/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Alkolåse!
Fra : Cathcart
Vist : 738 gange
100 point
Dato : 29-09-09 17:25

http://www.avisen.dk/regeringen-klar-med-alkolaase_114945.aspx

Disse alkolåse skal kun i biler tilhørende spritbilister, der har været snuppet før.

Gad vide, hvor mange penge ulykker forårsaget af spritbilister koster samfundet? Tænk på alle de dræbte - skyldige og uskyldige - og de pårørendes lidelser. Alle de kvæstede - skyldige og uskyldige - sygedage og genoptræning. Og alle de materielle skader!

Derfor mener jeg, at der bør laves en lov om, at der skal alkolåse i ALLE biler. Låse og installation skal betales af statskassen, da udgifterne hertil må ligge en hel del under de fremtidige besparelser.

Ch C

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 29-09-09 17:43

Hvad var spørgsmålet ?

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 29-09-09 17:50

Dette er ikke et spg., men oplæg til Smalltalk

Vh C

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-09-09 17:57

Du har fuldstændig ret, men staten kommer ALDRIG til at betale...

Gæt tre gange hvem der så skal betale?

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 29-09-09 18:09

Citat
men staten kommer ALDRIG til at betale...
Det bestemmer dem, der stemmer

Vh C

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-09 18:10

For at alkolåse skal have nogn mening skal det være BILFABRIKKERNE der pålægges at montere dem - det ville helt sikkert give en anden pris...

Derudover hjælper det kun hvis det sidder på ALLE former for køretøjer der fremdrives ved andet end menneskelig muskelkraft (så også fulde kuske )

Ligeledes skal de kunne "spærre" for ALLE former for stimulerende midler.

Det største problem er jo i sidste ende prisen - så pludselig koster den billigste bil i DK 150.000.-

Jeg tror cykelimportørerne får travlt

ALT IALT er det IKKE en brugbar metode andet end for at sænke ulykkerne en anelse....
Der vil være alt for mange måder at omgåes systemet...

Der er stadig en masse der enten låner/stjæler en bil eller kører uden kørekort...

Så det er en ENORM dyr brik i et KÆMPE spil...

Det ville være meget nemmere at forbyde ALLE former for alkoholiserede varer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-09 18:13

Bare se hvor meget det hjælper at "dysse" scootere ned

DEr kører nok flere ulovlige rundt end lovlige

Kommentar
Fra : thomas2610

Dato : 29-09-09 18:22

Hvem er det lige staten er?

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 29-09-09 18:25

Citat
så også fulde kuske
Hvor på hestene skal alkolåsen sidde ?
Citat
Der vil være alt for mange måder at omgåes systemet...
Det må være muligt, at "idiotsikre" systemet.
Citat
Der er stadig en masse der enten låner/stjæler en bil eller kører uden kørekort...
Disse personer skal da også "puste", inden autoen kan starte .

Vh C

PS! Undskyld alle citaterne, men det er den nemmeste måde at delsvare på

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 29-09-09 18:27

Citat
Hvem er det lige staten er?
Det er os , men jeg skrev det her også:
Citat
da udgifterne hertil må ligge en hel del under de fremtidige besparelser
Vh C

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 29-09-09 18:32

Og nu jeg vil lige ta en bid brød - uden alkohol til, da jeg skal køre en tur til Bilka .

Vh C

PS! Om scooterene:
Citat
Der kører nok flere ulovlige rundt end lovlige
Og det er godt nok pisse træls, især når idioter kører på cykelstierne .

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-09 18:36

Citat
Det må være muligt, at "idiotsikre" systemet

Selvfølgelig er det ikke det - så havde fabrikkerne indført det for længst...

Men den bedte løsning vil stadig være at det er dem der indfører det....

