/ Forside/ Interesser / Helbred / Sorg & Krise / Spørgsmål
10  clou 510
Skal jeg bare ringe eller...?
Fra : ramasi
Vist : 582 gange
75 point
Dato : 18-04-03 20:36

Jeg (kvinde – 23 år) sidder her en stille stund, prøver at koncentrere mig, men det er svært.
Jeg tænker på min kollega (kvinde – 38 år), som har hjulpet mig så meget det sidste årstid (har kendt hende i ca. 14 mdr.) – Var jeg ikke begyndt at snakke med hende var verden gået under, jeg havde ikke fået gjort min udd. færdig.

Jeg begyndte at snakke med hende, vi snakkede godt sammen. Hun hjalp mig på arbejdet og i fritiden. Jeg kunne bare ringe hvis der var noget. Vi snakkede sammen i telefonen et par gange om ugen.

Jeg kan ikke snakke med mine forældre, da jeg ikke har et godt forhold til dem. Jeg hader dem virkelig, og har gjort det i ca. 12 år.

Min kollega ved ALT om mig, hun er virkelig kommet ind på livet af mig, og jeg har ALDRIG haft så meget tillid til et menneske som jeg har til hende. Hun hjalp mig igennem min elevtid, hjalp med min fagprøve, sørgede for jeg kom til eksamen mm. Det år har været utrolig hårdt for mig, for pludselig skulle jeg til at lytte til hende eller høre efter hvad hun sagde. F.eks. når jeg mødte op på kontoret med kasket på. Hun trak mig til side en morgen og sagde til mig at hun synes jeg skulle tage den af, og selvfølgelig gjorde jeg det. Jeg ventede på hende om morgenen, fordi vi parkerede samme sted. Var hun enkelt morgen 10 min. for sent, så kunne jeg altså ikke møde på arbejde før jeg snakket med hende, om jeg så kom for sent? – ja det var bare ærgerligt!!

Nu er der sket det at efter jeg er udlært har jeg sendt (ca. d. 07/04-03) hende mails, hun har før sagt at det må jeg ikke. Den ene dag var jeg bare helt nede og havde brug for at snakke med hende (men desværre var hun syg i ca. 14 dage), så dum som jeg var sendte jeg mails (2 stk.) til hende. Jeg fandt ud af at hun var syg, så jeg sendte en sms, da jeg tænkte at det ikke var godt at ringe, når hun var syg.

Det resulterede selvfølgelig i at hun ringede til mig, selvom hun var syg, og sagde ”Jeg har sagt det før, og nu mener jeg det altså, jeg vil ikke have du sender mails til mig på arbejdet, og nu er det sidste chance – sker det igen så vil hun ikke snakke med mig mere, det vil betyde at jeg ikke må skrive breve til hende, sende sms og ringe til hende. Jeg venter med tålmodighed (har ikke meget af den slags, men jeg prøver) på at hun får mail hjemme så vi maile sammen.

Jeg ved at hun er blevet rask, og holder ferie. Jeg vil bare så gerne snakke med hende, da jeg ikke har snakket med hende i ca. 14 dage nu, og jeg har sendt sms’er om jeg smadder gerne vil snakke med hende + at jeg har skrevet det i et par breve, og bedt hende ringe i løbet af et par dage, og hvis hun ikke ville gøre det, så ville jeg ringe.......men nu er jeg lost........hvis jeg ikke snart får snakket med hende går min verden HELT i stykker, for jeg har svært ved at koncentrere mig, hvis jeg ikke får snakket med hende 1 gang om ugen ca.

Hvad gør jeg, for jeg savner hende ret meget - jeg vil nødig miste hende - men har virkelig brug for at snakke med hende efter snart 3 uger? – Ringer jeg til hende selvom hun holder ferie?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-04-03 20:40

Mit råd: Ring ikke !!
Som du selv skriver, vil hun ikke opsøges. Så selvom din verden er ved at gå i stykker - så vent til hun vil tale med dig igen. Hun kan jo have en grund til at ville være sig selv, og det bør du måske respektere et stykke tid. Hvis du alligevel ringer, er der stor chance for, at hun overhovedet ikke vil snakke med dig mere. Der skal altid være to til en samtale, og så er det ikke så godt at det lige nu kun er dig der vil snakke. Jeg vil ikke råde dig til at presse så hårdt på, men (selvom det er svært) vente og se tiden lidt an.
Emesen.

