/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
Arv efter olde
Fra : vistaman
Vist : 1084 gange
40 point
Dato : 23-09-09 16:46

Hej jeg vil gerne vide hvor jeg er stillet ifht arveret min far er gået bort samt min farmor desvære arver jeg min oldemor når hun går bort, og går det af sig selv?

Mvh Vistaman

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-09-09 18:02

...Det kommer an på forskellige ting... F.eks. hvor rig hun er. En mindre formue bliver behandlet som boudlæg til nærmeste pårørende, som kan være en nabo eller plejepersonale.

HVIS hun er rig, kan hun borttestamentere trefjerdedele af sin formue til hvemsomhelst.

Tvangsarven, den sidste fjerdedel, skal din døde farmor selvfølgelig dele med sine søskende. Men derefter vil din døde far kunne dele din døde farmors formue med SINE søskende. Og du vil så kunne arve din døde fars del, -som du selvfølgelig skal dele med DINE søskende......

Teoretisk kan der være arv i vente for dig... Forudsat at der er nogen i oldemors omgangskreds der ved at du eksisterer...

Men altså... De fleste boer bliver behandlet ved boudlæg, så medmindre du VED at hun er rig, så kan du godt stoppe med at drømme.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 23-09-09 18:14

Umiddelbart ja så arver du efter din oldemor da du er livsarving, men flere ting spiller ind. Hvis du bor i København, kan du henvende dig her og få gratis vejledning http://www.retshjaelpen.dk/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-09-09 18:30

Citat
Tvangsarven, den sidste fjerdedel, skal din døde farmor selvfølgelig dele med sine søskende

Det er da vist ikke rigtigt, at oldemoren skal dele med sine søskende,men med sønnen og hans søskende?

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 23-09-09 18:56

Jeg gad ikke kommentere det, men mener osse at Birgitta er ude i noget våset gætteri LOOOL

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-09-09 19:21

Ahhhh .... når Birgitte skriver

Citat
Tvangsarven, den sidste fjerdedel, skal din døde farmor selvfølgelig dele med sine søskende.

Mon ikke Birgitta mener at hvis "olde" havde flere børn end den nu afdøde farmor til vistaman, så er det søskende til afdøde, der jo så også er barn/børn til "olde" , hun mener.

Men i realiteten vil vistaman være arveberettiget ... hvis der er noget at arve.

Kommentar
Fra : vistaman

Dato : 23-09-09 20:18

Pengene er nu ikke det jeg tænker på, mere at ret skal være ret, hvis jeg arveberettiget vil jeg da få besked? eller sker det ikke automatisk, syntes det er en jungle at finde ud af, men jeg mener at jeg må arve min afdøde farmors del

Venligst Vistaman

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-09-09 20:29

Det kommer jo meget an på hvor mange søskende der har været i de forskellige generationer.

Var din far og farmor enebørn ???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-09-09 20:38

Du er arveberettiget... du skal arve den del din far skulle have haft - delt med dine søskende

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-09-09 21:16

Det er da FARMORS søskende, jeg mener.

Ellers ville jeg da have skrevet: "Tvangsarven, den sidste fjerdedel, skal din døde farmor selvfølgelig dele med HENDES søskende". Altså oldes søskende.

Jeg skriver: "Tvangsarven, den sidste fjerdedel, skal din døde farmor selvfølgelig dele med sinesøskende".
På almindelig dansk betyder det at farmor skal dele med farmors søskende.
Dansk grammatik. Et undervurderet fag.

Ingen gætteri. Jeg læser omhyggeligt i arveloven inden jeg svarer. Loven ændres jo hele tiden...

Det er muligt, du får besked. Men hvis boet bliver udlagt til en nabo, f.eks. -fordi der ikke er ret mange penge i boet, så er det altså ikke sikkert.
Beløbsgrænsen ændres for hvert år. Men jeg mener den er på 30-40.000. Alt derunder behandles som boudlæg. Og indbo, --møbler osv. bliver ikke beregnet ret højt.

Boudlæg ER den mest almindelige behandlingsform i dk.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 23-09-09 21:32

36.000 kr., hvis dødsfaldet er sket i 2009.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 23-09-09 21:34
Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-09-09 21:42

Oldemors børn er livsarvinger.

Hvis de er døde er det deres børn der arver (børnebørn)

Og hvis de er døde er det deres børn der arver . (oldebørn)

Det er hovedreglen, så kan der komme noget med testamente, boudlæg o.s.v.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-09-09 22:02

Farmors søskende skal da ikke arve, når der er børn

Når de børn/barn er døde, går arveloddet videre til deres børn igen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-09-09 22:29

Nordsted1 enten er du meget eller også gør du mig meget

Citat
Farmors søskende skal da ikke arve, når der er børn

Hvis den nu afdøde farmor havde søskende, som også "olde" var mor til, så arver farmors søskende da også !!!!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-09-09 22:54

Citat
Farmors søskende skal da ikke arve, når der er børn

Det skal de skiseme da såfremt de stadig er i live...det er jo oldemors børn og dermed hendes livsarvinger....det er arven efter oldemor der er tale om, og ikke efter farmor

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-09-09 09:57

Hej med dig.
Der er ikke så meget at rafle om.
Den del af arven din farmor skulle ha' skal gå til din far. Eftersom han en død skal den deles mellem dig og dine søskende hvis du har nogle.
Længere er den ikke ...så ja du skal arve.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-09-09 10:39

Den del af arven, som din nu afdøde far ville være berettiget til, arver du.

