/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
smidig skift af grafikkort ?
Fra : Capewak
Vist : 565 gange
100 point
Dato : 17-09-09 09:07

Kan ikke rigtig finde noget aktuelt på nettet.

Min Pc:

ASUS P5K deluxe
Intel dual core 2.4 MHZ
4 GB RAM
Nvidia 8800 GTS
Win Vista 32 bit (ja - det er noget ustabilt hø!)
Samsung Syncmaster T220

PSU har jeg ikke ret meget styr over - skulle være helt fin men jeg kan ikke læse noget på den umiddelbart; det er ikke synligt så at sige hvad fabrikatet er og fakturaen angiver det ikke.

Men sagen er jeg har købt et gtx260 core 216 og jeg ved godt hvordan jeg skal få det ud fysisk og sætte det nye i. Men hvormeget skal jeg gøre ud af at afinstallere driver før jeg lukke ned og skifter kortet - starter op igen og installerer den sidst godkendte driver fra forceware ?

Blot et par år tilbage var det en finnurlig sag at afinstallere, rense ud mv. og så lukke ned, skifte kortet og starte op igen, installere korrekt driver osv.

Nogen gode råd til Win Vista 32 OS system som mit ?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 60 point
Dato : 17-09-09 09:16

Du tager bare kortet ud ......................sætter det nye i og installerer den driver som følger med.
Den "gamle" driver lægger sig bare til hvile og bruges ikke mere.
Vista vil i første omgang installere en standard driver, men du skal lige "køre" den CD som følger med grafikkortet.

I enhedshåndtering kan du kigge om driverne er lagt ind.

+ ud for skærmkort skal der stå navnet på dit nye kort.
+ ud for skærm skal der stå syncmaster (ellers skal du også installere den driver)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-09-09 09:48

Og slå koldt vand i blodet, det er så pærelet at skifte grafikkort. Så bare gå i gang.

Jeg har lige skiftet og gjorde som Eyvind skriver. Slet ingen problemer.

Så kortet i, start og den beder selv om en CD, og så kører det.

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 17-09-09 10:22

Jamen så prøver jeg det for jeg har lige modtaget kortet. De sidste 2-3 år har mine Pc'er kørt nogenlunde så jeg har "hvilet" mht at følge med. Som i siger det må der være sket store fremskridt på brugersiden for det var da helt kinesisk at få et nyt grafikkort til at konfigureres sig selv korrekt for bare de her 2-3 år siden :p

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 17-09-09 12:39

Det gik tilsyneladende smidigt. Skule have 2 strøm ind i stedet for 1. Kortet er så stort at der ikke er plads til almindelige sata kabler. Da jeg har 6 HD Sat slots flyttede jeg bare slave HD'en - masteren har et retvinklet kabel så det kan side i slot 1. Windows reistallerede bare en HD. Grafik kortet installerede fuldstændigt sig selv (korrekt skærm og skærmkort angivelse i enhedshåndtering og ingen "!". Driveren, forceware 180.48, installerede også sig selv uden nogensomhelst driver cd var nødvendig. Går ud fra at driver cd'en indeholder ældre drivere end den jeg nu har.

For en gangs skyld er jeg imponeret over Win Vista :P det er blevet meget nemmere

Er der nogen af jer der anbefaler en bestemt driver ?

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 17-09-09 14:07

Citat
Er der nogen af jer der anbefaler en bestemt driver?
Hvorfor nu det, når det hele kører perfekt?

Mvh H

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-09-09 16:30

Hvis driveren kører perfekt og viser sig i enhedshåntering, så er der kun en ting at gøre.
Find en anden driver som ikke passer til det skærmkort.
Vista skal ikke være nemt og godt.................................... ..............for så køber du jo ikke det nye styresystem windows 7

Men hvis du absolut vil køre med noget der virker - er jo din egen sag.

