/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Mikrobølgeovn!!
Fra : beckski
Vist : 1454 gange
100 point
Dato : 19-04-03 13:20

Ja ja, alle ved det.. aldrig metal i en mikrobølgeovn.
og så kommer jeg selv til at smide en pose i ovnen med sådan en lukke-anordning (indeholdende en lille ståltråd)
Selvfølgelig går der ild i posen ... men kun lige ved lukningen.

HVORFOR og hvordan dannes al den varme?
I min forståelse får mikrobølger (lambda = ca. 1 cm) vand molekyler til at bevæge sig hurtigere - altså væske bliver varmt. Hverken plast eller jern indeholder vand og for at plast antændes skal der mere end 100 grader C til ....

forvirring...

på forhånd tak

Beck

PS: det skal lige siges, at hverken mad, hus eller ovn blev ødelagt af brænden.....

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 19-04-03 13:59

Metal virker som en kortslutning på microbølger. metallet bliver meget varmt (kan faktisk smelte, hvis ikke microbølgehovedet brænder af først).
Det svare til at man overbelaster en forlængerledning meget (feks. hvis den er rullet på en tromle), så bliver den også så varm at isoleringen smelter, evt. går der ild i den.

MVH

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 19-04-03 15:17

kortslutning ??

fiser der gnisterlyn rundt i ovnen før der går ild i skidtet ??

beck

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 19-04-03 15:29

altså "gnister og lyn"

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 19-04-03 16:32

Hej beckski

Nu ved jeg ikke hvor godt dit engelsk er, men på dansk kan jeg ikke rigtigt finde noget - Humpff!

Prøv at kigge på http://imagers.gsfc.nasa.gov/ems/micro.html at kopiere det hele herind, vil være lidt for meget

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-04-03 16:55

Hej, Søren. Der står da ikke noget om, hvorfor man ikke må bruge metal i mikrobølgeovnen på den side... -kun noget om bølgelængden...
Jeg gætter på, at bølgerne får de mange løse elektroner i metallet til at fræse rundt , -og måske ud af metallet (lynene). Men jeg véd det ikke, kun et seriøst gæt....

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 19-04-03 17:11

tak birgitta, så skal jeg ikke til at brokke mig over at CLAN bruger for meget tid på KANDU ... og på at finde svar på alt muligt andet end det der bliver spurgt om
desuden er det ikke særligt spændende når man man ikke selv har et kvalificeret bud.

jeg er nysgerrig birgitta. - hvor har du din viden om metaller og elektroner fra ??

beck

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 19-04-03 17:15

Næhhh! Brigitta, det gør der ikke... for det har Viskinge jo fortalt - jeg henviste bare til lidt mere omkring emnet mikrobølger Ingen grund til at vade mere rundt i den samme grød

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 19-04-03 17:17

CLAN ..... spild af tid

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-04-03 17:17

Narh..., Jeg er gammel industrilaborant, så jeg har arbejdet lidt med undersøgelse af metaller engang for længe, længe siden (før mikrobølgeovnen...)

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 19-04-03 17:21

ok

for at løsrive elektroner fra metal-overflader skal der MEGET stor energi til - dvs kortere bølgelængde - vi skal ned i 0,1 nm-området for at der er energi nok

beck

SØGER STADIG FLERE SVAR

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 19-04-03 18:18

Hej igen

Interessant emne. Hvorfor lige din pose bryder i brand ved lukningen med stål, må søges i den samme process, som sker når popcorn laves. Prøv at åbne posen og du vil se en form for "reflektor" eller "varme akumulator" og hvis du ellers lader posen få 10 min. i "ovnen", så skal jeg garantere for at også denne bryder i lys luge.

In many ovens, the opening of the waveguide into the cooking cavity is covered with a sheet of mica or plastic. The material is chosen to be transparent to microwaves, and not break down or 'track' under the intense electric field strengths encountered. However, if rust from the metal case, or burned food residues are allowed to contact the cover material, and heat it, eventually they will 'alloy' into the mica, or carbonise the plastic. This results in a somewhat electrically conductive damaged zone, which will absorb ever more microwave energy as it deteriorates. Eventually, it will heat up to incandescence, and start throwing arcs and flames while microwave power is present. Usually these will self-extinguish immediately the power is turned off, but they can be pretty frightening to people who don't understand what is going on.

