/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Særeje efter man er gift?
Fra : nosunshine5
Vist : 2936 gange
100 point
Dato : 20-09-09 12:29

Er det muligt hvis den ene person i et ægteskab starter firma op efter de er blevet gift. At få lavet særeje på dette. Både for at beskytte den anden mod at hæfte for mulig gæld og for opretteren at beholde al gevinst ved firmaet. Da denne ikke er intereseret i at den anden skal have noget, for hun/han arbejder ikke i det?

Dette er en en tænkt situation som udsprange af en diskussion om hvorvidt man skal dele ALT i et ægteskab eller ej. Hvilket i det hele taget kan jeg forstå at flere og flere har den indstilling. Det har endda et navn. "Living Together Apart" kan jeg forstå.
Så det kunne jo desvære blive relvamt.

Man kan jo så sige hvorfor gifte sig, når man hæfter for gælden men ikke overskudet. Ikk? Men sådan ser nogen så ikke på det.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-09-09 12:32

Hej med dig.
I kan til enhver tid lave særeje.
Ingen problermer i det. Få en advokat til at hjælpe med det.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-09-09 12:34
Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-09-09 12:35
Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 20-09-09 13:28

De andre har helt ret, men jeg vil dog lige gøre opmærksom på, at man ikke som udgangspunkt hæfter for sin ægtefælles gæld (undtagelsen er skattegæld oparbejdet under ægteskabet). Så der er ingen grund til at lave ægtepagtt af den grund.

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 20-09-09 13:32

@RyeJensen
Hvis firmaet går ned, ville kreditore kunne kræve erstatning i fælles egendom. Eller hvad?
Kan man lave vandtætte skoder mellem et firma ejet af den ene og deres fælles økonomi? Så den anden ikke hæfter på nogen måde.

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 100 point
Dato : 20-09-09 18:11

Citat
Hvis firmaet går ned, ville kreditore kunne kræve erstatning i fælles egendom.

Ja men kun den del af ejendommen der er den konkursramtes. Hvis det er din halvdel den ene så må de ikke røre den.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-09-09 19:23

Citat
Man kan jo så sige hvorfor gifte sig, når man hæfter for gælden men ikke overskudet. Ikk? Men sådan ser nogen så ikke på det.

Hmm........ troede faktisk det var af kærlig til hinanden man giftede sig - Kors hvor må det have ændret sig de senere år. Måske skulle vielsesritualet " i med- og modgang" laves om til " med overskud og gæld" -

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 21-09-09 19:52

@ingelein
Det har du gansdke ret i.

Godkendelse af svar
Fra : nosunshine5

Dato : 21-09-09 19:53

Tak for svaret piaskov.