/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
autolak
Fra : asan
Vist : 1485 gange
100 point
Dato : 27-09-09 12:46

Har nogen et bud på hvor jeg kan købe en billig autolak
Jeg tænker ikke på spraydåser, men en liter eller to til en sprøjte. (skærm + motorhjælm gammel bil)

(Sidst jeg spurgte hos T.Hansen havde de kun i spraydåser)

- og har nogen et bud på sprøjteteknikken så tak!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-09-09 13:00

En autolakerer ville være et godt sted at starte.....

Hvilken teknik

Hvis IKKE du har prøvet det før - så lad være - det er ikke uden grund de står i lære i flere år

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-09-09 13:07

Ja hos Beckmann kan du, og hvis du lader dig registrere, så får du et kunde rabatkort. De findes dog kun på sjælland, efter dette link at dømme: http://donninja.com/index.php?page_id=148&shopID=1

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-09-09 13:08

Jamen REFI dog, det kunne jo være at den skulle være hjemmemalet!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-09-09 13:25

Vil Du have penge for bilen ?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-09-09 13:25

Ned til en automaler og giv ham lidt at de "orange" så får du sikkert den lak du skal bruge, blandet i den helt rigtige farve.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-09-09 13:43

Lad være med at forsøge hvis du ikke har adgang til en malekabine med ventilation og varme.

Arbejdet er også meget større end du tror.
Der er meget forarbejde inden du kommer til at kunne sprøjte malingen på.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-09-09 14:00

Selvfølgelig skal man være malekyndig, ellers kan jobet let blive til noget "juks" Men er du det kan du kan sagtens opnå et fint resultat uden absolut at skulle i malekabine. Der er selvfølgelig det bedste men ikke en absolut nødvendighed. Pas på med støv og der må ikke være for koldt.

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 100 point
Dato : 27-09-09 18:25

Start hos en af de lokale autolakerere. De kan dels blande lakken, men også give råd om tilsætning af hærder og hvilken type opløsningsmiddel du skal anvende.
Når bilen er slebet og spartlet, kan du starte med en gang sprøjtespartel, der lukker alle de bittesmå og næsten usynlige "huller". Slib efter, og læg en passende grunder i tynde lag. Den skal være ordentligt hærdet, inden du tænker i "dækfarven".
Tynde lag og rolig hånd, giver det pæneste resultat. Sørg for ordentlig belysning, og pas på hvor du har luftslanger etc. Det er noget så ærgerligt, at få ødelagt et ellers godt resultat af manglende omtanke. Hvis temperaturen er under 20 grader bør du ikke forsøge. Jo varmere, des bedre. Du kan evt. varme rummet op med en varmekanon, hvis du har adgang til en sådan. Er der for koldt, "løber" lakken meget nemmere for dig, og det ser ikke pænt ud.
Held og lykke......

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-09-09 19:10

Det behøver ikke nødvendigvis at være præcis 20° . 19 eller 21 duer også, bare man justerer viskositeten ved den aktuelle temperatur.
Det duer ikke uden kabine med afsugning under bilen , ellers vil sprøjtestøv fare rundt og gøre lakken grumset.

Godkendelse af svar
Fra : asan

Dato : 27-09-09 19:50

Tak for svaret Cortina01.

Jeg er godt nok rimelig rutineret med sprøjtning med produkter med langt højere viscositet, men var godt klar over, at jeg ikke kunne oversætte direkte.
Bla vidste jeg ikke noget om "sprøjtespartel"

Jeg prøvet at gå i gang.
Hilsen asan

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 27-09-09 20:40

Jeg takker og ønsker dig held og lykke til.