/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
modsat virkende termostat
Fra : skaerm
Vist : 1357 gange
100 point
Dato : 25-09-09 09:42

Hej

er der nogen som ved om der findes en modsat virkende termostat, gerne med føler element.
den skal åbne, nå vandet er ca 50 grader, og lukke igen når det kommer derunder.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-09-09 09:56

Ja Danfoss laver sådan en..................jeg kan bare ikke huske hvilken betejnelse den har.

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 25-09-09 10:22

Citat
Ubesvarede 2
- Besvarede 3
- Annullerede 4
- Slettede 0
Ialt 9

Kan jeg nå at svare, inden du annuler?
vvdriver

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 25-09-09 12:18

til vvdriver

Selvfølgelig kan du det, og kommer du med et svar, og MEGET gerne en betegnelse, får du selvfølgelig også de point du fortjener!!
de jeg har annuleret har været spørgsmål hvor svarene har været langt væk fra det jeg spurgte om, eller lignende.

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 25-09-09 21:55

Ikke særlig billig
http://vvsgiganten.dk/item/451005406/Danfoss/3/4_AVTA_Selvvirkende_termostatisk_styring,_003N3182/

Skal den være selvvirkende, eller må det være on/off v.h.a termostat og magnet/motorventil?

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 28-09-09 11:34

helst selvvirkende, er ikke meget for f.eks en magnet, da den jo bruger en masse strøm og bliver meget varm, det må kunne laves rent mekanisk??

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 28-09-09 14:19

Ok men så er det jo den jeg linkede til du skal bruge....

Hvad skal det bruges til....?

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 28-09-09 14:55

det er lidt svært og forklare, men kan da prøve
det er fordi jeg har et fastbrændsels anlæg, med akkutank, og deraf svingende fremløbstemp, den kommer af og til under 50 grader, hvilket jo er rigeligt til og holde temperatur i huset. Men ved denne temperatur sker der jo faktisk en afkøling af brugsvandet, gennem spiralen i vaarmtvandsbeholder. På spiralen ville jeg så montere denne termostat, med en føler monteret i fremløbet, sådan at der kun var gennemløb i spiral nå fremløbstemperatur var over eks 55 grader.
Håber jeg fik forklaret mig ordenligt?

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 29-09-09 08:28

jeg havde samme problem, men jeg har så valgt at lave det med en termostat og motorventil.
Der har jeg så også v.h.a en kontaktor lavet så elvarmelegemet bliver koblet ind når der lukkes for flowet i spiralen.
Du kunne da også overveje (selvom du ikke er meget for den elektriske løsning) at lave det med en termostat og en telestat m. tilhørende ventil. Det skulle man kunne købe for under 1000 kr. og en telestat optager kun 2 watt. Hvis den f.eks er tændt 200 dage om året giver det en årlig udgift på hele 18 kr.

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 29-09-09 08:38

ups regnefejl......! Det er ca. 35 kr. for 200 dage

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 29-09-09 08:47

kan god se pointen i det du siger, for det andet er ret dyrt. men hva er lige en telestat? evt et link
en motorventil, bruger den kun strøm nå den enten åbner eller lukker? og hvad koster en sådan ca?
har desværre ikke el patron i min vvb

Accepteret svar
Fra : 1901

Modtaget 100 point
Dato : 29-09-09 09:58

http://www.vvs-grossisten.dk/index/gv-termomotor-v-p5750

http://www.vvs-grossisten.dk/index/g-863

http://www.vvs-grossisten.dk/index/2-vejs-1040

En zone/motorventil bruger strøm når den er aktiveret ligesom en magnetventil, typisk omkring 6 watt.

Godkendelse af svar
Fra : skaerm

Dato : 29-09-09 10:28

Tak for svaret 1901.