/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Kærgården / Smør
Fra : vedikkealt
Vist : 2644 gange
100 point
Dato : 15-09-09 14:23

Jeg mener at vide, at Kærgården er langt mere usundt end smør, da der ved fremstillings processen af Kærgården og lignende produkter efter hvad jeg har hørt bruges metoder der ganske enkelt gør det mere usundt.

Er Raps olie den ennærings mæssige bedste olie...??? Kærgården er angiveligt tilsat en god sjat.

Er der nogen her der har styr på Fup og Fakta...?...

Bedste hiulsner fra vedikkealt...

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 15-09-09 14:31

definere sund og usund ?

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 15-09-09 14:34

Kræft og blodprop fremkaldende..f.eks....

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 15-09-09 14:41

Og så skulle det heller ikke være sundt, at mælken bliver homogeniseret / pastauriseret da det skulle knuse fedt partiklerne, så optagelsen af mælkefedtet rent faktisk bliver større, selv ved letmælk o.l.

Nå...det blev et spørgsmål i spørgsmålet...men det går jo nok....

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 15-09-09 14:43

ja risikoen for blodprop er større ved blandingsprodukter.

Jeg mener det er noget med at fedt partiklerne i mælken bliver smadret og at dette betyder at man får større chancer for blodpropper.

Raps olie er en af de mere sunde former for fedtstof og brugt til stegning branker den ikke så let og dermed kommer der ikke så mange kræftfremkaldene stoffer.

Men derudover så synes jeg man skal passe på med at være overdrevent bange for alt hvad man putter i munden.

Hvis man endelig skulle bekymre sig kunne man starte med alle de mærkelige farvestoffer og smagsstoffer i slik.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 15-09-09 14:46

Kærgården indhold en større mængde af de umættede fedtsyrer end smør. De umættede fedtsyrer er de "sunde".

Så hvis du SKAL spise xx gram fedtstof til dit brød vil Kærgården være det "sundeste" alternativ.

Hvor vidt smør eller andre fedtstoffer er sunde afhænger ikke af processen, men af sammensætningen.
Smør er mælkefedt, hvorimod at Kærgården er et produkt sammensat af forskellige fedtstoffer, for at opnå den smelte egenskab som vi kan lide (smørbar fra køleskab).

Et sted hvor processen kan spille en rolle er, hvis du varmer din olivenolie op, så vil man mutere de umættede fedtsyrer, og gøre olivenolien mere usund.

Uanset hvilken form fedtstof kommer i, er det ikke sundt - dog skal kroppen bruge noget fedtstof, for at kunne danne alle de stoffer den skal bruge

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-09-09 14:49

vedikkealt

Du kunne evt. læse denne side

http://www.motion-online.dk/fora/lofiversion/index.php/t24895.html

Der står bl.a.

Citat
Fremstillingsprocessen: Rapsolien er - inden den blandes med smørfedtet -
varmepresset og desodoriseret ved ca. 80° C. En proces der fjerner
duftstoffer fra olien, så blandingsproduktet smager mest muligt af smør. Den
lave temperatur ødelægger hverken oliens fedtsyresammensætning eller
indholdet af antioxidanter.

Den danner ikke kræftfremkaldende stoffer, ligesom den heller ikke kan
sidestilles med en hærdningsproces, der har til formål at ændre de umættede
fedtsyrer til mættede.

Og her, men det er en betalingsside

http://www.taenk.dk/?cid=7128

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 15-09-09 14:50

Man skal nok skelne mellem usundt i betydningen fedende, blodpropfremkaldende og kræftfremkaldene.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 15-09-09 14:51

Derudover så bliver alt jo usundt når man får for meget af det.

Accepteret svar
Fra : scootergrisen

Modtaget 110 point
Dato : 15-09-09 14:51

Jeg tror det handler om balance og ikke så meget om det er det ene eller andet fedt man indtager.

Grunden til at det der transfedt ikke er godt er vel fordi vi får for meget af det og ikke at det er specielt skadeligt i sig selv.

Vand kan jo også være skadeligt hvis man har indtaget for meget. Men det vel ikke nogen der vil sige at vand er usundt.

Det handler vel om balance.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 15-09-09 14:52

Radio dokteren Carsten Vagn Hansen kaldte det for KIRKEGÅRDENS!!!!! fordi HAN synes at smør var bedre. Men ellers er rapsolie noget af det bedste olie man kan bruge til at bage i, og stege i. Det er hvad jeg har læst mig frem til i de forskellige videnskabelige undersøgeelser. Jeg kan ikke tåle mælkeprodukter, så jeg har fundet frem til at rapsolie er det sundeste olie man kan bruge, og så er det tilmed i den billige ende af prisskalaen. Jeg har ikke lige noget dokumentation, jeg kan henvise til, alt er pakket ned i flyttekasser, men prøv at google dig frem. malmin

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 15-09-09 15:04

Vil det sige at vores mavesyre ikke kan opløses den naturlige mælks fedtpartikler...???? siden det angiveligt være mere usundt, at de bliver spaltet før indtagelse....

Kommentar
Fra : Preb0232

Dato : 15-09-09 16:44

det er jo hvordan man ser på sundhed, men køb MÆLKEBØTTE istedet for der støtter du ikke ARLA, der efter min mening er en kapitalistisk magt organisation der både er samfundsskadelig og moral nedbrydende, de kvæler alle små. så undgå helt at købe noget der står ARLA på. Så kår vi da et sundere samfund.

På forhånd TAK

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-09-09 18:00

Det er fantastisk så meget vrøvl der kommer frem jher i kandu, så snart spørgsmålet er noget med sundhed og ernæring.

Rapsolie er ikke den sundeste olie, men meget bedre end smør ernæringsmæssigt.

Transfedtsyrer er ikke noget der hører til i naturen og ikke noget vvi behøver at få noget som helst af.
Om man så kan tåle en lille smule uden at risikere noget sundhedsmæssigt, kan diskutteres.

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 30-09-09 21:32

Tak for svaret scootergrisen.

Jeg valgte dit svar, da du jo så rigtigt skriver....det handler om balance.

Selv spiser jeg kun smør fredag på arbejde, ellers får jeg intet fedtstof på mit brød resten af ugen.

Og når jeg skal bruge fedt, er det altid Økologisk Jomfru oliven olie.

Bedste hilsner fra vedikkealt