Ps. Det kunne være at der ligger et program på CD'en som kan styre dit fine nye skærmkort.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-09-09 20:55

Hvor er jeg dog glad for at det virkede for dig. Du skulle bare tage og kigge på den CD der fulgte med, der ligger sikkert noget du kan bruge. En manual til kortet måske.

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 18-09-09 09:50

Jeg prøvede bare at foregribe. Har først nu haft lejlighed til at teste lortet under nogen belastning og det er klart bedre/hurtigere end det gamle: under samme belastning kan det køre stabilt og uden "hakker" i lang tid.
Pudsigt nok tjekkede jeg prisen på det gamle hos edb priser og det er listet til ca. 2500 kr mends det nye her har kostet 1250. Det er da ikke lige til at forstå, men dækker nok bare over "manglende omhu".
Nogen brugere er meget inde i de enkelte driveres præstationsevne og det fiskede jeg måske lidt. efter.
Hvis i overhovedet vil skifter grafikdrivere er det så også uden afinstallering af den gamle først ? F.eks dl af ny - afbryd antivirus og så fyre den selvinstallerende driverpakke af ?
Tak for alle kommentarer som jeg læser og tager til mig :)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-09-09 14:03

Hvis jeg skifter grafikdrivere, så downloader jeg en ny og så klarer min PC resten.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-09-09 18:55

En ny driver vil normalt selv smide den gamle driver ud på et sidespor.
Altså når den nye driver bliver installeret.
Den bedste driver er den af windows godkendte dridver til netop det produkt.

Tale vi om at "tune" hardware......................det har jeg ingen kendskab til.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 18-09-09 20:20

Hvis du er i tvivl, om driverne er up-to-date, kan du søge efter opdaterede drivere til kortet på nettet. Skriv hele navnet: NVIDIA GeForce GTX 260 Core 216 + drivers

Men installer lige dette lille program først: http://www.mywot.com/
Det viser sådan cirka, hvad man kan stole på af web-sites.

Mvh H

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 19-09-09 08:32

Jeg har aldrig tunet andet end min Everton og det var tilbage i 70'erne :) Men jeg har godt nok aldrig stolet på at windows selv kunne hente og installere driverfiler til mit grafikkort. Det var indtil for få år siden en større operation at skifte skærmdrivere og jeg må indrømme jeg er stadig mistænksom :p

Hvis jeg henter ny driver tager jeg altid en godkendt fra - i dette tilfælde - nvidia's officielle hjemmeside. Og jeg lukker af til nettet, afbryder antivirusprogrammer før jeg lader den selvudpakkende og -installerende fil tage fat med driverinstallering. Efter køre jeg et reg. cleaner program til at tage de rester der ligger og flyder i hjørnerne af pc'en (billedlig talt ligesom skidtet i hjørnerne på hospitalerne) efter operationen.

Er det virkelig helt hen i vejret ? Det kunne jeg godt tænke mig at høre andres mening om.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-09-09 11:48

Du er bare forsigtig og yderst fornuftig.
Jeg hiver mit netstik ud inden jeg installerer, jeg vil ikke have forstyrrelse i min installation. Og hvis jeg har hentet et program på nettet og installeret det, så kører jeg et viruschek.

Men du kan gøre det lidt mere perfekt ved at tage backup hver den 1. i måneden. Så mister man ikke ret meget hvis PC'en brager ned.

Bare fortsæt som du er startet. du vil med den opførsel have en velfungerende maskine.

Og god weekend.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 19-09-09 14:35

Skønt at erfare, at nogen stadig går med både livrem og seler i stedet for at stor, når der går "ged" i maskineriet .

Mvh H

Godkendelse af svar
Fra : Capewak

Dato : 21-09-09 12:07

Tak til alle for bidrag. Eyvind får (de få og ikke særlig betydende point - jeg har kun råd til 100p spørgsmål here :)) pokalen for det mest instruktive svar når du der er een "vinder"