Kommentar
Fra : ramasi

Dato : 18-04-03 21:31

åhh...nej....har jeg nu igen udtrykt mig forkert? *snøft*
Det var kun hvis jeg sendte mail igen, at hun ikke ville snakke med mig mere, men da hun ringede til mig og sagde det var sidste chance nu, tog jeg mig lige lidt sammen.

Jeg skrev et brev til hende, hvor jeg har lovet at jeg først vil maile til hende, når hun har fået mail hjemme. Så lige nu har jeg stadig min sidste chance hvis man kan sige det sådan.

Det eneste jeg har gjort siden hun ringede og sagde hun ikke ville have jeg mailede er: jeg har sendt sms'er og breve til hende som jeg godt må.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 85 point
Dato : 18-04-03 21:42

Det gør ikke noget - så er der da en lille lysning forude.
Men mit råd er stadig, vent lidt og giv hende en chance for selv at ville snakke med dig, det kan jo være hun har en grund (som ikke har noget med dig at gøre) til at vil være lidt for sig selv. Selv gode venner skal man ikke presse, hvis de ikke lige har overskud til at snakke.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-04-03 22:04

Det er ikke fordi jeg ikke vil svare mere, men jeg lukker min computer om lidt, og lukker først op igen i morgen aften.
Emesen.

Kommentar
Fra : ramasi

Dato : 18-04-03 22:22

De gange jeg har ringet til hende, spørger jeg som det første om jeg forstyrer. Hvis hun så siger hun ikke har tid til snakke med mig, så accepterer jeg det. Hun fotæller mig så hvornår hun ringer tilbage eller hvornår jeg kan ringe igen.

Hvis jeg ikke skal ringe til hende, hvornår skal jeg så regne med at jeg kan gøre det?

Kommentar
Fra : summer

Dato : 18-04-03 22:28

ramasi, du må se i øjnene, at du ikke kan leve dit liv på en andens bekostning. Nu har du fået hjælp - så langt så godt. Nu må du til at lære at stå på egne ben, og så synes jeg iøvrigt du må se at forliges med dine forældre.

Når jeg læser dit indledende spørgsmål og sammenholder det med at du er oprettet i dag, kommer jeg lidt i tvivl om du bare driver fis med Kandu-brugerne???

mvh
summer

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 18-04-03 22:41

Hej,
Hmmm, virker det ikke lidt dobbeltmoralsk ( fra hendes side ) du må gerne SMS og skrive/ringe til hende, men ikke maile. Har hun måske et "dobbelt liv"?
Er hun din chef/overordnet?

Du lyder til, at være en fornuftig (følsom) pige med dine meniniger i behold. Lad der nu gå et stk tid uden kontakt og se hvad der sker.................et spørgsmål..............er du forelsket i hende?

Vent nu og se tiden an som emesen siger, "sår heler sig med tiden", som man nu siger (og det ER rigtigt) ..... Arbejder i stadig sammen?

Ikke fortvilvle der findes altid en løsning.......

Mvh
Laurenzio

Kommentar
Fra : ramasi

Dato : 18-04-03 23:04

Summer: Nej jeg fik lavet en fejl, jeg er nybegynder herinde.

laurenzio: Nej jeg tror ikke min kollega har et dobbeltliv, da hun jo i øvrigt har sagt at jeg bare kan komme at besøge hende. Hun er en kollega (tidl. kollega) med fuld fart på altid, så hun kan godt være svær at træffe ;) desværre, men hvis jeg ringer og hun ikke har tid, så siger hun til - og så accepterer jeg det naturligvis, fordi jeg holder af hende.

Nej hun var ikke min chef/overordnet hun var kollega, men grunden til jeg ikke må sende mails til hende på arbejdet er at de tjekker ens mails...de tjekkede ihvertfald mine som jeg sendte til hende da jeg var elev der.

