/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
isentropisk
Fra : casper0606
Vist : 1019 gange
50 point
Dato : 16-09-09 20:36

Spørgsmålet er egentligt meget simpelt..... bare ikke for mig.....

Hvis man lader atmosfærisk luft ekspandere ud af en dyse, er dette i så fald en isentropisk proces?

Casper

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 60 point
Dato : 16-09-09 20:43

nej, den er adiabatisk, men ikke isentropisk,

så skulle processen være reversibel, og du får jo ikke luften tilbage igen.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 17-09-09 01:44

Muligvis et hjælpe spørgsmål !
Vil det så sige, at det der sker når hydraulik olien går ind i stemplet er isenetropisk ?
Her får vi olien igen og den er jo også reversibel.
Højris

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-09-09 08:26

Ja, hvis man kan kalde det en proces?

Et bedre eksempel er hvis du trykker en cykelpumpe halvt ind, så stiger trykket fra 1 til 2
og temperaturen stiger også, lader du håndtaget gå tilbage får du igen 1 atm. tryk
og ideel set den oprindelige lavere temperatur.

hvor meget temperaturen stiger afhænger af formlen: p * V = n * R * T,
der forklares her: http://da.wikipedia.org/wiki/Idealgasligning

Kommentar
Fra : casper0606

Dato : 17-09-09 09:59

hmm hvis vi regner med dispations arbejdet = 0, så er det da en reversibel process..... man kunne vel sætte en modsvarende dyse efter difussoren.......

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-09-09 14:06

>Hvis man lader atmosfærisk luft ekspandere ud af en dyse...

Det opfatter jeg som om luften forsvinder ud i et åbent rum?

Hvis du derimod kan samle luften i en ny afgrænset beholder og kan lede den tilbage igen??

Så Ja, isentropisk...

Kommentar
Fra : casper0606

Dato : 17-09-09 20:25

ja altså hvis reversibel betyder at man kan føre processen tilbage til udgangspunktet.......

atmosfærisk luft har en kappa værdi på 1.4....

p1*v1^1.4=p2*v1^1.4

dette giver ca halvt volummen i forhold til isotermisk proces, luften bliver altså koldere ved ekspansion eller hur.....læg mærke til jeg taler om gasform før og gasform efter...jeg troede kun at den blev koldere når den fordampede......

Godkendelse af svar
Fra : casper0606

Dato : 08-10-09 19:38

Tak for svaret svendgiversen.