/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Mit gashåndtag er wacked!
Fra : ErikP
Vist : 491 gange
36 point
Dato : 17-04-03 20:39

Hej!

Jeg er ude efter lidt informationer om hvordan jeres gashåndtag opfører sig.

Mit eget er nemlig ret underligt:
Der er ca. 1/4 omgangs frigang, dvs. hvor omdrejningerne ikke øges - lidt ligesom slør i et bilrat. Fra dyret så tager fat til max punktet er nået går der under 1/4 omgang.

Det skal dertil siges at jeg har en Peugeot-scooter, som var begrænset til 25 km/t, og jeg har nu fjernet skiven. Tophastigheden (når den er rigtig godt varm og gerne med svagt fald på vejen) er uændret ca. 40 km/t på speedometret (sikkert omkring 30 km/t IRL). Jeg har overvejet lidt om min scoot måske er udstyret med et begrænsende gasspjæld som på CPI'erne eller noget lignende.

Jeg har netop bestilt en ubegrænset Technigas Basic udstødning fra Protuna, da min nuværende udstødning er udstyret med et forrør med invendig diameter på kun 1,6 mm, dvs. tværsnitareal på 2,5 cm2. (Hvis i lige har det vil jeg meget gerne høre om dimensioner på jeres forrør, især om det originale forrør på CPI.)

Mvh. ErikP

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 18-04-03 02:28

Prøv at stile lidt på tomgangsskruen. Men vær opmærksom på at knallerten ikke måflytte sig i tomgang når du sidder på den, for da er den for høj. Hæver du tomgangen, tager den hurtigere ved, når du gasser op.

Kommentar
Fra : ErikP

Dato : 18-04-03 02:34

Ok, vil jeg lige prøve i morgen. Skriver når jeg er færdig. Godnat!

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 18-04-03 02:46

godnat, men jeg er her først ved en 16 tiden i morgen (arbejde ), hvis du skal bruge mere hjælp.

Husk at stille en kvart omgang ad gangen, og den skal lige køre lidt før ændringen sker.

/over and out....

Kommentar
Fra : ErikP

Dato : 20-04-03 19:22

Hej igen!

Arbejdede lige et par dage intensivt men er back now. På vejen hjem strandede jeg dog ca. 30 km hjemme fra men jeg fik lov at låne min søsters kærestes Piaggio Tyhoon. Det er en 30'er men skiven i vario og forsnævring i udstødningen er fjernet, så nu løber den 90 km/t med et svedigt optræk. Snuppede lige en lille tur på min egen da jeg kom hjem for at mærke forskellen og jeg er ikke kommet over det endnu

Nå men da den alligevel stod i garagen ville jeg da lige kigge lidt på den. Sammenlignede naturligvis lige forrøret og der var en del forskel; efter lidt regning kan jeg berette at mit forrør har et udvendigt tværsnitsareal på ca. 3 cm2 og hans er ca. 7 cm2. Invendigt er mit 2 cm2 så der er hans ca. 5,3 cm2. Jeg er nu meget sikker på at det er der den store begrænsning ligger så jeg har aftalt med min bror at jeg laver det på hans værksted i løbet af den kommende uge. Tror i ikke godt det kan lade sig gøre bare at skære det tynde forrør af med en vinkelsliber og så svejse et tykkere et på? (Hvis der er en smed derude vil jeg da godt høre om der er en smart måde til at bøje rør eller om jeg bare skal svejse to 45 graders vinkler sammen for at lave en 90 graders drejning på røret.)

Håber på svar

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 20-04-03 23:03

Det burde kunne lade sig gøre at svejse et andet forrør på, en det skal jo være noget der kan tåle meget varme. Og selve bøjningen kan man vist lave ¨år man varmer metallet meget op, så det bliver bllødt. Jeg synes du sagde at du havde bestilt en ny udstødning, men det har du måske droppet. Tecnigas basic er heller ikke lige den allermest hidsige i sin klasse af lovligt udseende potter.
Fik du forresten sløret i dit gashåndtag væk????