Der er mig bekendt INTET sted i verden hvor spirituskørsel er tilladt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-09-09 18:37

Alcolås - skal man så nyde spiritus for at starte den. Det bli'r sku' dyrt, men karburatorsprit kan vel også bruges.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-09 18:44

Og så lige til noget der nok vil forarge de fleste.....

Man "glemmer" i skyndingen med spritulykker at FRASORTERE de ulykker der IKKE skyldes spiritussen - altså hvor ulykken ville være sket UANSET spiritussen..... - det er nemlig ikke nemt at bevise/modbevise

Er der spiritus i EEN af de indvolverede parter får det pr. automatik skylden....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-09-09 18:54

Citat
Og det er godt nok pisse træls, især når idioter kører på cykelstierne

Det er jo ligesom der de SKAL køre hvis det er en 30 knallert

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-09-09 18:58

Citat
Man "glemmer" i skyndingen med spritulykker at FRASORTERE de ulykker der IKKE skyldes spiritussen -

I ER HELT FORKERT PÅ DEN:

20% af alle ulykker sker fordi trafikanter kører påvirket, hvilket så vil sige, at 80% af ulykkerne skyldes billisten er ædru.
Det er altså hermed konstateret, at det sikreste er at køre påvirket.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 29-09-09 19:14

Check lige DR1, text-TV, side 117!

Vh C

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-09 20:33

IGEN en påstand der ikke kan bevisen....

Desuden ville bilen jo ALLIGEVEL ikke have haft låsen hvis ulykken var en førstegangsulykke

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 29-09-09 20:55

Citat
hvis ulykken var en førstegangsulykke
Jeg forstod nu bare på udtalelsen, at det var en andengangsspritter .

Citat
Det er jo ligesom der de SKAL køre hvis det er en 30 knallert
Jow da, men IKKE de ulovligt opgraderede til 70-90 km/t .

Søde Eyvind og Mosebaek.
Citat
Alcolås - skal man så nyde spiritus for at starte den.

Citat
Det er altså hermed konstateret, at det sikreste er at køre påvirket.
Kan I 2 aldrig være seriøse ? (Selv om jeg godt kan li Jeres humor )

Og Refi. Hvis det ikke er muligt at idiotsikre systemet, er det vel også omsonst at lovgive om det ?

Vh C

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 29-09-09 21:06

Citat
Og Refi. Hvis det ikke er muligt at idiotsikre systemet, er det vel også omsonst at lovgive om det

Nej da...

Hvis det er fabriksmonteret vil det f.eks. blive tjekket med jævne mellemrum....

Ligeledes vil de kunne opdages om der er "fusket" med det ved ganske alm. trafikkontrol - det er jo bare at bede dem stoppe bilen

Systemel vil stadig kunne snydes - men så skal man virkelig være spritbilist på daglig plan for at indvolvere sig i det....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-09-09 21:06

Jeg syntes folk kører så råddent, at man er nød til at have en lille skid på, for overhovedet at turde færdes derude

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 29-09-09 21:47

Hej Refi.
Citat
For at alkolåse skal have nogen mening, skal det være BILFABRIKKERNE, der pålægges at montere dem - det ville helt sikkert give en anden pris...
Måske ville låsene blive noget billigere, da de så kan produceres i millionvis .

Og jeg kan skisme ikke hitte rede i, om du er for eller imod disse alkolåse . Men også godt indlæg kl. 29-09-09 21:06 .

Mvh H

PS! Alle er velkomne med indlæg, tak

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-09-09 21:54

55.000 kr godt nok svenske, men er det prisen for selve låsen??

Så kan jeg godt forstå svenskerne hellere ville undvære kørekortet og låsen

http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2009/09/29/060252.htm

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 29-09-09 22:06

God sen aften Nordsted.

Det er alt for dyrt, uanset om det er dkr eller svkr . Men det kan sikkert sagtens laves billigere i massefabrikation.
Citat
Jeg syntes folk kører så råddent

Måske skulle der også laves en lov om, at alle skal mentalundersøges, inden de overhovedet begynder på at erhverve sig kørekort. Forøvrigt også for os, der har et . Kryds i numsen, hvor ville der blive tomt på vejene .

