/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Hjemme-nætværk
Fra : budze
Vist : 147 gange
20 point
Dato : 18-04-03 04:39

Hej.
Jeg har købt mig en router for at lave lidt hjemme-netværk. Mit problem er følgende:
hvordan sætter jeg mine to computere op således at de kan dele drev mv og samtidig være på internettet uden at alle kan få adgang til mine drev.
jeg kan forestille mig at det er noget med en firewall (som ligger i routeren) men jeg er ikke særlig erfaren i netværk. Så for ikke at pludselig dele mine drev med resten af verden (selv om der sikker ikke er nogle derude der vil misbruge det...!!??) ville det være fedt med lidt hjælp. JEg har kørt guiden fra XP - den anbefalede mig at vælge en anden løsning da mine delte drev kunne ses af andre. Mine pc'er har flg OS. XPhome og 98SE. Måske er dette spørgsmål stillet før så bare et link til et sted hvor jeg kan læse lidt om det villle være fedt. Tak

Budze

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 18-04-03 07:30

Du bliver altså nød til at dele dine mapper, hvis andre skal kunne se dem, det inkludere også din anden computer. Hvis du ikke deler dem, så kan ingen se dem på netværket (dit netværk). Fordi du opretter et netværk, betyder det altså ikke, at du deler mapperne med alle andre ude i den vide verden.

Hvis du søger links til netværk på Kandu, så indskriv ordet NETVÆRK i søgefeltet og tryk SØG (feltet finder du oppe i øverste højre hjørne af dette skærmbillede. Her vil du så få riiiigeligt med læsestof om netvært.

Hygge... og fortsat god påske
Søren

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 18-04-03 22:58

CLAN har ret, men husk også at dele arbejdsgruppen / samme navn påbegge pc`er
Laurenzio

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 19-04-03 00:40

Eftersom du sidder bag en router, så kan du roligt dele dine mapper. De kan ikke ses på internettet, men kun mellem dine egne maskiner.

XP advarer altid når du deler mapper, da den ikke kan forudse at du gerne vil dele med visse andre.

Kommentar
Fra : budze

Dato : 19-04-03 16:44

Kære alle

Påskeånden er kommet over mig og jeg siger tak for hjælpen til alle - jeg har fundet ud af det og jeres svar har givet mig en smule mere indsigt i tingene.

Fortsat god påske.

Budze