/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
lommepenge til hustru ved lov
Fra : ingelein
Vist : 693 gange
50 point
Dato : 15-09-09 13:44

Hej
I et tysk Forum diskuterer vi emnet om egne penge til en hjemmegående hustru. I Tyskland er det ligefrem reguleret ved lov.

har vi også sådan en regulering herhjemme. Jeg har googlet lidt, men kun fundet noget om et lommepengecirkulære til unge under 18 år.

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 15-09-09 13:48

Nej det har vi ikke og det lyder ko også ganske ulogisk. Det er jo kvindens eget valg.

Man har i tyskland en større tradition for at støtte op omkring nogle meget traditionelle familieværdier og har heller ikke samme tradition for at få passet børn ude.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-09-09 15:57

Næ, det har vi ikke her i landet, det eneste der findes i den forbindelse er, at ægtefæller har gensidig forsørgerpligt

Accepteret svar
Fra : ziggy99

Modtaget 50 point
Dato : 15-09-09 17:21

Op til engang i 60érne indeholdt ægteskabsloven en artikel om, at manden hvis han var eneforsørger skulle - udover penge til almindelig husførelse - også skulle betale - et beløb til "kvindens særlige behov", hvilket blev fortoltet som udgifter til kosmetik, bind og lignende...

Den regel er pillet ud endgang i starten af 70érne

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-09-09 20:32

Hej
I det tyske Forum er vi via Wikipedia nået så langt, at der er truffet nogle retslige afgørelser, hvor lommepenge til den partner, som ikke har selvstændig indtægt skal udgøre 6-7 % af nettoindtægten, såfremt det ikke er direkte aftalt at lommepenge til partneren er indeholdt i husholdningspengene.

Så det er ikke ret meget anderledes der. Jeg kan huske, at man i DK engang har brugt begrebet "nålepenge", som skulle bruges til personlige behov, inklusive klæder m.m.

Tak for svarene
mange hilsner
Ingelein

Als Taschengeldanspruch bezeichnet man das Recht eines Ehegatten, der kein oder ein sehr geringes eigenes Einkommen erzielt, gegenüber seinem Partner auf Zahlung eines Barbetrags zur Befriedigung persönlicher Bedürfnisse. Der Taschengeldanspruch ist ein Teil des Unterhaltsanspruchs. In Deutschland ist er als Teil des Familienunterhalts (§§ 1360 bis 1360 b BGB) geregelt.

Das Taschengeld in der Ehe ist vom Wirtschaftsgeld (Haushaltsgeld) zu unterscheiden, das sich auf die Unterhaltung des gemeinsamen Haushalts bezieht. Wenn keine ausdrückliche Absprache getroffen ist, ist das Taschengeld jedoch im Haushaltsgeld enthalten. Deutsche Gerichte billigen dem einkommenslosen Ehepartner („haushaltsführender Ehegatte“) ein Taschengeld von fünf bis sieben Prozent des Nettoeinkommens des anderen zu. Die Höhe des Taschengeldanspruchs ist gesetzlich nicht geregelt und hängt von den Lebensumständen im Einzelfall ab.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 15-09-09 20:34

Tak for svaret ziggy99.
Hej og tak for svaret - Kan ikke dy mig: Det må være fordi det blev moderne med tampax.

Mange hilsner
Ingelein