/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hvordan reder man agerhønen
Fra : habibiPro
Vist : 631 gange
85 point
Dato : 23-09-09 11:02

Hvad kan man gøre for at rede agerhønen?
Der har gennen tiderne været nedsat udvalg til at arbejde med sagen, som har kostet en masse penge, uden synderlige resultater, er det de forkerte folk der har været valgt eller udpeget til at løse opgaven?
Findes der en person med indsigt erfaring og viden, der vil stille tid og ekspertise til råighed som koordinator for at få løst problemet?
Vil hundesportsfolkene yde, eller vil de stadig lukrere på landmændenes velvilje med at stille terræner til rådighed, da det er dem der har størst ønske om at få en støre mangfoldighed af agerhøns, da nutidens jægere hovedsageligt er selsksabs jægere der kun vil kun vil skyde opdrættede ænder og fasaner?
Set med forstandige jæger og biologisk indsigt, skulle alle forårsmarkprøver ikke ophøre, med den begrundelse om at der skal være ro på terrænerne op tilynglesæsonerne?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 23-09-09 11:28

- bruger en kam... undskyld!
- man kan redde agerhønen, ved at stoppe jagten på den...

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 23-09-09 11:36

Spørgsmålet er stillet af en person uden indsigt i det han skriver om og det er såmænd legalt nok,men han drager nogle konklussioner omkring hundefolk, som ofte også er jægere, som han slet ikke har belæg for og se det er til skade for både agerhønen og jagten!

Personfnidder fra nævnte Herre besvaret ikke!!!!!

Kommentar
Fra : habibiPro

Dato : 23-09-09 11:40

Til Stouenberg.

Mugligt, der er andre der har en anden opfattelse, som mener der skal opdrættes flere og længere jagttid.
Vent og se, nu jeg har bragt emnet til debat , da kommer der nok nogle vise svar.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 23-09-09 11:43

Stouenberg, den fangede du sku' hurtigt - og du har ret. Man kan kun rede agerhønen ved at bruge en kam.

Meeen, jeg tror næppe, at man kan redde agerhønen ved at stoppe jagten på den, fordi så taber jægerne ganske enkelt interessen for projektet - så går det først helt galt.

Men som habibiprof skriver;
Citat
Findes der en person med indsigt erfaring og viden, der vil stille tid og ekspertise til råighed som koordinator for at få løst problemet
Det er nok den vej vi skal gå....

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 23-09-09 11:46

Læs hele artiklen,som har inspireret Habibipro til hans indlæg:

http://www.facebook.com/topic.php?uid=27656334081&topic=83517

Eller Danmarks Jægerforbunds debat side Landjagt..

Kommentar
Fra : habibiPro

Dato : 23-09-09 12:05

Ballegaard du har nok ret, med min manglende indsigt, men så må du jo forklare, også om hundesportsfolkene, der jager rundt med agerhøns lige før ynglesæsonen. alt andet er udnødvendig for dig at besvare
Med ydeligere nedgørelse af min person, vil du blive udelukket, ellers du får hele armen, hvis det er det du ønsker, der er tørt krudt nok mangler bare blyhagl.
Du har ellers lige skevet i en anden tråd, at du ikke vil debatere med fjolser, er du radikal mand siden du forandre mening med så korte varsler, halo du.

Kommentar
Fra : habibiPro

Dato : 23-09-09 12:20

At min gode ven Ballegaard, næsten har rejst samme spørgsmål på DJ hjemmeside, og han har kunnet formulere sig uden personfnidder lyder som et utroligt sammen træf.
Så må det være glædeligt for Ballegaard hvis der kan komme en debat igang om emnet på Kandu, da der er stor sandsynlighed for at der ikke er nogle der vil debatere med ham på DJ, hvorfor mon?

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 23-09-09 12:46

bla.bla.bla......

Kommentar
Fra : habibiPro

Dato : 23-09-09 13:57

Nå bette Bent, var det sådan de sagde nede i børne klassen, at du skulle svare, du er utrolig lærenem, måsk kan du flytte et klasse trin op.

Bette bent som du råber gir det genlyd i skoven.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 23-09-09 13:59

Vi lever i en mærkelig tid - omgivet af mærkelige mennesker med mærkelige synspunkter.

Nu påstår Bent Bagskudt og Hudibras (Heidi-Ho) at en midlertidig fredning ikke vil gavne vildtet, fordi - som man Gudhjælpemig skriver det - jægerne vil miste interessen for agerhønen som jagtobjekt.

