/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Brændeovn - fri vs indmuret
Fra : Steen2000
Vist : 2032 gange
25 point
Dato : 17-09-09 09:01

Giver en indmuret brændeovn lige så meget varme som en fritstående? Eller absorberer murværket noget af effekten?

Vi har i dag en fritstående brændeovn, men overvejer at købe en ny og sætte i murværket (selve skorstenen til den tidligere pejs. Vil det give samme effekt?

Beklager at jeg kun kan tilbyde 25 point, men jeg har ikke flere

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-09-09 09:09

De nye brændeovne er som regel konvektorovne.
En indmuringsovn er også en konvektorovn.

Der kommer mere strålevarme fra de ældre ovne, så hvis det er sådan en i har, vil i opleve en anden opvarmning.

Hvis ikke indmuringsovnen bliver monteret/indmuret efter forskrifterne, vil der kunne ske revner eller utætheder i murværket.
Det har jeg set flere steder.
Men en korrekt indmuret er flot og ved hjælp af konvektoren (rør rundt om brandkammeret) giver den en god varme.

Kommentar
Fra : Steen2000

Dato : 17-09-09 09:18

Tak for svar Eyvind!
Du skriver vi vil opleve en anden opvarmning. Hvad betyder det ? Bedre eller?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 35 point
Dato : 17-09-09 09:37

Hvis du har en ældre ovn stråler varmen hen til dig - det gør en konvektorovn ikke.
Men varmen udnyttes bedre da den varme luft cirkulerer i rummet.

Godkendelse af svar
Fra : Steen2000

Dato : 17-09-09 09:45

Tak for svaret Eyvind.