Du har ret, jeg er meget følsom!! - Forelsket i hende..NEJ, men hun er en person som jeg holder af, og jeg har tillid til. Samtidig kan jeg fortælle at det er første gang i de sidste 12 - 14 år jeg har hørt efter hvad nogen har sagt til mig. Det skal forstås på den måde at forholdet til mine forældre (som jeg helst ikke vil kalde dem) er meget dårligt, jeg bryder mig ikke om dem og i de sidste 12 - 14 år har jeg ikke hørt efter hvad de har sagt. De har kunnet snakke til mig, men jeg har gjort alt muligt andet, (f.eks. gået med kasket indendørs, gået i det tøj jeg havde lyst til, kommet og gået som det har passet mig). Da jeg så startede i lære det her nye sted, mødte jeg jo så min kollega og vi snakkede lidt og hun begyndte at spørge ind til nogle ting i mit privatliv - her sagde jeg stop...men da hun sagde at hun måtte vide lidt om mig, for at hjælpe mig...snakkede vi pludselig mere og mere sammen. Jeg fortalte hende selvfølgelig at det var nyt for mig pludselig at skulle til at høre efter, så hvis det glippede ind imellem var det altså ikke med vilje. Jeg er blevet god til det siger hun. Hun sagde at i starten var det som at snakke til en dør :(

Nej vi arbejder ikke sammen mere, da jeg ikke kunne blive der. Det passer mig fint da jeg følte det lidt som et "fængsel" - der blev altid holdt øje med en mm.

En dag jeg var ude at køre (på vej hjem fra KBH) for ca. 2½ mdr. siden ringede hun for at høre om jeg ikke kom forbi. Det sagde jeg selvfølgelig at det kunne jeg godt. Så jeg ringede da jeg holdte ved hendes bopæl. Hun kom
ned og vi snakkede lidt, hvorefter hun sagde - Vil du ikke med op og se hvordan jeg bor? - Hvortil jeg svarede at det måtte ventetil en anden dag, fordi hendes familie også var hjemme (Jeg ville helst ikke forstyre så meget i hende privatliv - på det tidspunkt arbejdede vi stadig sammen). Men jeg blev "hevet" med ind i opgangen og var der i ca. 1½ time, fordi hun gerne ville have jeg blev, så vi kunne snakke uden at blive forstyret (Vi kunne ikke bare snakke sammen på arbejde, for opdagede min elevansvarlige det, så var der balle).

Iøvrigt sagde hun til mig den dag jeg stoppede da jeg var på vej hen for at sige farvel til hende, som jeg havde sagt til alle de andre kollegaer. Hviskede hun mig i øret at vi skulle mødes ude ved bilerne inden jeg kørte hjem......Så jeg ventede naturligvis på hende. Her sagde hun så "Jeg vil ikke sige farvel til dig, men på gensyn - for jeg vil gerne holde
kontakten med dig, og du skriver og ringer bare hvis der er noget. Ellers ved du jo hvor jeg bor, du er velkommen".

Ved ikke om jeg skulle have skrevet al det fra starten.

Kommentar
Fra : bente64

Dato : 18-04-03 23:13

Hvis du uden tøven har ringet til hende før, hvad holder dig så tilbage nu?

MVH Bente

Kommentar
Fra : ramasi

Dato : 19-04-03 07:43

Det der holder mig tilbage er at hvis hun pludselig ikke vil snakke med mig mere (Det er måske bare noget jeg bilder mig ind), da jeg er ret følsom.
Hver gang jeg ringer så bliver jeg hamrende nervøs...ved ikke hvorfor.

Jeg skrev også i brevet til hende som jeg var ude med i går, at hørte jeg ikke fra hende i løbet af et par dage så ville jeg ringe. Jeg skrev at hun kunne bare sende en sms, hvis jeg ikke måtte ringe til hende i ferien. Hun har ikke svaret endnu......så måske jeg bare skulle ringe i morgen...jeg kunne jo bare ringe og ønske god påske i første omgang?