Fordrukkent barnligt sludder, som mere end viser de 2 skvadderhovederes manglende viden - og ikke mindst - deres let gennemskuelige motivredelighed.

Er det svært at forstå, at kun fredning og biotopforbedring er vejen frem??

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 23-09-09 14:14

Sådan kan det gå, hvis anbefalingerne fra Dansk Jagtakademi tages til efterretning.

Af: Redaktionen

I torsdags drøftede Vildtforvaltningsrådet de nye jagttider, men der foreligger ikke udmeldinger om resultatet. Forud for mødet havde Dansk Jagtakademi fremsendt en dugfrisk rapport med anbefalinger til nye jagttider til rådets formand og sekretariat.

Rapporten giver forslag til en del ændringer og går på en række områder i rette med nogle af de forslag, som lå i det forlig, som organisationerne tidligere har meldt ud om.

Det er ikke kun fredning af rå i oktober, der foreslås. Blandt de øvrige forslag til indskrænkninger er en fredning af edderfuglehun i 6 forsøgsår og krav om forvaltningsplaner, før der kan drives jagt på hare og agerhøne i de områder, hvor bestanden stort set er væk.

Endelig sker der noget mht. jagttiden på rå.Tonganeserens indskudte sætning.

Blandt forslag til udvidelse er bl.a. jagttid på enkeltbekkasin og hjejle samt mulighed for skumringsjagt på skovsneppe og kragefugle. Hvor der fra Vildtforvaltningsrådets organisationer har været udmelding om at lukke for februarjagten på de store dykænder, anbefaler den nye rapport en bevarelse af denne.

Biolog Niels Kanstrup, der er forfatter til rapporten, oplyser, at arbejdet er sat i gang for at sikre en bredere platform for fastsættelse af jagttider. - Jeg har ikke kun taget udgangspunkt i biologien, men også politiske og etiske spørgsmål, samt hensynet til jagtens langsigtede bæredygtighed, siger han.

- Jeg håber, at Vildtforvaltningsrådet og ministeren bruger indspillet som et supplement til forvaltningen. Og frem for alt håber jeg at det kan være en inspiration til at få mere fokus på vildtets tarv og mindre på organisationernes interne dagsordner.

Den 26 sider lange rapport er udarbejdet uden økonomisk tilskud udefra, og derfor cirkuleres den ikke gratis. Den kan fås i elektronisk form ved henvendelse til Dansk Jagtakademi, (email: nk(@)

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 23-09-09 14:25

Personfidderriet længe leve og så længe det gør det deltager jeg ikke!!!!

Lig nu godt mærke til hvilke to personer, det er, der ikke kan holde sig i skindet..

At habibipro er så naiv at han selv tror nogen vil tro på at det er et sammen træf, at han efter min artikkel er ude på DJ`s hjemmeside og Facebook skriver et spørgsmål om samme emne og med sætninger stjålet fra min artikkel. Er netop årsagen til, at jeg ikke vil debattere emnet her.

Er der Rigtige jægere herinde, så kom med Jeres meninger på de to andre fora -Tak
Og Lad hylerne dermed debatere med sig selv - samt svømme i deres egen personfnidder..

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 23-09-09 14:30

Tonganeser - Hvor er agerhønen? Var det ikke den der var til debat?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 23-09-09 15:14

Tonganeser - Hvor er agerhønen? Var det ikke den der var til debat?

Bent Bagskudt!!!
Hvis du nu gad ulejlige dig med at læse den "artikel" jeg kopierede fra Netnatur, så ville du kunne se, at agerhønen også er under behandling.

I øvrigt er dit læserbrev ikke en "artikel".

Hvornår kommer "beviset"????

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 23-09-09 15:15

Bent Bagskudt!!

Det er i linierne 8, 9 og 10.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 23-09-09 15:16

Citat
Personfidderriet længe leve og så længe det gør det deltager jeg ikke!!!!

- og så fortsætter han s..!!!

