/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
Harddisk-nedbrud......hjælp
Fra : dean
Vist : 732 gange
200 point
Dato : 30-10-01 10:57

G4
400 mhz
512 MB
OS 9.1 US
Standard IDE 10GB
Maxtor 60 GB
IBM 10 GB SCSI

Hjælp!
Min 60 GB Maxtor er forsvundet.
Der ligger 30 GB data som ikke må forsvinde.....!

Harddisk Toolkit kan se disken men ingen volume og kan ikke reparere den.

Disk First Aid kan slet ikke se noget.

Norton Disk Doctor kan se disken men, kan ikke reparere den.

På mine grædende knæ....... hjælp.

Ængstelig hilsen
Thomas

Accepteret svar
Fra : BASSES

Modtaget 200 point
Dato : 30-10-01 13:35

UHA DA DA ---stor medfølelse med dig !!!!!!

mener du kan fedte med den i hdt, og få den til at mounte disken alligevel.

Mvh
Basses

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-01 13:23

dean <dean.news@kandu.dk> wrote:

> Hjælp!
> Min 60 GB Maxtor er forsvundet.
> Der ligger 30 GB data som ikke må forsvinde.....!
>
> Harddisk Toolkit kan se disken men ingen volume og kan ikke reparere
> den.
>
> Disk First Aid kan slet ikke se noget.
>
> Norton Disk Doctor kan se disken men, kan ikke reparere den.
>
> På mine grædende knæ....... hjælp.

prøv at opdatere driveren (med det program du har brugt toil at
formatere disken)

prøv dernæst at reperere disken med Diskwarrior.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

....nu med verdens "fedeste" FW disk!

Kommentar
Fra : dean

Dato : 30-10-01 14:03

"Morten Reippuert Knudsen" skrev d. 30-10-01 13:23 dette indlæg :
> dean <dean.news@kandu.dk> wrote:
>
> > Hjælp!
> > Min 60 GB Maxtor er forsvundet.
> > Der ligger 30 GB data som ikke må forsvinde.....!
> >
> > Harddisk Toolkit kan se disken men ingen volume og kan ikke reparere
> > den.
> >
> > Disk First Aid kan slet ikke se noget.
> >
> > Norton Disk Doctor kan se disken men, kan ikke reparere den.
> >
> > På mine grædende knæ....... hjælp.
>
> prøv at opdatere driveren (med det program du har brugt toil at
> formatere disken)
>
> prøv dernæst at reperere disken med Diskwarrior.
>
> --
Har prøvet at opdatere driver, men Drive Set up kan ikke se disken.
Jeg må hellere kaste mig over DiskWarrior.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-01 14:33

dean <dean.news@kandu.dk> wrote:

> Har prøvet at opdatere driver, men Drive Set up kan ikke se disken.

drivesetup kan ikke opdatere driveren når den er formateret med HDT

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

....nu med verdens "fedeste" FW disk!

Kommentar
Fra : dean

Dato : 30-10-01 15:11

"Morten Reippuert Knudsen" skrev d. 30-10-01 14:33 dette indlæg :
> dean <dean.news@kandu.dk> wrote:
>
> > Har prøvet at opdatere driver, men Drive Set up kan ikke se disken.
>
> drivesetup kan ikke opdatere driveren når den er formateret med HDT
>
> --
Jeg har måske et lille gennembrud: Jeg har fået Norton DiskDoctor til at reparere den,
men det tager UHYGGELIGT lang tid. Den står og tjekker directories, er det godt eller skidt??

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-01 17:22

dean <dean.news@kandu.dk> wrote:

> "Morten Reippuert Knudsen" skrev d. 30-10-01 14:33 dette indlæg :
> > dean <dean.news@kandu.dk> wrote:
> >
> > > Har prøvet at opdatere driver, men Drive Set up kan ikke se disken.
> >
> > drivesetup kan ikke opdatere driveren når den er formateret med HDT
> >
> > --
> Jeg har måske et lille gennembrud: Jeg har fået Norton DiskDoctor til at
> reparere den,
> men det tager UHYGGELIGT lang tid. Den står og tjekker directories, er
> det godt eller skidt??