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 29-09-09 22:51

Uden at have læst nogen af indlæggene, synes jeg det er noget man fra dags dato, skulle indlægge i alle nye biler.
Jeg har været fortaler for det i mindst 10 år og er utrolig glad for at medierne endelig tager det alvorligt...jeg kan kun juble.

Uden at pudse min glorie, foreslog jeg det også for 10 år siden..men der var det jo lidt omstændigt endnu.
Nu er det bare at komme igang, for det er jo herrenemt at installere idag.

KOM I GANG

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 29-09-09 23:07

God meget sen aften mangorossa.

Jeg har taget munden fuld og mener, at ALLE biler - nye OG allerede kørende - skal have installeret en alkolås.

Og tak for et godt indlæg .

Vh C

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 29-09-09 23:12

God meget sen aften Refi.

Jeg glemte dette her kl. 21:47:
Citat
ALT IALT er det IKKE en brugbar metode andet end for at sænke ulykkerne en anelse....
Der vil være alt for mange måder at omgåes systemet...

Vh CH

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-09-09 08:11

Det var såmænd blot skrevet ud fra det man har i tankerne, nemlig FØRST at installere dem NÅR man havde kørt spirituskørsel EEN gang...

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 30-09-09 18:15

Hej Refi.

Citat
nemlig FØRST at installere dem NÅR man havde kørt spirituskørsel EEN gang...
Det er det med at lukke stalddøren, når hesten er skredet .

Derfor alkolåse i/på alle køretøjer fremdrevet af motor .

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-09-09 18:31

Hvorfor skal jeg påføres store udgifter fordi der mangler folk med hår på brystet, til at udføre lidt konsekvens opdragelse.
Alle fulderikker ved godt hvad de gør........................hvis de også ved hvad der sker, lod de nok være.

Det der med blødsøden kollektiv afstraffelse duer ikke.....................

Og hvor længe vil der gå før der sælges en lille hånderstatningsblæser.

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 30-09-09 20:50

Kære Eyvind.

Det vil ikke koste dig en krone, hvis jeg bare kunne få min vilje . Som jeg skrev aller-aller først:
Citat
Derfor mener jeg, at der bør laves en lov om, at der skal alkolåse i ALLE biler. Låse og installation skal betales af statskassen, da udgifterne hertil må ligge en hel del under de fremtidige besparelser.
Samtidig kan det da være, at forsikringerne bliver sat ned . For selskaberne vil også spare penge

Vh C

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-09-09 20:57

Jo jo - set med utopiens øjne, burde det kunne betale sig selv.
Men resultatet bliver nok desværre, at prisen på biler stiger, skatten sættes op, der bliver sparet et sted.

I øjeblikket kunne mere politi spare en masse penge hos stat/kommune og hos forsikringsselskaber.
Men nej det regnestykke er der ingen der vil lave og tage konsekvensen af.

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 30-09-09 21:14

Citat
set med utopiens øjne, burde det kunne betale sig selv
Nemlig.

Og nu kan der vist ikke "hjemmebrændes" mere på denne alkohol(lås)snak , så jeg vil slutte af nu, med en stor TAK til alle deltagere. Også til Mosebaek og hans 20% . Jeg vil blot lige vente på en respons fra mangorossa

Vh C , men forhåbentligt ikke den sidste utopist .

PS! mangorossa.
Hvorfor har du ikke læst alle indlæggene ?

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 02-10-09 16:29

Da mangorossa er "hoppet" ud af spørgsmålet, vil jeg lukke af nu. Og da Refi er næsten enig med mig, for han belønning for det .

God weekend til alle .

Vh C

Godkendelse af svar
Fra : Cathcart

Dato : 02-10-09 16:32

Tak for svaret refi.

Vh C