Manden må være dybt retarderet...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-09-09 15:42

Stouenberg

Kors hvor er vi enige.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 23-09-09 16:05

Nu har oraklet bb1 igen skrevet, at han ikke vil diskutere "personfnidder" med nogen - ok. Hvorfor bliver han ved med at skrive kommentarer i denne tråd, som iøvrigt er nok så alvorlig for jagten på agerhønsene, et udmærket emne at debatere. Nu kan man bedre forstå, hvorfor bb1 ikke kommer videre med sin hund - han forstår ikke og evner ikke det lille ord: konsekvens. Det gælder i al form for opdragelse, det være sig børn, hunde og i svære tilfælde, voksne adfærdsforstyrrede mennesker - ingen navne nævnt.
Jeg er enig i, at agerhønsene skal totalfredes for en årrække og sagkundskaben skal, i samarbejde med jagtorganisationerne forsøge at finde blivende løsninger, så lang tid man nu med rimelighed kan skue ud i fremtiden (5-8 år ?). Landbrugsdriften har en stor del af skylden for vor faunas ødelæggelse, ikke negativt ment, men når alle forbrugere skal have landbrugsprodukterne forærede og alt skal ned på "Netto-niveau", ja så skal al jorden udnyttes optimalt også med sprøjtemidler !
HabibiPro har ret i, at hundefolket skal være meget mere opmærksomme på ikke at forstyrre fjerkræet; når snakken er om klovbærende vildt er der ingen grænser for al den omsorg man skal udvise - bortskyd blot noget mere, specielt råvildt - der er nok af det, men pas på vort fuglevildt.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 23-09-09 16:14

Bravo for d'herrer Stouenberg (Alfred E.Neumann) og granner01, for deres udmeldinger.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 23-09-09 16:29

Citat
Bravo for d'herrer Stouenberg (Alfred E.Neumann) og granner01, for deres udmeldinger.

Øjenvidnet4

Vover du at kalde granner01 for en Herre......????

granner01 er en kvinde - endda en dejlig kvinde....

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 23-09-09 16:40

granner01 er en kvinde - endda en dejlig kvinde....

Nåh - Heidi Hudibras. Er du ved at lægge afstand til dine oprindelige "lyster" ???

Kommentar
Fra : JulemandenKandu

Dato : 23-09-09 16:49

Så ender denne tråd også i personfnidder.

Nu har oraklet bb1 igen skrevet, at han ikke vil diskutere "personfnidder" med nogen - ok. Hvorfor bliver han ved med at skrive kommentarer i denne tråd,

Selv de der skriver det indrømmer det skam Det er dog et stort fremskridt, hvis de kan leve op til det de selv skriver, men I er altså nede på børnehaveplan igen nu og har helt glemt agerhønen.

Stolteberg har en agerhøne ikke selv en kam????
For så kan den jo rede sig selv

Kommentar
Fra : habibiPro

Dato : 23-09-09 17:08

Til Øjenvidnet.
Ikke helt enig angående råvildtet, jeg ser gerne vi skyder flere gamle råer og små lam, især her i midtjylland, nogle stæder på ørene som er ramt af sygdom er det lidt andet. Fred dog alligevel nogle at de unge lovende bukke, og skyd noget mere skravlet. Ser vi prale parader den 16 maj mener jeg der skydes alt for mange af de unge lovende bukke, nok fordi de er lettes at komme til.
Selv om du har mange gode synspunkter, behøver vi ikke og være enige om alt, jeg har udelukket landsbytossen, lad os håbe på vi får en god afsluttende debat om agerhøns.
At hundefolket skal være mere forsigtige, de skal slet ikke have lov at komme på markerne i forårstiden, kan de ikke få en hund ud af det, uden at rende og tosse rundt, i fredningstiden, så skyd lortet, så er det sagt

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 23-09-09 18:25

Til granner01

Modtag min uforbeholdne undskyldning for min fejltagelse med hensyn til dit køn. Det var absolut ikke tilsigtet.

Jeg har naturligvis været inde på din profil og kan med glæde konstatere, at du er en glad kvinde - måske en type som Skov-Stine i Gustavs Wieds: Livsens Ondskab, personificeret ved Bodil Udsen, som spillede denne rolle aldeles pragtfuldt i DR's udgave først i 1970erne.

