/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Flytning af stort piletræ
Fra : xteam
Vist : 4428 gange
100 point
Dato : 25-09-09 16:00

Jeg vil gerne vide om det er muligt at flytte et stort piletræ uden at den går ud. Træet er i flere stammer fra roden som er skudt op. Højden er nu ca. 7 meter. Den skal bare flyttet til et andet hjørne i samme have.

Alt gravearbejde vil foregå med maskiner.

Dette spørgsmål er seriøs og ønsker kun seriøse svar og ikke dumme kommentar.

Kommentar
Fra : xteam

Dato : 25-09-09 16:01

Oplysning. Dumme kommentar vil blive blacklisten uden kommentar.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-09-09 16:16

Det kræver en længere planlægning da træet skal rodstikkes dybt hele vejen rundt om stammen i en afstand, de afhuggede ender sender så nye fine rødder ud der behandles med forsigtighed ved flytningen og chancen for at det overlever det nue sted bliver langt større.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-09-09 16:21

Hvilken slags piletræ er det... er det en troldepil, er den meget levedygtig, og finder sig nemt i en flytning

Jeg har selv fået flyttet to piletræer - om foråret - jeg ved ikke om årstiden spiller en rolle? Men det var på det tidspunkt det passede os bedst,så vi gjorde forsøget og det lykkedes fint

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-09-09 16:26

Jeg ved sgu ikke om det spiller ind at man jo som bekendt kan tage en grøn pilekvist og stikke i jorden, den slår jo som bekendt rødder næsten med det samme.

Kommentar
Fra : xteam

Dato : 25-09-09 16:28

Jeg ved ikke hvilken slags piletræ det er. Men kan oplyse at det kun var et meget lille træ i en krukke som voksede sig ud og skød hurtig i højden. Den er kun 6 år gammel og er nu 7 meter høj med flere stammer fra roden.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-09-09 16:40

Den er da villig til at vokse, så jeg ville ikke være så bekymret

Men prøv at brække en gren af og tag hen på planteskolen og spørg dem for en sikkerheds skyld

De er trods alt faglærte, og burde vide besked

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-09-09 17:12

Jeg læste for nogle år siden om et system til at flytte store træer, hvor en større maskine løftede et stort, pyramideformet (på spidsen altså) jordstykke, med træet ud, og puttede det ned i et tilsvarende hul at andet sted, Sikkert enormt dyrt.

Dette firma reklamerer med at flytte store træer, jeg skal dog ikke kunne sige om de bruger den metode

http://www.soroe-ejendomsservice.dk/traepleje/traeflytning.aspx

Hvis det er gør-det-selv du tænker på er Luffea´s model med rodstikning den rigtige, men så skal du rodstikke nu og først flytte træet næste år, så det når at sætte de nye rødder.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 25-09-09 17:16

Jeg fik kigget på nogle billeder på http://www.soroe-ejendomsservice.dk/traepleje/traeflytning.aspx

og det er den model jeg beskrev de bruger, det ser godt ud (men du kan bestille et tilbud hvis det er)

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-09-09 18:46

du kan næsten ikke slå et piletræ ihjel. hvis du tager en tør pilegren og planer den i fugtig jord, vil den sansynligvis bgynde at sætte nye skud i løbet af nogl måneder. så du kan roligt flytte den. men vær opmærksom på, at rodnettet er større end træet. pil sætter et kolossalt rodnet fordi de skal have rigtig eget vand.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 25-09-09 19:40

tag et kig på denne maskine
http://www.bigspade.com/equip.html

jeg var for mange år siden oppe i nordsjælland og være med til at ryde op efter at nogle træer var blevet flyttet med en latbil lige som den på billedet

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 26-09-09 19:57

Du skal finde en troldmand som kan trylle træet over hvor du vil have det til at stå - det er langt den nemmeste løsning.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-09-09 20:02

http://www.bigspade.com/equip.html

Ja, skøn maskine som jeg har set i brug i TV, men også her skal træet forberedes.
Desuden kan man lige så godt lave haven helt om da det monstrum knap og nap kan dreje rundt om villaen

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 26-09-09 20:17

Citat
men også her skal træet forberedes

jeg er ikke anlægsgartner men jeg tvivler nu på at det skulle være nødvendigt, det er jo et piletræ, det er fuldstændig umuligt at slå ihjæl

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-09-09 20:34

For 6-7 år siden ville jeg lave en levende pilehytte, stak en masse pilekviste i jorden så jeg kunne flette dem sammen efterhånden som de voksede op, havde fjernet græs fra området, under halvdelen overlevede, så jeg har stadig ingen pilehytte. Skal nok få det, men det er langt fra hver gang man sætter en pilekvist i jorden det bliver til noget.

Det samme billede viste sig, da vi købte specielt gode pilekviste til fletning, under halvdelen spirede!

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 26-09-09 21:09

har du set hvordan man laver energipil?

de sidder på en plantemaskine men den er lidt anderledes, der sidder nemlig en kniv og klipper kvistene op i 10 cm stykker, så en kvist ender med 10 træer

Jeg har lavet flere pilehytter (godt gratis legetøj) men jeg kan ikke mindes at nogen af kvistene ikke spirede

Er din jord fourenet vagnr

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 27-09-09 00:39

vagnr er du sikker på du har vendt dem rigtig, jeg har prøvet med små grene fra piletræer de voksede 1 m om året så det varede ikke længe før det var store træer.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-09-09 04:57

Tak for de to sidste bidrag om min pilehytte, men jeg er sikker på at have vendt grenene rigtigt (knopperne skal bare pege opad) , har lavet skråsnit på dem etc. og er ret sikker på der ikke er forurenet jord, sommerhuset ligger på tidligere landbrugsjord og jeg har plantet andre træer uden problemer i området.

Hele ideen med min pilehytte er netop, at den skulle være levende, så derfor begyndte jeg med korte kviste, der skulle spire, og ikke lange grene, som jeg kunne flette af med det samme.

Indlægget var mest for at sige, at det er ikke altid pil spirer/overlever, så bare at flytte et stort træ og satse på det overlever er måske for risikabelt, medmindre man tager den store tur med rodstikning eller den endnu større (i kr) tur med en af de maskiner, der har været nævnt.

Godkendelse af svar
Fra : xteam

Dato : 27-09-09 10:08

Tak for alle de gode råd, men kan desværre kun give point til en.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-09-09 10:58

Tak, xteam, håber du får flyttet træet

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 27-09-09 11:09

Jeg synes nu det havde været mere rigtigt at give mig de point - jeg synes min metode virker meget nemmere og billigere.