/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
blande farve
Fra : eln
Vist : 952 gange
100 point
Dato : 24-09-09 15:36

jeg mangler farven cerulean blå jeg har den i en tube vandfarve ,men mangler at kan blande den i akryl ,hvis der er en der ved ,hvilke farver der skal bruges ,vil jeg forfærdelig gerne have opskriften

mvh.eln

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-09-09 15:44
Kommentar
Fra : eln

Dato : 24-09-09 15:55

i blå har jeg kun den ultramarine ,+ de andre almindelige farver ,jeg troede man kunne blande ceruleanblå ud af de tre grundfarver

Kommentar
Fra : achton

Dato : 24-09-09 16:42

Kommer an på om det er additiv eller subtraktiv blanding.

Kommentar
Fra : achton

Dato : 24-09-09 16:44
Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 24-09-09 17:07

cerulean blå er altså en række forskellige farver... Så du kan ikke bare få en opskrift på, hvordan man blander farven på cerulean blå i et mærke ud fra grundfarverne i et andet mærke.
Du kan ikke engang være sikker på, at den acrylfarve du evt. køber som cerulean blå -er nøjagtig den samme som du har i vandfarve.....

Det bedste du kan gøre er at købe en acryl-cerulean blå og så moderere den med dine andre acrylfarver til den er magen til din vandfarve-cerulean blå.

Alene det, at cerulean blå kan laves ud fra coboltcromat eller coboltstannat betyder, at det kan være meget forskellige blå farver.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 25-09-09 10:27

det er et rent pigment, der findes i alle mærker, og nogle steder i 2 nuancer

Godkendelse af svar
Fra : eln

Dato : 26-09-09 13:07

Tak for svaret Birgitta.

det var da et svar man kunne forstå ,jeg må ud at finde en cerulean blå.

mvh. eln

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-09-09 13:59

Tak for accepten af mit svar.

Du skal nok have en farveprøve med af din vandfarve, når du kikker efter farven i acryl. Det kan være, at du er heldig at finde den helt rigtige nuance i et eller andet acryl-mærke...

---Mange producenter eller leverandører af farver har farvekort på nettet. Måske kunne du downloade sådan nogle farvekort og sammenligne med din vandfarveprøve... Som du kan indskanne og se under samme forhold som de downloadede farveprøver.

Jeg ved ikke, om der vil være nøjagtighed nok. Men det kan du jo finde ud af ved at downloade en farveprøve af en farve du allerede har i samme mærke og sammenligne de to.