/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Fejl i windowscodecs.dll
Fra : Capewak
Vist : 688 gange
100 point
Dato : 28-09-09 12:42

Uden jeg egentlig har registreret andet end "her og der" tilbagevendende stabilitets problemer med Win vista 32 bit fik jeg pludselig noget der ligner noget slemt.

Ved almindelig opstart får jeg meddelelse om at windowscodecs.dll (plceret i system 32 folder) er med fejl eller ændret og ikke kan vises. Efter nogle sekunder kommer der så en angivelse (processing message) : 0xc000007b parameters 0x764F91B0 (denne parameter er nævnt 4 gange)

Efter et par ufrivillige/tvungne genstarter er den oppe men med gammeldags skrivebordsbaggrung (turkis baggrund og grå rammer/bjælker)

Hvordan reparerer jeg dette ?
Er det spyware/malware ?
Kan jeg bruge online deepscans og tage de programmer der tilbydes for at rette det ?

søgning på nettet giver en masse alarmerende oplysninger. Jeg bruger AVG grisoft som virus/spyware program og CCleaner til at renholde min reg database. Ingen af disse har givet rapporteret problemer

Nogen gode råd ?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 28-09-09 14:15

Det kan være flere ting, overskriften på din BSOD (Blue Screen Of Death) er "INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE" og betyder at systemet ikke kan boote op på din harddisk og det kan være på grund af 2 ting, enten har din harddisk nogle døde sektorere eller også er der noget galt med din BIOS opsætning og da jeg ikke tror du har været inde og pille i den så bør du opdatere din bios. Men tilbage til din harddisk's BSOD, det kan også være at det er din MBR (Master Boot Record) som har en fejl, det kan du nogen tilfælde løses ved at køre en chkdsk /r i repair consolen som du finder i installationen af XP ved at trykke "R" første gang der er mulighed for det, virker det ikke så er den anden mulighed at du prøver og reparere dit operativ system, hvilket også forgår via installationen.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 100 point
Dato : 28-09-09 14:41

Læg din Windowsskive i maskinen og reparer dit system. Ellers kan du forsøge at gendanne systemet til en tidligere dato hvor du ikke har problemer. Det kunne give nogle svar. Om det er din harddisk der har fejl.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 28-09-09 15:01

glemte og skrive i mit tidligere indlæg at du også i repair consolen kan prøve og skrive "fix mbr"

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 28-09-09 15:16

Det er ikke Win Xp - det er Win Vista. Stikker jeg den win installations-dvd'en er der ikke nogen reparations menu pkt - det er som om den vil ud og hente opdateringer og reinstallere hele møllen.Det virker ikke rigtigt på mig.

Jeg kan ikke gå ind i fjern/tilføj windows komponenter - det var måske også en mulighed - men der kommer fejlen ind og siger "kan ikke vise etc".

Jeg tror ikke gendan til tidligere tidspunkt virker for jeg har haft forskellige problemer i lang tid og troede netop jeg havde fået styr over det og så kom dette :(

System meddelelsen siger også bryg inst disketten/dvd'en men den ser ikke rigtig ud. Min Vista 32 bit er opdateret med SP3 og det gør måske inst. dvd'en uddateret ?

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 28-09-09 16:03

Øv man kan ikke redigere sine svar her. Men det er Vista 32 med SP2 og ikke SP3 som jeg skrev ovenfor (den eksisterer vist ikke).

Og systemmeddelelsen "siger" brug ikke bryg :)

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 28-09-09 19:00

Nå, jeg fandt efterhånden ud af at kære en rep af windows fra installationsdvd'en men den meldte simpelthen alt i orden. En restart med hukeommelsesdiagnosticering gav heller ikke rigtig noget: der står god no at der er konstateret problemer med hardwaren men der poppede ikke noget op ved genstart.
Så jeg er tilbage og tænker: dårlige ram klodser.

Så byttede jeg rundt på dem igen og så døde den helt. Dvs den ikke bare giver et start bip. Jeg kan simpelthen ikke få den til at starte med bare een af klodserne. Hvormeget skade der så er sket ved jeg ikke - men jeg venter på et 2*1 GB ram kit ankommmer en af de nærmeste dag så må jeg se om jeg har brædt det helt af. Det tror jeg nu ikke for allt nødvendig HW kører - men indlæsning af startfiler mv får bare ikke lov at gå igang.

Synes lige jeg ville opdaterer tråden med mine uheldige aktiviteter.

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 28-09-09 19:01

og jo - dette og forrige indlæg er sendt fra (den gamle) reserve pc'en.

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 29-09-09 10:01

Vel, historien fortsætter. Jeg fik to nye ram klodser i dag af samme fabrikat og mærke som de gamle. Satte dem i og startede op. Den startede med det samme og bad om en reload af default settings bil BIOS setup og det fik den. Derefter vendte jeg tilbage med den samme codecs fejl som allerede beskrevet ovenfor.

Jeg ved en rep med wind. inst. dvd'en ikke giver det ønskede resultat. Er der nogen der kan give mig en ide om hvad jeg nu skal gøre for at reparere eller erstatte den windowscodecs.dll driver ?

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 29-09-09 10:42

Fandt faktisk sådan et sted her:

http://www.search-dll.com/dll-files/download/windowscodecs.dll.html

I p rincippet kan man jo bare tage derfra og så erstatte. Ville du turde det ?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 29-09-09 11:32

det ved jeg faktisk ikke, men gør du det vil jeg meget kraftigt anbefalde dig at scanne filen med flere virus programmer og spy- og malware programmer.

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 30-09-09 08:02

Jeg er gået videre med mit problem et andet sted og har arbejdet hårdt med sagen. Vil gerne henvise til to tråde et andet sted i byen:

1. http://www.malwarecheck.dk/forum/viewtopic.php?t=2848

2. http://www.malwarecheck.dk/forum/viewtopic.php?t=2852

Håber at komme igennem med en problemløsning idag.

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 01-10-09 10:11

Jeg er omsider kommet igennem sagen. Det viste sig at gendannelse til et punkt 8 dage - ja otte dage - før var i stand til at gendanne codecsfilerne. Alt andet blev prøvet og intet virkede. Og hviorfor tænkte vi/jeg/man ikke på det noget før ? Godt spørgsmål. Og jeg har ikke anden konklussion end at filerne blev med fejl tilfældigt - i sammenhæng med fejl på Ramklodser - men sikker er jeg ikke.

De to links giver hele forløbet og jeg skylæder malware stor tak for deres hjælp.

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 01-10-09 13:53

ok Svaret fra granner01 i første omgang var de vise ord i denne sag. Jeg prøvede kun reparer og først gendannelse efter flere dage - flovt :p

Godkendelse af svar
Fra : Capewak

Dato : 01-10-09 13:54

Tak for svaret granner01. se min kommentar sidst i tråden :)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-10-09 14:36

Selv tak.