Non-ionizing radiation is very different. Because of the lower frequencies and reduced energy, it does not have the same damaging and cumulative properties as ionizing radiation. Microwave radiation (at 2450 MHz) is non-ionizing, and in sufficient intensity will simply cause the molecules in matter to vibrate, thereby causing friction, which produces the heat that cooks the food

There's a common belief that putting 'odd' things in a microwave may damage the oven. I don't know where this belief comes from, since both my own experience (no instance of magnetron damage yet, despite numerous tests of very 'odd' objects), and my understanding of how magnetrons and mw ovens work, suggest that such fears are baseless. In general, I'd expect that damage to the magnetron might be possible in cases of severe mw energy reflection back into the magnetron from the oven cavity. However, surely one of the worst cases for power reflection would be from a completely empty oven cavity. If a magnetron can survive that (common) situation, then it should be able to survive any other form of cavity load, right up to the almost total absorption (heavy load) presented by (say) a large roast.
What _can_ damage the oven, is the burning effect of any arcs or flames you may produce. These can crack the ceramic floor/dish of the oven, or melt the plastic roof that some have. In the worst case, you could melt a hole in the metal mesh that forms the microwave shield in the oven door. This would be bad.

Eksperimenter med mikroovne http://www.everist.org/special/mw_oven/
Mikrobølgeovnens historie http://www.gallawa.com/microtech/history.html
Hvad er mikrobølger http://www.gallawa.com/microtech/mwave.html

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 19-04-03 18:24

Lys luge... tsk. tsk = lys lue (ild)

Skal vi ikke bare kalde det for konduktivitetsvarme som udvikles?

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 19-04-03 18:29

se så kom du i gang, CLAN....
skal lige tygge på den forklaring du har saks'et

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 19-04-03 20:25

Go' fornøjelse... MEGET interessant emne (hvad hulen der så end har tricket dig), men nu er jeg _____ flad

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 19-04-03 20:30

tricket .....
gæt en gang .... og læs mit spørgsmål en gang til ..... og tilsæt en smule nysgerrighed

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 20-04-03 09:42

Nå, så er natten gået med at drømme om mikrobølger, metaller, bål og brand samt mikrobølgeovne med kinasyndrom - Ka' ku' godt se ud som om Kandu lider af samme sygdom her til morgen, der er lidt NoKanDu' i morgendisen… den er lettet, brændt væk af andre stråler

Her til morgen fandt jeg så følgende artikel, så du får lige lidt mere om metaller og mikrobølger

Parallel experiments going on in the foundry involved heating glasses of various compositions in a microwave oven. It was found that although these were transparent to the microwaves when cold, they would absorb microwave energy when just below red heat. Maybe magnetite had to be above a critical temperature to absorb well. The carbon coated shells, we already knew, would always heat from a cold start. A double susceptor - a carbon (graphite) loaded primary coat stuccoed with magnetite sand - was tried with some confidence. The crucible, with a mould attached was fired and the temperature climbed steadily climbed from cold, to something sufficient to melt the silver which was then cast. Further experiments led to temperatures high enough to melt small amounts of cast iron. This proved to be a limit - any increase above it caused the magnetite to flux and destroyed the shell. The hunt is on for susceptors that can take the temperature of the crucible beyond the magnetite limit. It may then be possible to cast even higher melting point metals, such as steel, by the microwave method.

Ovenstående er kun et LILLE udpluk af hele artiklen, som du kan finde på:

http://home.c2i.net/metaphor/mvpage.html

NB:
Advarsel ! … lillemor bliver tosset, hvis du laver forsøg med alle hendes smykker + tirsdag morgen skal ud og investere i en ny mikro-ovn

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 20-04-03 11:02

NNBB:

Radiofrekvenser
0,6 - 1,8 MHz AM-radio
5 - 4 MHz Kortbølge
88 - 103 MHz FM-radio
50 - 700 MHz TV
800 - 900 MHz Mobiltelefon
1420 MHz SETI@home
2050 MHz Mikrobølgeovne
5 - 300 GHz Satellit kommunikation

Så er disse også sat på plads

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-04-03 07:17

Hej Beck
Hvad så... er skidtet sprunget i luften?

