/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
AEG Opvaskemaskine
Fra : FrejaFlop
Vist : 3340 gange
188 point
Dato : 30-09-09 09:59

Kan Kandu give mig et godt råd? Min opvaskemaskine som er 4 år gammel har vasket upåklageligt indtil nu. Den viser at den mangler afspændingsmiddel og salt - men den har begge dele og når jeg efterfylder kan der ikke være mere i beholderne. Den vasker ikke servicet rent. Hvad kan jeg ellers prøve ?

Jeg har prøvet at samle saltet op og vaske uden salt - det gav ingen bedre resultat. Har nu sat salt i igen, men som sagt viser ikonet at den mangler salt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-09-09 11:33

Kender ikke AEG, men de fleste opvaskemaskiner tæller antal opvaske og det er måske det du kan se.

Men vasker den ikke ordentligt, kan det være manglende vand, men også at kalkfilteret ikke regenerer.
Er der ikke noget saltforbrug er det manglende regenerering.

Hvorfor den også melder om manglende afspændingsvædske, har jeg ikke noget gæt på.

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 30-09-09 17:09

Hej FrejaFlop

Kommer din maskine ikke med nogen fejlmelding ? ( Er der display på maskinen ? )

Maskinens model / Produkt nr. eller PNC Nr. ? ( Se typeskilt rundt langs lågekant..)

Har du skiftet mærke i afspændingsmiddel nyligt ?

Mvh. Ole Futtrup Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : FrejaFlop

Dato : 30-09-09 21:37

Hej Ole Futtrup

Der er ikke noget display må min opvaskemaskine.

Mærke - AEG Favorit 40759 Sensorlogic (læst fra maskinens front)

Model - F40759UW Typ. 45_2TDJ 04 (læst fra maskinens kant)

Nej, jeg har ikke skiftet afspændingsmiddel-mærke.

Håber du kan komme med et bud på noget der kan afhjælpe. Jeg har også være opmærksom på at jeg ikke overfylder maskinen med service - har prøvet både lidt og meget - men den vasker ikke rent (tømmer filteret dagligt).

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 01-10-09 00:02

Hej FrejaFlop

For at vi kan kome videre skal jeg bede dig klikke ind på vores web-shop www.hvidevaredele.dk - klik på "Søg" og udfyld vores mail-formular med din maskinens data.. - som yderligere forklaring kan du blot kopiere din Kandu forespørgsel ind i feltet beregnet herfor..

Grunden til at jeg beder dig gå den vej er at jeg skal sende dig en procedure med tegninger etc. vedr. hvordan du resetter/nulstiller din maskinens elektronik.. - og denne mulighed har vi ikke her i Kandu..

Når vi så har været igennem proceduren vender vi tilbage her til Kandu.dk således at andre kan følge hvor vi er kommet til..

Mvh. Ole Futtrup Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : FrejaFlop

Dato : 01-10-09 11:04

Hej Ole - tak for din hjælpsomhed - jeg har nu gjort som du har foreslået.
PS - har du en idé til hvad jeg kan gøre for at få flere point som jeg kan give ud til fx. dig. Jeg har ikke så mange og jeg logger på flere gange daglig - men det giver mig ikke rigtig flere point ??

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 02-10-09 17:05

FrejaFlop

Citat
PS - har du en idé til hvad jeg kan gøre for at få flere point som jeg kan give ud til fx. dig. Jeg har ikke så mange og jeg logger på flere gange daglig - men det giver mig ikke rigtig flere point ??

Kunne vi ikke få Eyvind på banen her ? ( Han har uden tvivl mere erfaring u i disse dele end jeg.. )
Måske du skulle oprette et nyt spørgsmål gående på ovenstående ?

Mvh. Ole Futtrup Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : FrejaFlop

Dato : 05-10-09 12:47

Hej Ole

Tak for dine råd ang. min opvaskemaskine. Det ser nu ud til at jeg har fået lavet et korrekt "reset" af maskinen og nu bruger den salt på en mere rigtig måde.
Jeg vil lige bruge et par dage på at se om den også vasker pænere rent.

Desværre har maskinen en mislyd som den har haft i nogle måneder. Det lyder som en svag piben fra en hund eller som når vinden suser ind gennem et utæt vindue. Jeg har fået lokaliseret lyden til at den fremkommer hver gang maskinen har taget vand ind og propellen drejer rundt (lyden kommer når propellen drejer/kaster vandet rundt). Er det noget du kan rådgive om?

Accepteret svar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Modtaget 188 point
Dato : 05-10-09 16:50

Hej FrejaFlop

Det lyder jo godt hvis det hele kunne klares med en nulstilling / reset af elektronikken..!

Mht. "pibelyden" fra vaskevingen.. - prøv at afmontere vingen og se om der er nogen synlig defekt/slidtage på de dele der glider mod hinanden..? - Smør evt. med noget alm. madolie for at se om lyden derved forsvinder - da kan du jo være helt sikker på at have lokaliseret hvorfra lyden kommer..

Mvh. Ole Futtrup Brink - www.hvidevaredele.dk

Godkendelse af svar
Fra : FrejaFlop

Dato : 08-10-09 11:23

Tak for svaret www.hvidevaredele.dk.

Hej Ole - det ser ud til at mislyden fra vaskevingen også er forsvundet. jeg har givet den olie men der var nu ingen synlig slidtage at se. Men olie er vel altid godt. Tak for din hjælp. Jeg har opsparet nogle flere point og du får dem allesammen som tak.

Hilsen FrejaFlop

Kommentar
Fra : FrejaFlop

Dato : 08-10-09 11:24

Hej Ole

ja, du skulle også have nogle flere stjerne - men jeg er ikke så øvet - så det først nu bagefter. Men point er vel også bedre end stjerner.

hilsen FrejaFlop

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 08-10-09 15:55

Hej FrejaFlop

Det er helt ok.. - jeg samler mere på nye kunder end på point og stjerner

Dejligt at høre at du har fået tingene til at fungere.. !

Vi hørte aldrig mere fra Eyvind mht. hvordan med point-optjening etc. ?

Mvh. Ole Futtrup Brink - www.hvidevaredele.dk