/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Grandel hos råvildt
Fra : Øjenvidnet4
Vist : 5103 gange
100 point
Dato : 17-09-09 16:52

En tidligere afsluttet tråd omhandlede grandel. Vedkommende jæger påstod, at han under bukkejagten 2009 havde nedlagt en buk med én eller to grandeller (om det var én eller to meldte historien ikke noget om) Spørgsmålet er nu, om man kan være sikker på, at jægeren har nedlagt en råbuk eller har taget fejl og har skudt en pygmæh-stanghjort i den tro at det var en buk ? Mig bekendt er grandeller hos råvildt sjældent, hvorimod det ofte er forekommende hos kron- og sikavildt. Kan nogen uddybe lidt mere om grandeller ?

Mvh

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 17-09-09 20:20

Er dette "spørgsmål" ikke bare endnu en gang personfnidder?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-09-09 20:57

Citat
Grandeller: Kronhjortens hjørnetand i øvre kæbe. Et trofæ.

Sådan står det.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 17-09-09 21:04

Hvad med at læse den tidligere tråd du omtaler?

Kommentar
Fra : habibiPro

Dato : 17-09-09 21:16

Nogle lokaliteter, findes der råvildt med grandeller, og nok flere end der bliver opserveret, mange lægger nok slet ikke mærke til det, og især på unge dyr, unge bukke som der skydes flest af, er grandeller ikke ret synlige, gavede jægere med store terænger, som kun skyder store og ældre bukke er grandellen mere fremtrædende, og i det jyske ikke så helt sjældent. sådan er det.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 18-09-09 08:33

BertelBrander

Nej det er det ikke.

dabj

Da jeg er blacklistet hos bb1, kan jeg kun læse spørgsmålet og ikke de øvrige svar, så derfor !!

Øjenvidnet4

Accepteret svar
Fra : Provsten1

Modtaget 100 point
Dato : 18-09-09 09:42

Til Øjenvidnet4

Grandeler hos råvildt er ikke så sjældent som man nogen gange har hørt. Jeg kender ikke tallene, men ud af de jægere over hele landet som jeg har kontakt til, er der ikke én som ikke har nedlagt en grandel - så man kan mistænke bb1 for ikke at være den store jæger har udgiver sig for at være, når denne buk er den første han selv har nedlagt ! Derimod er det meget almindeligt forekommende hos kronvildt og sikavildt, som du selv nævner.
Det er glædeligt at se, at dabj i den tidligere bb1 tråd har fundet noget om emnet, som er sakset fra en artikel af Henning Kørvel i 2005 - det er absolut helt i orden, men han skal huske at skrive kilde på, eller omformulere teksten ! Ren afskrift bør kildeangives ! Der går vel ingen skår af én blot fordi man skal huske kilden ?

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 18-09-09 14:54

Kære Provst

Der er altid mennesker der vil lyde af mere, end de er.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-09-09 18:43

Til Øjenvidnet4
Det må du undskylde, jeg har aldrig været blacklistet, så jeg vidste ikke at man kun kunne læse spørgsmålet.

Det er godt vi har "Præsten" til at lege når vi glemmer noget.
Jeg har ikke været med på kandu så længe at jeg kender reglerne
Her er linket (der står i øvrigt meget andet fornuftigt)
http://www.bejagt.dk/filer/2005/Ved_du_det_om%20_raavildt.pdf
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-09-09 22:04

Er det ikke Ballergaards hjemmeside???

Kommentar
Fra : JulemandenKandu

Dato : 19-09-09 00:05

Til Øjenvidnet4:::::::

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 18-09-09 08:33

--------------------------------------------------------------------------------
BertelBrander

Nej det er det ikke.

dabj

Da jeg er blacklistet hos bb1, kan jeg kun læse spørgsmålet og ikke de øvrige svar, så derfor !!

Øjenvidnet4

Vrøvel og atter vrøvel. Du kan ALTID læse hele tråden,hvis du køber svaret....

Desuden er dine antydning om at en jæger skulle have begået en ulovlighed - at nedlægge et krondyr i bukke jagten - så beskidt en tanke gang som kun du kan have,få dog vasket munden mand! Julegaver får du ingen af..