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 22-04-03 16:21

nej nej....har ikke lavet forsøg i den - kun det jeg skrev som det øverste....
og jeg kan godt forstå et vink med en vognstag.

Kommentar
Fra : lau_cph

Dato : 23-04-03 12:40

Her er hvad jeg har fundet ud af...

One of the basic characteristics of microwave energy is that it is reflected by metal. The extent to which microwaves are reflected varies with the type of metal. For example, aluminum and stainless steel reflect microwaves, while certain compositions of cold-rolled steel will absorb microwave energy to some extent. However, for all practical purposes, it may be said that metal reflects microwave energy.

When metallic objects are indiscriminately placed in a microwave oven cooking cavity, the energy pattern becomes disrupted and distorted. This condition produces arcing. When two metal objects, such as a metal bowl and the [metal] cavity wall, are placed in close proximity and subjected to an intense field of microwave energy, arcing will result. Arcing occurs because the air between the two metallic objects becomes electrically charged, just as the air between a thundercloud and the earth becomes charged or ionized. This ionized air becomes an electrical conductor, and electric current then leaps the gap like a small bolt of lightning.
However, lightning only lasts for an instant because it discharges or neutralizes the ionized air, but an arc in a microwave oven will continue, to a greater or lesser degree, as long as the microwave energy is applied. At the very least, this can cause marring or pitting of involved surfaces, and at worst, can burn a hole right through the cavity wall.

Kommentar
Fra : lau_cph

Dato : 22-05-03 13:32

Her er hvad jeg har fundet ud af...

One of the basic characteristics of microwave energy is that it is reflected by metal. The extent to which microwaves are reflected varies with the type of metal. For example, aluminum and stainless steel reflect microwaves, while certain compositions of cold-rolled steel will absorb microwave energy to some extent. However, for all practical purposes, it may be said that metal reflects microwave energy.

When metallic objects are indiscriminately placed in a microwave oven cooking cavity, the energy pattern becomes disrupted and distorted. This condition produces arcing. When two metal objects, such as a metal bowl and the [metal] cavity wall, are placed in close proximity and subjected to an intense field of microwave energy, arcing will result. Arcing occurs because the air between the two metallic objects becomes electrically charged, just as the air between a thundercloud and the earth becomes charged or ionized. This ionized air becomes an electrical conductor, and electric current then leaps the gap like a small bolt of lightning.
However, lightning only lasts for an instant because it discharges or neutralizes the ionized air, but an arc in a microwave oven will continue, to a greater or lesser degree, as long as the microwave energy is applied. At the very least, this can cause marring or pitting of involved surfaces, and at worst, can burn a hole right through the cavity wall.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 22-05-03 14:17

tak, tau .... det er sgu et spændende emne - har du lavet forsøg ??

clan! har du sprængt husets ovn i luften ?

beck

Kommentar
Fra : Pennywise_Danish

Dato : 05-06-03 11:35

Først vil jeg lige tilføje, at Mikrobølgerne påvirker: Vandmolekyler, Sukkermolekyler og Fedtmolekyler.
Ved denne påvirkning vender og drejer molekylerne sig 2-3 milliarder gange i sekundet og dermed opstår der gnidningsvarme direkte i maden, som giver den hurtige tilberedning.
Og rigtig nok kan man ikke anvende Metal og Melaminplast (samme plasttype som Margrethe skålene er lavet i!)
Årsagen hertil er, at mikrobølgerne ikke kan trænge igennem disse materialer, og dermed vil de blive ved med at reflektere inde i ovnrummet, med risiko for at beskadige magnetronen (herfra mikrobølgeovnen udsender mikrobølger).

NB. Man skal dog være opmærksom på, at de opbevaringsmaterialer, der anvendes i mikrobølgeovnen under tilberedningen skal kunne tåle de varmegrader, som madvarerne udvikler.

