/ Forside/ Karriere / Offentlige / Selvangivelse / Spørgsmål
10  Busken 360
Senere udbetaling af gevinst
Fra : ostemanden
Vist : 845 gange
300 point
Dato : 28-09-09 09:34

Hej folkens.

Jeg har en bekendt, som har været så heldig at vinde 125.000 i et tv program. Pengene bliver dog først udbetalt til næste år, når showet bliver vist... Men nu har han hørt onde tunger snakke om, at han skal melde det på sin årsopgørelse for DETTE år (altså 2009), selvom han først får pengene udbetalt i 2010.
Kan det virkelig passe? Han er meget ked af, hvis dette er sandt, da han har modtaget SU i 9 måneder i dette år, og skal betale ALT tilbage, hvis han skal melde det som indkomst for året 2009.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-09-09 09:39

Man beskattes i udbetalingsåret.

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 310 point
Dato : 28-09-09 09:48

Vi har i skatteretten et princip om, at iindkomster skal beskatte på indkomsterhvervelsestidspunktet. Indkomsten er med andre ord gældende fra det tidspunkt, hvor skatteyderen havde en sikker formodning om, at han ville opnå den pågældende indkomst, hvilket er særlig klart, hvis beløbet reelt er optjent og forfaldet til betaling.

Ud fra de oplysninger, du meddeler, ser det ud til, at gevinsten er vundet i 2009. Din ven har for så vidt gjort sin del af arbejdet....medvirket i udsendelsen..., nu mangler han blot at vente på, at udsendelsen bliver bragt i TV.
Er det korrekt? Og er det også rigtigt, at der ikke er nogen usikkerhed knyttet til, om han overhovedet får pengene udbetalt eller ej? Det er vel ikke sådan, at han kun får pengene, hvis selskabet kan afsætte udsendelsen til en TV-station?

Det afgørende må være, om der er en sådan sikkerhed for, at din ven har optjent pengene, at han kunne få en domstol til at give sig medhold i, at han har dem til gode, hvis TV-selskabet pludselig nægtede at kende til gevinsten? Er der nogen skriftlige beskeder fra selskabet? Er der en aftale om medvirken i programmet? Hvad står der? Hvornår indberette selskabet til Skat om gevinsten? Sverene på disse spørgsmål kan lede dig på vej.

Som udgangspunkter situationen nok den, at din ven har gjort sit arbejde, gevinsten er tilfaldet ham allerede, da udsendelsen blev optaget og ikke ved den senere udsendelse, medmindre andet fremgår af kontrakten.

Men opfordr ham til at se på papirerne, tale med en revisor om det, som kan undersøge den specifikke praksis på et så specielt område.

Hvis TV-selskabet gik konkurs kunne han i realiteten anmelde kravet til selskabets konkursbo. Har jeg opfattet

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 28-09-09 09:54

Hej igen, jeg vil bestemt ikke udelukke, at Eyvind kan have ret. Jeg har i miot svar holdt mig til de generelle principper, som normalt gør sig gældende i skatteretten, og der er selve udbetalingsstidspunktet normalt ikke af betydning, i modsætning til forfaldstidspunktet. Forfaldstidspunktet er selvfølgelig i de fleste tilfælde helt identisk med udbetalingstidspunktet, f. eks. når man køber en vare i en butik, mens en lønindtægt f. eks. beskattes, når den er forfalden til betaling, uanset om arbejdsgiveren får eller tager sig kredit med betalingstiden. Men Eyvind, hvis du har ret, har du så ikke en henvisning til en afgørelse fra Skat el. lign., hvor man kan læse nærmere? For umiddelbart ville jeg være skeptisk.

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 28-09-09 09:58

Hej Oldbosten,
Tak for et fyldstgørende svar. Ja, du har ret i, at han har vundet pengene og er sikker på at få dem udbetalt. Hvorvidt dette forfindes på skrift, ved jeg ikke, men det vil jeg lade min ven selv finde ud af. Jeg videresender i hvert fald dit svar til ham.
Ydermere, så kontaktede jeg faktisk selv skat og forhørte mig. Her sagde de, at det var hvornår man har "erhvervet sig retten til pengene". Dette var, ifølge medarbejderen hos skat, typisk defineret i vilkårene for programmet. Hvis det ikke var defineret, blev det antaget, at det var på udbetalingstidspunktet.

Men jeg får min ven til at kontakte TV selskabet, og høre, hvornår de opgiver udbetalingen af gevinsten.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-09-09 10:08

Jeg har ikke noget at henvise til.

Men det offiicielle tidspunkt han vinder på er jo først når udsendelsen vises.
Der er sikkert også føjet ind at han skal holde mund indtil udsendelsen er vist.
Så hvis han fortæller nu at han har vundet - får han måske slet ingen penge.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-09-09 10:13

En lille trøst, hvis det beregnes for i år, er at gevinsten er stor i forhold til SU'en.. tillykke til din kammerat

Godkendelse af svar
Fra : ostemanden

Dato : 28-09-09 10:56

Tak for svaret Oldboston. Min ven oplyste mig om, at der er en klausul på gevinsten, således at den kun udbetales, HVIS programmet sendes. Så pengene er låst indtil da, og det må derfor forventes, at præmien skal indberettes for 2010, og ikke i år