Hvis du har søskende, som din far også var far til, deles arven mellem dig og dine søskende.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 24-09-09 10:43

Ja, men testamentariske bestemmelser kan reducere eller øge arven for den enkelte livsarving afhængig af hvad der står i det...hvis der er et testamente

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-09-09 10:52

Tvangsarven kan "olde" ikke gøre noget ved.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-09-09 11:04

Igen et "hvis"

Hvis "olde" har skrevet testamente, så kan hun båndlægge arven til arvingerne.

https://www.borger.dk/Emner/oekonomiogskat/Skat/Gaverogarv/Sider/B%C3%A5ndlagtarv.aspx

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-09-09 11:39

Øj, altså... Jeg synes, at det mest sansynlige er mere interessant: De fleste boer bliver afsluttet ved bo-udlæg. Og så hører Vistaman sandsynligvis ikke en dyt! Der er grænser for, hvor mange led man vil involvere, hvis der kun er få eller ingen midler i boet.

Skifteretten skal vide, hvilke arvinger, der er. Men det er kun den, der har anmeldt dødsfaldet, der får besked fra skifteretten. Anmelderen bliver anmodet om at varsko de andre arvinger, men hvis anmelder ikke har kontakt til de andre arvinger, så er det nok at medbringe en liste over arvingerne ved første møde i skifteretten. Og hvis boet er overskueligt og derfor bliver behandlet ved boudlæg, så BLIVER de andre arvinger aldrig indkaldt.
--Det ved JEG. Jeg havde tasken fuld af fine fuldmagter fra de andre arvinger..... Og dem blev der aldrig brug for, fordi boet lå under 32.000 grænsen, som den vist hed dengang..

Jeg kan forstå, at Vistaman er mest interesseret i, om h*n får besked ved oldemors død. Og det gør h*n kun hvis der er over 36000 i boet.

Hvis olde bor i hus så kan der være arv. Hvis hun bor i lejlighed, ---eller på plejehjem, så kan formuen hurtigt vise sig at være minimal.
Og så bliver alle tvangsarvingerne altså ikke varskoet.

Vistaman, hvad ved du om din olde? Bor hun i hus, lejlighed eller plejebolig?
-Hvor gammel er hun?
Hvis der ingen arv er, så kan hun for længst være død uden at du har fået besked.
Det kan du få at vide på folkeregisteret, hvis du har en tidligere adresse på hende.

Kommentar
Fra : vistaman

Dato : 24-09-09 12:31

Min oldemor er snart 98 år og håber hun bliver 110år men sådan går det desværre ikke,jeg kan finde hende på de gule sider, så hun er her endnu, hun har penge også mere end 36000kr, men hvis man få besked hvis det er over 36000kr så hører jeg nok fra skifteretten, eller Hvad? er det 100% at de gør det når der er over 36000kr Mvh Vistaman

og tak for alle de gode svar

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-09-09 12:53

Citat
Min oldemor er snart 98 år og håber hun bliver 110år men sådan går det desværre ikke,jeg kan finde hende på de gule sider, så hun er her endnu, hun har penge også mere end 36000kr, men hvis man få besked hvis det er over 36000kr så hører jeg nok fra skifteretten, eller Hvad? er det 100% at de gør det når der er over 36000kr Mvh Vistaman

Hvorfor besøger du ikke din oldemor, mens hun er i live ??? Du har jo fundet hende på "de gule sider" Det kunne da for begge parter være et glædeligt gensyn. Oldemor og oldebarn sammen

For mig virker det som om, du kun er interesseret i penge

Kommentar
Fra : vistaman

Dato : 24-09-09 12:59

Det er skam også min plan, men det er nu ikke lige så nemt men det er en anden historie, Jeg vil utrtolig gerne besøge hende og fortælle hende at hun er blevet tip oldemor, og så sagt tidligere er det ikke penge det kommer an på, men at ret skal være ret

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-09-09 13:17

Så må du gøre det "besværlige" og tage tipoldebarnet med

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 40 point
Dato : 24-09-09 13:55

---Hvis du kender hendes fødselsdag, så kunne du aflægge et overraskelsesbesøg evt. med hendes tipoldebarn?

Du skal IKKE udsætte noget, for så er det pludselig for sent.

Men hvis hun stadig bor i eget hjem, altså ikke er på plejehjem, så er der jo en mulighed for at hun har en vis formue. Om hun lige nu "spiser mursten" det er jo ikke til at sige. Hvis hun kommer på plejehjem, så kan DET tære på hendes formue. For det er dyrt, når der ikke er nogen tilskud fra kommunen. Men hvis hun har en god pension, så spiller det jo ingen rolle.

--Det kan da være, at hun bare ER velhavende. Og så VIL du få besked når hun dør. Måske først når boet er opgjort og din arv er beregnet.. Det kan være ren matematik.
Det bliver kun en lille brøkdel af hendes bo du arver. For I kan være mange om det. Men det er jo også ligemeget, kan jeg forstå.

Ved du hvad, HER står der noget om hvad der sker når nogen dør. På forståeligt dansk:

http://www.domstol.dk/SAADANGOERDU/DOEDSFALD/Pages/default.aspx

Også om anmeldelse af dødsfald, om møde i skifteretten og om privat skifte eller bobestyring..

Godkendelse af svar
Fra : vistaman

Dato : 24-09-09 15:56

Tak for svaret Birgitta.