Med venlig hilsen
Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : habibiPro

Dato : 23-09-09 22:57

Når man har gået på jagt gennem mange årtier med stående hunde, ved man hvis vi kommer ret ofte på samme terræn, det være sig jagt eller man træner hunde, fortrænger man hønsefuglene, derfor er det helt uhørt, at man som ansvarlig jordbruger, giver folk lov at træne og afholde markprøver lige før ynglesæsonen, samme med de hundesportsfolk, der den ene gang efter den anden, træner hunde op til efterårs markprøverne.
Tænk! en lille fugl der ligger og trykker sig for en stående hun, hvor bange den bliver, derfor er det logi, at man fortrænger hønsfugle, ved ofte at komme på samme terræn.
Derfor har der været brugt kassefugle, hvor man kunne lukke en enkelt fugl ud af gangen, lige før man kom med hunden, dette var før i tiden meget brugt, heldigvis er dette blevet forbudt.
Man har sågar hørt om nogle der er blevet taget i denne forseelse i nyere tid, hvor der har været holdt komponeret hundetræning forbundet med decideret jagt, med ny udelukkede fugle, hvor det har været agerhøns der blev brugt.
Dette er sandheden, hvor ilde det end lyder i nogle øre.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 23-09-09 23:05

Ja, det lyder grimt, og så sent som i 2007 var der en særdeles kendt hundesportsmand (dog kun i Løsning og omegn) som brugte stækkede vagtler fra drivhuset til brug for hundene. Føj for en papskid, hvor det lugter. Godt gemt væk på min PC´er har jeg gemt vedkommendes tilståelse på en anden jagthjemmeside i netop 2007. Han benægter godt nok - men det er vi jo så vant til.
Men godt er det, at der er kommet et forbud. Alt andet ville være dyremishandling af værste skuffe.
Vi må endelig tage afstand fra den slags - ikke mindst fordi danske jægere bliver overvåget af bla. ornitologer og andre miljøaktivister. Vi må ikke give dem tørt krudt til bøssen.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 23-09-09 23:07

--------------------------------------------------------------------------------
"- bruger en kam... undskyld!
- man kan redde agerhønen, ved at stoppe jagten på den... skrev Stouenberg."

Netop. Alle andre argumenter er udtryk for en snavset moral.

Kommentar
Fra : habibiPro

Dato : 23-09-09 23:10

Som noget helt nyt, kan jeg se, der bliver opfordret til en hvis person, om at oprette en agerhøse forening.
Tænk! om denne personlighed, der er peget på, selv kunne blive formand, dette ville være alle tiders at bruge tiden der, fremfor at lægge sig ud med alle brugerne på Kandu.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 24-09-09 01:42

He, he. Som motto kan man f.eks. bruge:

"Jo flere vi skyder - jo flere bli´r der".

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 24-09-09 13:33

Citat
He, he. Som motto kan man f.eks. bruge:

"Jo flere vi skyder - jo flere bli´r der".

Her ser vi atter et forvrøvlet indlæg fra drukmåsen og nervepillemisbruger, Berthelsen.

Læg mærke til tidspunktet - kl. 01:42

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 24-09-09 18:19

Pillerne - for Fanden da mand. Husk pillerne derned på Oringe.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 24-09-09 18:52

HabibiPro

Det var da en uhyggelig melding med en agerhønseforening og forslaget om hvem der skulle være formand, bb1 - nå men det er nu nok en stakket frist, inden han bliver uvenner med alle der ikke vil som han vil
Det er jo set før at han "render af pladsen", fordi alle de andre er så dumme og ikke fatter en brik af det hele

Al magt til professor BB1 !!!

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : habibiPro

Dato : 24-09-09 20:26

Jeg er sikker på Bent kunne blive en rigtig god formand, for en agerhøne forening, hvis de holder alle D L S ude, det er stadig dem der nager ham, fra han blev sparket ud.
Hvis Bent får andet at tænke på, kan det være han glemmer det gamle nag. Om nogen så har han stor erfaring med de små hønsefugle agerhøns og vagtler, husk mange hundesportfolk vil stå ham bi.
Det vil kun være glædeligt, hvis han kan stable en stor forening på benene, dette kan risikere at han får sæde i vildtfovaltningsrådet, og rigtig kommer med hvor beslutningerne træffes.
Lidt kursus i diplomati og forenings kultur ville selvfølgelig være gavnlig, før han betræder de bonede gulve.
Jeg vil kun ønske lykke på vejen frem,.
Husk Øjenvidnet det var en svær tid, da Bent fik sparket, hvis han i drømme havde set sig som formand for DLS, som jeg tror han havde pønset på

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 24-09-09 21:39

Jahh - al makt te di orblin.

Annuller spørgsmålet
Fra : habibiPro

Dato : 25-09-09 10:41

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

slut