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 19-09-09 09:41

JulemandenKandu/bb1

Din påstand om, at det er "vrøvel"(andre normalt begavede staver det vrøvl), at man "altid kan læse hele tråden, hvis man køber svaret...", er naturligvis forkert ! Når jeg har forsøgt at købe svar, får jeg følgende oplysning: " Din profil er blevet udelukket fra dette spørgsmål af bb1, du har derfor ikke rettigheder til at kunne tilføje nogen kommentar eller på anden måde deltage i denne debat."
Men det kunne skam da være interessant, hvis oraklet JulemandenKandu/bb1 kunne bibringe ikke alene jeg, men også andre brugere denne viden.
Iøvrigt kan jeg ikke helt forstå, hvorfor denne mandsling overhovedet skriver til mig, når han ikke ønsker dialog på egne sider ? Eller har jeg ramt noget ømt hos riffelinstruktøren ? Din barnlige/naragtige fremfærd er helt til grin, men hvad: Ethvert cirkus har sin klovn !!

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : JulemandenKandu

Dato : 19-09-09 10:26

Hvem der er den største klovn er det ikke vanskeligt at se Hr. Øjenvidnet4...

Du skrev, at du ikke kan læse tråden - det kan man hvis man køber svaret!

At bb1 ikke vil debattere med dig - det er det heller ikke svært at fatte!

Så altså - hvem er ? - Øjenvidnet4.

Altså ingen julegaver til dig ikke engang bløde pakker... For at kritisere andre mennesker for en stave/slåfejl er noget af det dummeste man kan gøre,heldigvis viser det hvem er....

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 19-09-09 11:52

Julemand/bb1

Har du også svært ved at fatte det skrevne ord ? Selv om man køber svar, kan du kun læse spørgsmålet, men ikke svarene !! Vil du være så venlig at fortælle mig hvoledes det skal gøres ?
Det er ikke så svært at forstå, at skvattet ikke vil diskutere nogetsomhelst - hans argumentation er simpelthen for dum og for plat !
Det er vel nok godt at stavekontrollen er opfundet, den hjælper dig i mange tilfælde, men at kalde den nys opdagede fejl for en slåfejl, er sgu' for langt ude ! Det er jo langt fra første gang du laver den slags "slåfejl" - du fatter simpelthen ikke skriftsproget og derfor er risikoen også tilstede for, at du rager dig uklar med alt og alle, simpelthen fordi du ikke gider sætte dig ind i det elementære !
Se blot på din egen hjemmeside - et iøvrigt pænt stykke arbejde, som dog skæmmes af en grusom masse "tyrkfejl" - f.eks. ordet endnu bliver til inu, ikke kun på din hjemmeside, men også i forskellige tråde ! Tag dig dog sammen og koncentrer dig lidt om et pænt resultat og ikke denne ligegyldighed!
Du har helt ret i, at vi alle kan lave "tyrkfejl", men hvis man gør sig lidt umage, så lykkes det bedst.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : JulemandenKandu

Dato : 19-09-09 15:29

Kommentar
Fra : JulemandenKandu

Dato : 19-09-09 15:30

Kommentar
Fra : habibiPro

Dato : 19-09-09 16:13

Nå så har julemanden -Bent Ballegaard Knudsen kommet til hægterne igen, efter den store agerhønsejagt, han har nok haft travlt med at rende rundt og prale, om de fantastiske præstationer med Trold, og hans egen formidable skyde evne.
Alle på Jægerforbundes side, er blevet helt mundlamme, igen har hverken lykønsket eller kommet med mommentarer.

Kommentar
Fra : JulemandenKandu

Dato : 19-09-09 21:42

Habibipro Hvad har jeg med denne navngivne person at gøre og hvad har hønsejagt og DJ hjemmeside med grandel`er at gøre?

Du er i håbet om,at ramme rigtigt

Kommentar
Fra : habibiPro

Dato : 20-09-09 05:17

Habibipro Hvad har jeg med denne navngivne person at gøre og hvad har hønsejagt og DJ hjemmeside med grandel`er at gøre?

Du er i håbet om,at ramme rigtigt

Nemlig at fortælle om BB1 store jagtlige bedrifter, det er han stolt over at nogle bemærker. og hvad fanden der går intet fra Habibi Pro, for at kommentere hvad man læser om BB 1 På DJ hjemmeside. Ikke en eneste på DJ, hverken kommmentere eller lykønsker.

Fra Habibi Pro skal der lyde et stort tillykke.

Kommentar
Fra : habibiPro

Dato : 20-09-09 05:52

Til Julemanden

Når du skriver, og forsvarer BB . som forøvrigt er meget pænt af dig. er det så en afskrift fra BB selv ?? da det er nøjagtig de samme ord og sætninger du bruger, og de selv samme småfejl som BB laver.
Det er da meget påfaldne, hvad mener du bette Bent??

Godkendelse af svar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 20-09-09 10:32

Tak for svaret Provsten1.

Øjenvidnet4