/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ophørsdato for cvr. nummer
Fra : hotmaildude
Vist : 2316 gange
300 point
Dato : 29-09-09 15:17

Jeg tjekkede et CVR. nummer på cvr.dk og her stod der bl.a.:

Ophørsdato: 30.09.2008

Hvad betyder ophørsdato?

Accepteret svar
Fra : kj

Modtaget 310 point
Dato : 29-09-09 15:23

At det er afmeldt CVR registret, og er ophørt. Hvis det var en selskab, kan det være, at der er startet et nyt selskab, eller personligt firma, som så er tilmeldt med nyt nr.

Kommentar
Fra : hotmaildude

Dato : 29-09-09 15:26

Historien er at jeg har fået en regning fra dette firma for en flyting tre år tilbage. Regningen er legitim, men mine alarm klokker ringer, når jeg skal betale til et selskab, der tilsyneladende er fraregistreret for et år tilbage!

Hvad mener I?

P.s. Pointene skal nok tilgå dig kj; jeg lader dog spørgsmålet stå åbent lidt endnu!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-09-09 15:47

Jeg må indrømme at hvis dokumentet er nyt, altså med ny dato og med henvisning til regning af dato xx 2006 ser det mistænkeligt ud hvis der er gammelt CVR
Efter bortgangen af CVR burde de forlængst have fået fjernet udgåede formularer eller rettet i skabelonerne på computeren hvis firmaet er overgået til ny ejer, eller anden selskabsform.

Det er vel ikke ham den berygtede flyttemand der har fået lov til at tage røven på alt og alle i snart ti år ??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-09-09 15:51

Jeg syntes da man plejer at kunne se på cvr registeret hvis der opstår et nyt firma - prøv at tjekke det... det skulle stå på samme side, bare lidt længre nede??

Kommentar
Fra : hotmaildude

Dato : 29-09-09 15:56
Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-09 16:07

Da CVR nummeret ikke længere eksisterer skal du IKKE betale regningen - heller ikke selvom du godt er klar over du skylder dem.....

Enten må han fremkomme med et nyt CVR eller han har "tabt" pengene....

Alternativt kan du ringe til skat og forhøre dig...

Problemet KUNNE jo være at firmaet er lukket grundet gæld, men det KAN også være han blot er ophørt....

UANSET hvad må han f.eks. IKKE opkræve moms fra et IKKE REGISTRERET firma

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-09-09 16:36

Mystisk, når jeg læser om de andre firmaer på samme adresse, er de næsten opløst alle sammen

Hvis du ringer dertil, er der så en telefonsvarer?

Kommentar
Fra : hotmaildude

Dato : 29-09-09 17:06

Ja der er en generisk telefonsvarer. Den kommer med det samme og jeg har ikke fået fat i nogen endnu!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-09 17:18

Citat
og jeg har ikke fået fat i nogen endnu!

Så GLEM DEN - eller ring til SKAT og forhør dig om nummeret.....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-09-09 18:19

Jeg ville nu heller ikke umiddelbart betale den regning, og da slet ikke når der ikke er nogen der tager tlf...

Kan du indtale dit tlf.nr til telefonsvaren, så gør det og hør om de reagerer.

Selv om firmaet er lukket, kan det jo godt være der er en der prøver at kradse nogle penge ind, så de selv kan få betalt

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-09-09 18:33

Regningen er jo ikke forældet og er accepteret.
Det er ikke problemet, men når et firma går konkurs vil kreditorerne gennem advokat prøve at hente penge hvor de kan. Det samme hvis firmaet bliver solgt, så vil den nye bogholder støve af.

Skal regningen indbetales pr giro på den ikke eksisterende postbox-adresse eller ind på en bankkonto ???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-09-09 18:47
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-09-09 18:57

De har jo da prøvet at hente pengene INDEN firmaet gik i opløsning... det er først den 30 i morgen

Men jeg ville som sagt ikke indbetale før jeg havde talt med noget enten i firmaet eller en der varetager regnskaberne

Kommentar
Fra : hotmaildude

Dato : 29-09-09 19:35

Beløbet skal betales ind på en bank konto! Hvilken forskel skulle det gøre?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-09-09 20:29

Citat
De har jo da prøvet at hente pengene INDEN firmaet gik i opløsning... det er først den 30 i morgen

Ja - FOR ET ÅR SIDEN

Det er fuldstændig ligegyldigt HVORDAN han vil have pengene...

Jeg forstår slet ikke det ikke har været gennem incasso forlængst og medens firmaet eksisterede...

Så igen - uden en eller anden form for at han IKKE svindler - lad være med at betale.....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-09-09 01:01

Det er nu ikke første gang at et lille firma har smølet med regningerne, nogle har oplevet at de efter et håndværkerjob har måttet rykke for at få en regning.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 30-09-09 14:54

At virksomheden er "Opløst" betyder bare at virksomheden er afmeldt hos Erhvervs og selskabsstyrelse samt SKAT, f.eks hvis det er lukket, blevet omdannet til selskabsform mv.

At der er mange virksomheder på adressen der er opløst, kan skyldes at det er en ejendom med flere erhverslejemål - der behøver således ikke at være noget fusk dèr. Hvis en virksomhed lukker, bliver lokalerne lejet ud påny, men alle virksomheder vil fortsat være tilknyttet adressen i CVR-registret.

Der må ikke udstedes en faktura med moms på et CVR-nr der er nedlagt dvs. fakturadato må ikke ligge efter opløsningsdatoen. Alternativt kan der udstedes en faktura i et nyt selskab hvis dette selskab har opnået retten til at fakturere dig - så vil din garanti også gælde fra dette selskab. Hvis det ikke er tilfældet, skal du IKKE betale fakturaen. Ring/mail til dem og afvent en begrundelse inden fakturaen betales.

Mvh. ampere

Godkendelse af svar
Fra : hotmaildude

Dato : 02-10-09 20:11

Tak for svaret kj.