ny salt osv. skyl, og det kan du gøre igen og igen.

Yderligere spørgsmål 26 28 37 70 eller a.c@rosmon.dk

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 06-10-09 11:44

Tusind tak Rosmon - jeg tænkte nok, at du også vidste noget.

Jeg har gemt dit svar.

Hilsen

Mulle