/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Anden parts mislighold af hus
Fra : sks009
Vist : 852 gange
40 point
Dato : 23-09-09 13:33

Hej alle,

Dette indlæg skrives på vegne af min kæreste som desværre har problemer med sin ex-kæreste.

Hun nåede i sin tid at købe fælles hus med ham (de blev ikke gift), og er nu gået fra hinanden på mindre god fod...

Han er blevet boende i huset imens hun er flyttet sammen med mig og huset er sat til salg.

Pga den påståede finanskrise har det jo desværre lange udsigter og det er en dyr fornøjelse for hende.

Hun betaler sin halvdel af lånene hver måned.

Imidlertid er det største problem af han konsekvent misligholder ejendommen og grunden hvilket jo kun gør det endnu vanskeligere at få det solgt da grund, ejendom m.v. er i en sørgelig forfatning.

Er der ingen mulighed for at få ham sat ud med begrundelsen at han misligholder ejendommen og ødelægger et potentielt salg?

Eller er der andre muligheder?

Håber der er nogen med lidt erfaringer (eller anden indsigt) der kan hjælpe lidt.

PF Mange Tak.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-09-09 13:35

Som du selv skriver, er det svært at få husene solgt pt

Få huset vurderet af et par ejendomsmæglere, og betal x'en ud, så "hænger" han på huset og dets forfald

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 50 point
Dato : 23-09-09 13:38

Undskyld x'en skal ikke betales ud, men din kæreste skal betale sig ud

Kommentar
Fra : sks009

Dato : 23-09-09 14:37

Nordsted - tak for dit input. Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår hvad du mener.

Hvis min kæreste skal betale sig ud så skal hun vel betale hele sit hæfte (som et tænkt eksempel ved en huspris på 2,000,000 ville hendes del jo være 1,000,000).
Så kunne man jo ligeså godt lade huset gå på tvangsauktion.

Eller er der en anden måde at betale sig ud på?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-09-09 14:43

Ved en tvangsauktion, kan hun jo aldrig komme til at købe hus igen

Prøv engang at få det vurderet, måske det allerede er forfaldet så meget, at hun kan slippe rigtigt billigt, og oveni er huspriserne jo også raslet ret meget ned

Kommentar
Fra : sks009

Dato : 23-09-09 15:01

Nordsted - tak for dit input.

Desværre ville det i skrivende stund koste hende ca 900,000 at bare kaste håndklædet i ringen så det er ikke en løsning.

Det er rystende at der ikke er nogen jurdisk mulighed for at ramme folk der misligholder andres ejendom.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 23-09-09 15:48

Nu kender jeg ikke manden, men det kan være en stor mundfuld at stå med vedligeholdelse af huset alene hvis man samtidig har fuldtidsarbejde mv. Medmindre han har fået et nedslag i fællesudgifter mod at han skal forestå vedligeholdelsen, så tror jeg ikke man kan gøre så meget.

Jeg vil i stedet anbefale at der indgåes en aftale om at hver part laver sin del. F.eks kan din kæreste stå for udvendig vedligeholdelse, græsslåning mv, så hun ikke skal have nøgle til huset og hans ejendele. Han kan så forestå den indvendige vedligeholdelse. Alternativt må I i fællesskab hyre nogle udefra.

Mvh. ampere

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-09-09 15:57

Citat
Desværre ville det i skrivende stund koste hende ca 900,000 at bare kaste håndklædet i ringen så det er ikke en løsning.

Så meget er huset vel ikke faldet i værdi...

Det der menes er differencen mellem vurderingen d.d. og gælden....

Det er det beløb der skal deles i 2

Altså skyldes der 2.000.000 men huset kun kan sælges (vurderes) til 1.800.000 er der 200.000 der skal deles....

Så reelt kan en af parterne købe det for 100.000 samt overtage HELE gælden.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-09-09 16:06

Det kunne vist misforståes

Huset sælges for 1.800.000 - dertil kommer 50% af differencen op til nuværende belåning (gæld)

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 23-09-09 22:30

Hejsa,

Det er helt rigtigt som Refi skriver.

Få huset vurderet til realistisk strakssalg. Forskellen mellem denne vurdering og restgæld deles med 2. Hvis denne sum er negativ kan enten hun eller hendes eks. betale denne sum mod at overtage hus og samlet gæld. I dette tilfælde lad ham overtage det mod at betale.
Derudover få en advokat til at udregne en rimelig leje som han skal betale da han jo har brugsværdien af huset til det er solgt. (fra den dag samlivet ophørte og hun flyttede folkeregisteradresse)
Jeg har selv anvendt dette med modsat fortegn, da modparten ikke ville flytte.

Bluesky

Kommentar
Fra : sks009

Dato : 24-09-09 10:04

Mange tak for jeres input!

REFI - huset blev købt for 2,000,000 og er nu sat til 1,800,000 så p.t. er det (urealiserede) tab 200,000 totalt hvilket jo vil være til at overkomme.

Problemet er at han ikke vil have mulighed for at overtage hele huset da hans indkomst ikke er til det så det er der vel ikke nogen reel mulighed for. Hvis hun havde mulighed for at købe sig ud for 100,000 så var det naturligvis det der skulle gøres men han kan veæ næppe tvinges til at overtage det fulde...?

Bluesky - den leje du taler om - er det en leje som han vil skulle betale til min kæreste? (Som jo så kan få nedbragt hendes månedlige udgifter og det kunne måske få ham til at makke ret)
Min kæreste talte med en advokat som ikke mente at det kunne lade sig gøre når de ikke var gift - men måske hun bare ikke er klar over det? Da du anvendte det - var det på ægtefælle eller "blot" samlever?

Mange tak for jeres venlige hjælp.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-09-09 10:09

Tak for uddybelsen af mit svar Refi

Har begge parter skrevet under på skødet??

Jeg syntes din kæreste skulle henvende sig til advokatvagten

http://www.advokatsamfundet.dk/Default.aspx?ID=11780

eller her - det er gratis

http://www.friproces.dk/ngr/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-09-09 10:57

Citat
Problemet er at han ikke vil have mulighed for at overtage hele huset da hans indkomst ikke er til det så det er der vel ikke nogen reel mulighed for.

Skal det forstås sådan at vedkommende der ejer ½ hus bor i et HEL hus for en ½ husleje

Er der ikke penge til at EEN af parterne kan overtage - ja så er det bare med at få solgt og dele den skyld der resterer efter salget....

At blive ved med at betale for noget der ikke bruges og blot vente på det stiger i pris igen, vil æde sig selv op og blive dyrere i den sidste ende.

Alternativt kan du jo få vurderet hvad huset kan udlejes for og indkassere ½delen af det i husleje... - Du kan dog ikke tvinge modparten til at betale, men alternativet er et tvangssalg....

Så vil muligheden være der for at vente på priserne stiger igen....

Men du slipper ikke for at "blande" en advokat ind i det spil (for EGEN regning)

Kommentar
Fra : sks009

Dato : 14-10-09 12:38

Nå så ser det ud til at det lysner og ender nok med at jeg køber hans halvdel og vi flytter derud...

Kørte forbi igår - haven ligner Jerusalem's ødelæggelse....

Tak til alle for jeres venlige indlæg.

Jeg ville gerne præmiere jer alle med point men har desværre kun til en enkelt.

Godkendelse af svar
Fra : sks009

Dato : 14-10-09 12:39

Tak for svaret Nordsted1.

Point til dig for at være først med en mulighed ud!

God dag.

Mvh,