/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Hvis funktion, rullelister,sum
Fra : Krassus
Vist : 1421 gange
30 point
Dato : 25-09-09 15:47

Hej Kandu

Jeg har et excel ark, hvor jeg har lavet en rulleliste (Drop down box) fra en liste jeg selv har defineret.
Når jeg vælger en værdi i min rulle liste, og skriver et beløb ud fra (fx. mad eller blockbuster)
vil jeg gerne kunne finde ud af at summe op hvor mange penge jeg har brugt på det enkelte punkt i min rulle liste?

Dvs. jeg gerne vil lave en Hvis sætning der siger: Søg gennem alle udgiftsposter og find dem der svarer til Blockbuster, når du har fundet de værdier så tag dem og læg dem sammen i det her felt!

Håber der er nogen excel genier derude der kan hjælpe mig så mit husholdningbudget bliver mere overskueligt :D Kandu?

Accepteret svar
Fra : ampere

Modtaget 40 point
Dato : 25-09-09 16:17

Jeg vil anbefale at du anvender en sum.hvis-formel. Fordelen er at den kan finde alle de linier med Blockbuster og kan summere de beløb der står på de pågældende linier.

Mvh. ampere

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 27-09-09 13:55

Hej Krassus

Hvis udgiftposterne (Mad, Tøj, Blocbuster mm) er i kolonne A
Beløbet i kolonne B

I H2 Skriver du, blockbuster
I I2 Indsætter du denne formel

=SUMPRODUKT(($B$2:$B$100)*($A$2:$A$100=H2))
Kopier formlen nedaf
Og indsæt tilsvarende flere udgitposter i kolonne H

Godkendelse af svar
Fra : Krassus

Dato : 28-09-09 07:49

Tak for svaret ampere. Jeg endte med at bruge sum.hviser