Kommentar
Fra : ramasi

Dato : 19-04-03 07:58

Jeg fik skrevet forkert : Jeg skrev også i brevet til hende som jeg var ude med i forgårs (torsdag)

Kommentar
Fra : DK93

Dato : 19-04-03 09:31

Jeg tror du skal passe på ikke at være for anmasende over for din veninde. Man kan godt næsten "kvæle" et venskab, så det er vigtigt at vurdere om du hænger for meget på din veninde, hvis du forstår hvad jeg mener. Det ville være godt, hvis du havde andre at snakke med.
Nu kan jeg af gode grunde intet til dit forhold til dine forældre, men de må have såret dig utroligt dybt, siden du hader dem endnu efter så mange år. Når summer opfordrer dig til "at forliges" med dem, mener han sikkert at det er skidt for dig, at have så negative følelser i dig. Det er nu en gang sådan, at det er skidt for os mennesker, at bære på bitterhed, had og andre negative følelser. Derfor vil jeg, uanset hvad dine forældre har gjort, opfordre dig til at i det mindste at tilgive dem. Så vil DU få det bedre.
God påske
dk93

Kommentar
Fra : ramasi

Dato : 19-04-03 09:42

Jeg kan ikke tilgive mine forældre, og sådan er det! -
Jeg har lært at leve med at jeg hader dem!!

Mine vennner og veninder bor ca. 300 km. fra mig. Det eneste jeg har i nærheden er familien + svigerfamilien (jeg bryder mig ikke rigtig om familierne) og så er der min fyr, som jeg elsker overalt på jorden.

Kommentar
Fra : summer

Dato : 19-04-03 14:06

ramasi, du får det aldrig godt med dig selv
[Citat]
Jeg kan ikke tilgive mine forældre, og sådan er det! -
Jeg har lært at leve med at jeg hader dem!!
[/code]
Der er ingen der siger du skal rende dine forældre på dørene, men dit had ødelægger dig selv, hvad enten du vil indrømme det eller ej. det er nu engang en universel lov, som ikke engang DU kan komme uden om. En dag er de døde og borte, og du har ødelagt dit liv for stedse.
Når jeg læser det du skriver, kommer jeg først af alt til at tænke på dig som et forkælet pigebarn, som hele Verden skal indrette sig efter og ikke omvendt.

Gad vide om din fyr elsker dig lige så meget som du skriver du elsker ham. Hvis det er tilfældet, så SNAK da med ham om dit liv.
mvh
summer

Kommentar
Fra : ramasi

Dato : 19-04-03 17:07

summer: forkælet? - jeg har aldrig været forkælet. Tror heller ikke jeg kunne tænke mig at prøve det.

Jeg har nu snakket med min kollega, og jeg siger mange tak til jer som har skrevet med noget fornuftigt!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-04-03 17:24

Det var dejligt at høre.
Emesen.

Kommentar
Fra : ramasi

Dato : 19-04-03 17:36

Hvem der skal have point'ne ved jeg ikke.
Men I må hjælpe mig...

Der skete det at jeg besluttede mig for at ringe og ønske hende god påske ikke andet.
Da jeg ringede op var telefonen optaget, og jeg tænkte nå ja det kan ske lige meget hvem man ringer til (jeg ringer dog kun til hende og til min fyr når han er på arbejde). Nå men jeg lagde selvfølgelig røret på igen.
Lige i det jeg lagde røret på ringede min telefon. Det var så hende som havde forsøgt at ringe til mig, men her havde der jo også været optaget.
Da hun ved at jeg kun ringer til hende og til min fyr, så vidste hun at jeg forsøgte at ringe til hende, da min fyr også havde ferie nu, så var der kun en mulighed tilbage netop den at jeg havde forsøgt at ringe til hende.

Vi snakkede en ca. 10 min., for hun havde ikke tid til mere, og det havde jeg egentlig heller ikke. Hun sagde så at hun havde fået alle mine "snail mail" og det var dejligt med alle de breve mens hun havde været syg. Hun var dog ikke blevet helt rask selvom hun havde ligget i sengen en 14 dage, men nu måtte hun bare ringe til mig og sige at hun var ved
at være på højkant og på farten igen. Fordi hun ikke havde mere tid end 10 min. så ville hun kigge forbi en af de nærmeste dage eller ville hun ringe og bede mig komme ud til hende selvom hendes familie var hjemme.

