/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Krebseklo
Fra : FrejaFlop
Vist : 4468 gange
50 point
Dato : 15-09-09 20:32

Hej - vi er kommet til at smide et par "krebseklo" (vandplante) ned i vores vandhul på marken og de har på denne sommer bredt sig helt vildt og er næsten ved at "lukke" vandhullet. Er der nogen der kender et middel som man kan putte i vandet som dræber krebseklo men lader fisk og andet leve? Vi er godt klar over at vi evt. må gå den slagne vej og prøve at få hevet alle krebsekløerne op med hænderne for at vandhullet kan ånde igen, men det var jo nemmere hvis der var en Kanduer som kendte en anden metode.

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 15-09-09 20:36

Prøv at tage et kig her :

http://www.tav.dk/klipning.htm

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-09-09 20:36

Jeg venter lige til en anden har svaret, så kopierer jeg vedkommendes svar.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-09-09 20:37

Mange småsøer er plaget af tilgroning. Fra bredderne vil tagrør og dunhammer vokse ud mod vandpladen. Hvor vandet er under 2 meter dybt, kan åkander, krebseklo og andre flydebladsplanter tildække hele den frie vandflade. Specielt i småsøer kan bevoksningen synes voldsom og hurtig få overtaget.

Traditionelt fjernes en tilgroningen ved opgravning af rødderne med gravemaskiner. Denne metode er dog meget hård ved dyr og planter i søen. Ophvirvlingen af mudder ved arbejdet, kan medføre iltsvind i vandet med fiskedød til følge. Yderligere er det meget vanskeligt at sikre, at alt vegetationen bliver fjernet, før til næste forår, hvor planterne igen skyder. I nogle tilfælde kan planterne sprede sig ved opgravning, idet rodstiklinger spredes over hele søen.

Thomas Aabling Vandmiljø varetager pleje og fjernelse af vegetation ved konstant klipning gennem 1-3 sæsoner, hvorved de uønskede planter udsultes. Ved at afklippe alle nye skud og blade dør fx. åkander i løbet af 1-3 år. Metoden er forholdsvis arbejdskraftintensiv og kræver at planterne straks klippes så snart en generation af nye skud kommer. Metodens store fordel er, at indgrebet har meget lille effekt på søens øvrige liv, da der ingen opgravning sker, ligesom der ikke anvendes store maskiner og bredderne derfor ikke skades.

Klipningen sker normalt fra båd udstyret med skær og opsamlingskurv, meget lig en moderne plæneklipper.

I lave brednære områder og i rørskove, hvor der ikke er tilgængeligt med båd, sker klipningen med motor-le.

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 15-09-09 20:38

Ja, det var da flot kopieret

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-09-09 20:38

Undskyld Dahab, intern joke.......................

Du er den seriøse her. Jeg er bare ballademageren. Men kunne ikke nære mig.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-09-09 20:40

Læs frejaflops historik og kig nedenfor. Multigeniet Thomas mener jeg fisker efter point.

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 15-09-09 20:40

Ha ha ok no problem..

Men du var hurtig til at kopiere, den ros skal du have.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-09-09 20:40

Det var kun ballade Dahab. Har stor respekt for hvad du skriver, og læs mit første indlæg!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-09-09 20:42

Det bliver så spændende at se hvis svar Frejeflop godkender denne gang. Den der ved noget? Eller den der har kopieret?

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 15-09-09 20:42

Den er modtaget

Nu må vi hellere hoppe fra tråden så spørgeren ikke bliver overrendt med mails, og får ødelagt sit spørgsmål.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-09-09 20:43

Nemlig..... Hyg dig Dahab

Kommentar
Fra : FrejaFlop

Dato : 15-09-09 20:50

Hej - tak for de lange uddybende svar - men jeg havde håbet på et enkelt svar med en fiks idé. Rendegraver og både er jo logiske løsninger.
PS - jeg kunne godt tænke mig at mine spørgsmål ikke bliver årsag til den helt store point diskussion. Som Bruger bestemmer man vel selv hvem man lige har lyst at give sine point til.
Hej fra FrejaFlop

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-09-09 20:55

Netop. Du fortæller mig så at når JEG finder det rigtige svar, og DU synes Thomas er såååå sød, er det mest OK at du værdsætter Thomas?!?!? Men ok, sætter dig på min interne liste over folk, det er spild af tid at hjælpe. Ikke som Thomas tror pga poængerne, men mere på grund af takken man burde få, hvis man havde hjulpet nogen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-09-09 22:06

En voldsom plantevækst , skyldes ofte meget gødning i vandet. Nogen kalder det forurening.

Hvis du ikke havde krebsklo ville du nok i stedet have en forfærdelig suppe af grønalger eller måske de endnu værre blågrønalger.
Pas på hvilken kvalitet vand,som løber til søen. brug ikke gødning i nærheden af den, og høst så godt af krebsekloen, og tag den væk , inden det bliver koldt og mørkt, så den kommer til at afgive sin næring tilbage til vandet.

Der er ingen nem kemikalieløsning, som ikke skader fisk og miljø..

Kommentar
Fra : klumme_k-rumme

Dato : 16-09-09 02:53

Citat
Hvis du ikke havde krebsklo ville du nok i stedet have en forfærdelig suppe af grønalger eller måske de endnu værre blågrønalger.

Har du også FISK.

Lad høre fra dig hvis de overlever_

troede der fandtes noget der hedder en undervands_LE, der tager alle disse planter.+++
Med eller uden gode resultater, det koster stadig Danskere DK.- at rette vandløb ud/ skævt_IGEN
men PÅ_ DEN Lille Danmark, nu skal alt sgu være så grønt, at man ikke kan MILJØ_ aktivister mere.

Accepteret svar
Fra : vvdriver

Modtaget 25 point
Dato : 16-09-09 10:40

Citat
Det bliver så spændende at se hvis svar Frejeflop godkender denne gang. Den der ved noget? Eller den der har kopieret?

Hvad med den der ikke ved noget.
Så kan jeg også komme i betragtning
vvdriver

Godkendelse af svar
Fra : FrejaFlop

Dato : 13-10-09 19:28

Tak for svaret vvdriver. he he