/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Fra computer til tv
Fra : Pytten1510
Vist : 515 gange
100 point
Dato : 21-09-09 16:21

Hej

Kan nogen fortælle mig om der findes et kabel, så jeg kan se pc'ens skærmbillede på tv....især når man spiller spil.
Jeg har de klassiske stik i tv'et....et gult, hvidt og rødt....(jackstik ?)
Det er en bærbar computer med vista jeg har....

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 21-09-09 17:15

Det har ikke noget med farverne påstikkene at gøre.
Det har heller ikke ret meget med operativsystemet at gøre.

Det der betyder noget er om

- din computer kan give et tv signal ud , læs i brugsanvisnngen.Mange bærbare kan kun levere svhs ( eller hvad de kalder det, som regel noges med s for super) kun nogle fjernsyn kan vise det, og i reglen kun via et lille rundt fempolet stik.

- dit fjernsyn duer til at vise computerbilleder. Det er kun de nyesteog bedste der kan. De sædvanlige viser ved tekst og spil noget uldent noget, som du snart bliver træt af.
- du kan få fjernsynet til at accettere samme slafgs tv signal, som din comouter kan levere, Se i begge manualer. Der er mange forskellige slags, så mulighederne er ikke til at remse op her, når man intet ved om dit udstyr.

Og husk lige at et kabel ikke kan forandre et tv signal. Det er ikke nok at få de rigtige stik, hvis funktionen ikke er der.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-09-09 17:41

Som transor beskriver det, så er der en mulighed, hvis din PC har en almindelig videoudgang. Men her får du så problemer med skærmbilledet, da du skal langt ned i opløsning, hvis det skal passe til et almindeligt TV 4:3.

De tre stik med Hvid,Rød,Gul er følgende:
Rød = Venstre lydkanal
Hvid = Højre lydkanal
Gul = CVBS videosignal

CVBS = Composite Video Blanking Signal - Altså et komplet sammensat videosignal med alle farve informationer og billed synkroniserings signal.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 21-09-09 20:20

Opløsningen skal ned i 720X576 altså alt for lidt til de fleste spil.
Næ et gammelt billederørs TV og ComputerSpil er tilbage til Amiga eller Comodore 64, hvis du vil spille med en PC "Windows" kraver det et Full HD TV, med VGA, DVI eller HDMI indgang, så kommer du op i 1920X1080

Kommentar
Fra : arvig

Dato : 23-09-09 09:30

Hej Severino

Blot for en ordens skyld: Du har byttet lyden.

Hvid er venstre og rød højre lydkanal.

Venlig hilsen
Arvig

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-09-09 11:38

Jamen dog, så kommer lyden jo bagfra.
Men indrømmet, det er rigtig nok!

Godkendelse af svar
Fra : Pytten1510

Dato : 25-09-09 20:52

Tak for svaret transor.