Kommentar
Fra : Pennywise_Danish

Dato : 05-06-03 11:36

Først vil jeg lige tilføje, at Mikrobølgerne påvirker: Vandmolekyler, Sukkermolekyler og Fedtmolekyler.
Ved denne påvirkning vender og drejer molekylerne sig 2-3 milliarder gange i sekundet og dermed opstår der gnidningsvarme direkte i maden, som giver den hurtige tilberedning.
Og rigtig nok kan man ikke anvende Metal og Melaminplast (samme plasttype som Margrethe skålene er lavet i!)
Årsagen hertil er, at mikrobølgerne ikke kan trænge igennem disse materialer, og dermed vil de blive ved med at reflektere inde i ovnrummet, med risiko for at beskadige magnetronen (herfra mikrobølgeovnen udsender mikrobølger).

NB. Man skal dog være opmærksom på, at de opbevaringsmaterialer, der anvendes i mikrobølgeovnen under tilberedningen skal kunne tåle de varmegrader, som madvarerne udvikler.

Med Venlig Hilsen Isenkræmmeren Pennywise_Danish

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-08-03 18:31

I mikrobølgeovnen er der både et magnetisk og et elektrisk felt (når det ene varierer med en frekvens på godt 2 milliarder perioder i sekundet, kan det andet ikke undgås). når nu et stykke metal (i dit tilfælde formentlig stål af tvivlsom sammensætning) kommer i det kraftige magnetfelt, vil det "suge" mere magnetisme til sig, end arealet egentlig berettiger til - ligesom en ferritantenne i en MB-radio virker næsten lige så godt som dine bedsteforældres store rammeantenne under besættelsen 1940-45. Denne kraftige magnetisering laver to ting ved jernet: dels virker clipsen som en kortsluttet transformervikling, der løber stor strøm, og det varmer op. En tråd med stor strøm i kan du studere i en brødrister, som er tændt. Dels vil jernet bruge noget energi, hver gang det skal magnetiseres om - og det sker 2 * 2 mia gange i sekundet. Det kaldes hysteresetab og det vil også medvirke til opvarmning (den simpleste energiform). Håber det er forklaring nok - ellers kom tilbage.
mvh. pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-09-03 15:57

Det der med gnister og lyn omkring metaldimser i mikroovnen er der også en fin forklaring på. Der vil komme gnister (elektriske udladninger), hvis den elektriske feltstyrke i luft bliver over cirka 1 kiloVolt pr. millimeter (1 MV/m). Det gælder jævnspænding og tekniske frekvenser (50 - 60 - 400 Hz). Tallet er væsentlig lavere ved 2 - 3 GigaHertz. Når man regner og tegner lidt på ækvipotentialflader m. v., ser man, at feltstyrken er størst omkring spidser og skarpe kanter, hvor størrelsen er MEGET større (af feltstyrken) end i det omliggende rum. Det er derfor man altid laver pæne afrundede yderkapper til alting, som skal bære højspænding: Elektrisermaskiner, van de Graf-generatorer og den slags. Spidsværdien af feltstyrken i en mikroovn ligger under normale forhold på ca. 20 kV/m, og hvis du lægger en metalkugle med stor radius ind, vil der ikke komme gnister. Hvis du lægger en "kugle" af krøllet alufolie ind i stedet, skal du se fyrværkeri fra alle de skarpeste spidser og kanter. Og tag så og vælg ét af de mange svar!

Kommentar
Fra : nonas

Dato : 13-11-03 07:45

Kraftigt magnetfelt i en mikroovn ???? Den holder vist ingen steder. Metal genstande virker som en antenne, og mikrobølger er også radiobølegr med en længere bølgelængde. Er lederen ringsluttet (kortsluttet) vil det virke som en spole med en vinding. Der bliver induceret en stor strøm, som gør at metallet bliver varmt.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 26-07-04 23:25

Vær venlig at lukke dit spørgsmål.

MVH

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-07-04 09:51

>nonas: ikke desto mindre Er der et kraftigt magnetfelt i en tændt mikrobølgeovn i størrelsesordenen 50 Ampere/meter, idet elektrisk og magnetisk felt altid følges ad ved vekselstrøm. Hvis du ikke tror mig, så spørg en anden, der også ved noget om elektromagnetiske felter.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-07-04 09:59

>: Undskyld, jeg ikke opdagede dit fine ord: INDUCERET. Prøv lige at slå det op i en ordbog!