Det var vist det.....

Kommentar
Fra : TariLiex

Dato : 19-04-03 18:09

Jeg syntes det Summer siger er OK fornuftigt, men jeg kan også godt se det fra din side, vi får ikke historien af vide om HVORFOR du hader dine forældre, og det syntes jeg også er heeelt okay, så derfor kan vi ikke udtale os om, om du er forkælet eller ej...
Men jeg syntes helt ærligt også du burde snakke med din kæreste.... Han burde kunne forstå dig og hjælpe dig... Og han er altid i nærheden...

Kommentar
Fra : summer

Dato : 19-04-03 18:27

ramasi du lukker dit spørgsmål ved acceptere kommentar fra den som du synes skal have dine point. Det er forneden på din side.

God vind fremover, og lov mig i det mindste at forsøge, at tilgive dine forældre - det vil gøre dig godt. Det er ikke bare tomme ord, jeg har selv prøvet hvad det vil sige at hade, og forvandlingen da jeg kunne tilgive.

summer

Kommentar
Fra : ramasi

Dato : 19-04-03 18:46

Ja men jeg ved ikke helt hvem der skal have point'ne.
Kan man acceptere flere svar?

Kommentar
Fra : summer

Dato : 19-04-03 19:46

Nej kun et svar er muligt. Kandu arbejder vist nok på at lave så man kan dele, men ikke endnu. Det er helt op til dig at bestemme. Desuden er der ikke ret mange der går så højt op i pointene. Det der "driver" os, er lysten til at hjælpe og få hjælp.
mvh
summer

Kommentar
Fra : ramasi

Dato : 19-04-03 20:04

hhmm.. ok..det hjalp mig ikke meget :(

Kommentar
Fra : summer

Dato : 19-04-03 20:11

ramasi hvad mere vil du vide? Du accepterer kommentar fra den du synes skal have dine udlovede point. Når du har gjort det, får vedkommende de 75 point og dit spørgsmål er lukket.

mvh
summer

Kommentar
Fra : summer

Dato : 19-04-03 20:14

http://www.kandu.dk/dk/faq.asp#10 og læs iøvrigt "Kom godt igang" og "Pointsystemet" øverst til venstre.

Godkendelse af svar
Fra : ramasi

Dato : 19-04-03 22:14

Tak for svaret emesen.

Du skrev godt nok jeg ikke skulle ringe, men jeg forsøgte - der var optaget, netop fordi hun ringede til mig ;)

Jeg kan godt lide din måde du skriver på, for du skriver på en måde som ikke kan såre en følsom person som mig. Det er KANONT!! - Jeg har været udsat for andre som på mig virker MEGET modbydelig!!

Tak for svarene emesen!!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-04-03 22:23

Selv tak - kik ind igen, der er altid en der vil prøve at hjælpe hvis vi kan.
Emesen.

Kommentar
Fra : ramasi

Dato : 14-08-03 08:37

Jeg vil bare lige sige at det går kanont! min kollega (tidl. kollega) og jeg snakker sammen hver uge, hvis jeg ikke ringer, så ringer hun til mig eller kommer forbi. Egentlig snakker vi meget mere sammen nu.
Forholdet til mine forældre er blevet værre.
Jeg vil og også hellere have min kollega end mine forældre.Men sådan er det.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-08-03 09:26

Det var dejligt at høre.
Selv om det er svært, så er dine forældre altid dine forældre. På et tidspunkt vil de ikke være mere, og så vil du måske bebrejde dig selv, at du ikke fik snakket med dem.
Emesen.

Kommentar
Fra : ramasi

Dato : 14-08-03 09:36

emesen, hvis bare jeg vidste hvad jeg skulle sige til dem. Jeg føler mig heller ikke rigtig hjemme der.

Jeg har besøgt min kollega og der føler jeg mig hjemme hver gang jeg kommer.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-08-03 16:34

Det kan godt være du føler det som en pligt at besøge dine forældre, men for egen skyld, så gør det alligevel en gang i mellem. En dag vil du måske gi' mig ret.
Emesen.