/ ZeroXP

Kommentar
Fra : ErikP

Dato : 20-04-03 23:31

Nej sløret er der stadig. Jeg legede lidt med tomgangsskruen og den tager ganske vist hurtigere fat når den får gas - men den får bare ikke gas før håndtaget er drejet 1/4 omgang. Har ikke lige fået kigget på skruen men prøver jeg lige i morgen. Har du nogen anelse om det evt. kunne være forårsaget af et forlænget fasspjæld? Ligesom på CPI you know.

Jeg bestilte faktisk udstødningen (besluttede mig til sidst for Tech NExt) men ProTuna har sq lukket i disse dage og jeg kan først have den på onsdag, så jeg afbestiller den nok. Og snupper et POLINI Ø47 mm Sport cylinder-kit fra www.scooter-racing.dk. Det er noget billigere end det samme kit hos ProTuna (849 kr fremfor 1199 kr).

Angående smedning så overvejde jeg da at varme et stykke af røret op med fx. en bunsenbrænder, men tror du så ikke det bøjer sammen? Altså lidt ligesom et sugerør når man bøjer det - altså at det bliver bredt og fladt i bøjningsstedet. Angående jernets 'varmebestandighed' så er det vel rimelig fast ved ca. 1400 grader oder so er det ikke? En udstødning bliver jo ikke mere end 200-300 grader så jeg tror ikke det er noget problem at det giver sig eller på anden måde 'arbejder' når det skifter fra kold til varm og omvendt.

Kommentar
Fra : ErikP

Dato : 20-04-03 23:33

Tror vist lige jeg skal vænne mig til at læse mine indlæg igennem før jeg poster, da der er en del der nok godt kunne misforståes men bare skriv hvis det er tilfældet...

Kommentar
Fra : ZeroXP

Dato : 21-04-03 00:01

min ærligemining er at jeg ikke synes du skulle lege med forrøret før du har snakket med en proff smed. HVis du køber en ny cylle (kunne ikke se dit link, da det virkede nix), så smæk lige en anden kabburator på, og husk lige den skal omdyses. Men så begynder den sq også at rykke, og køber du de rigtige dele, så burde du kunne køre n meget interssandt hastighed. Har du penge nok, vil jeg anbefale et komplet polini evo III tuninsæt. Så kan du sige farvel mester, til din søsters kæreste, når han vil lege dørtræk .
Men på www.scooterzone.dk kan du finde rigtig mange afstemnnger og diskussioner om hvilket tuningssæt der er bedst. Så det synes jeg du skulle gør først. det skal lige siges at jeg ikke har rodet med knallert i lang tid, da jeg har solgt min egen for noget tid siden (og snart skal have bil), så det er ikke alt jeg kender til CPI og den slags.

/ZeroXP, som er glad for at have redet en til fra Protunas "gode" potter.

Kommentar
Fra : ErikP

Dato : 21-04-03 00:08

Det med at snakke med en smed kan jeg nok godt klare da min brors ven er det. Han kan vel give et par fif.
Det nye cylinder-kit er fra www.Scooter-Racing.dk men check i stedet disse to sider om kittet:
www.wruum.dk/andmeldelse-polini47jern.asp
www.mopedpower.dk/index.php?side=cylinder_oversigt

Jeg ville helst undgå at sætte ny karb på da det jo lige er minimum 500 kr ekstra, men kan jeg ikke bare nøjes med at omdyse min nuværende?

Kommentar
Fra : ErikP

Dato : 21-04-03 00:10

Har fundet sider og indlæg i forums om omdysning så det har jeg styr på - vil bare lige høre om du mener det er forsvarligt at køre videre med den nuværende? Se helst bort fra den effektforøgelse det nok vil give at skifte til 17 eller 21, men bare om det er muligt at beholde den anden. Tak.