Der er højst sandsynligt gået megaged i dit directory, men Norton kan
måske fikse det. Til lige præcis det er DiskWarrior - efter min erfaring
- bedre.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Kommentar
Fra : dean

Dato : 30-10-01 17:41

"René Frej Nielsen" skrev d. 30-10-01 17:22 dette indlæg :
> dean <dean.news@kandu.dk> wrote:
>
> > "Morten Reippuert Knudsen" skrev d. 30-10-01 14:33 dette indlæg :
> > > dean <dean.news@kandu.dk> wrote:
> > >
> > > > Har prøvet at opdatere driver, men Drive Set up kan ikke se disken.
> > >
> > > drivesetup kan ikke opdatere driveren når den er formateret med HDT

Kan der gå yderligere ged i den hvis jeg stopper Norton midt i en proces, er det
bedst at lade den køre færdig?
> > >
> > > --
> > Jeg har måske et lille gennembrud: Jeg har fået Norton DiskDoctor til at
> > reparere den,
> > men det tager UHYGGELIGT lang tid. Den står og tjekker directories, er
> > det godt eller skidt??
>
> Der er højst sandsynligt gået megaged i dit directory, men Norton kan
> måske fikse det. Til lige præcis det er DiskWarrior - efter min erfaring
> - bedre.
>
> --
> Mvh.
> René Frej Nielsen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-01 18:03

dean <dean.news@kandu.dk> wrote:

> "René Frej Nielsen" skrev d. 30-10-01 17:22 dette indlæg :
> > dean <dean.news@kandu.dk> wrote:
> >
> > > "Morten Reippuert Knudsen" skrev d. 30-10-01 14:33 dette indlæg :
> > > > dean <dean.news@kandu.dk> wrote:
> > > >
> > > > > Har prøvet at opdatere driver, men Drive Set up kan ikke se
> disken.
> > > >
> > > > drivesetup kan ikke opdatere driveren når den er formateret med
> HDT
>
> Kan der gå yderligere ged i den hvis jeg stopper Norton midt i en
> proces, er det
> bedst at lade den køre færdig?

Svært at sige, men jeg mener ikke at den har lavet noget, hvis ikke du
har sagt Fix til den. (medmindre den står til automatisk at rette fejl).

I princippet skulle der ikke ske noget, men der kan vel heller ikke ske
det store ved at lade den arbejde færdig.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-10-01 02:09

Hej Dean

Har du prøvet med Diskværktøj / Drive Setup? -> Options -> Activate Disk
+ Update Driver?

Ellers tror jeg, du skal have fat i Alsoft DiskWarrior 2.1. Jeg tror,
den vil kunne redde disken. Det er tilsyneladende dine bootsektorer, der
er stået af (MDB = Master Directory Block)

Prøv også alligevel at køre Norton DiskDoctor, men skip alt andet end
"Checking Directories" i første omgang. Hvis du blot kan få rep. et par
af MDB blokkene, er det 100% sikkert, at DiskWarrior kan redde det hele.

Hvis du bor i Århus, så kontakt mig lige off-list.

mvh. Erik Richard

dean wrote:

> G4
> 400 mhz
> 512 MB
> OS 9.1 US
> Standard IDE 10GB
> Maxtor 60 GB
> IBM 10 GB SCSI
>
> Hjælp!
> Min 60 GB Maxtor er forsvundet.
> Der ligger 30 GB data som ikke må forsvinde.....!
>
> Harddisk Toolkit kan se disken men ingen volume og kan ikke reparere
> den.
>
> Disk First Aid kan slet ikke se noget.
>
> Norton Disk Doctor kan se disken men, kan ikke reparere den.
>
> På mine grædende knæ....... hjælp.

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-10-01 03:07

Hej Dean

Ja, det betyder, at NDD kan se fejlene og højst sandsynlig, - som jeg skrev
i det andet svar, - også kan reparere en del af dem, hvorefter du kan redde
det hele med DiskWarrior.

- Men indrømmet! - Det vil ta' sin tid på så stor en disk....(-

dean wrote:

> Jeg har måske et lille gennembrud: Jeg har fået Norton DiskDoctor til at
> reparere den,
> men det tager UHYGGELIGT lang tid. Den står og tjekker directories, er
> det godt eller skidt??

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-10-01 04:02

Hej Dean

Ja, det er bedst at lade den køre færdig i 'Checking Directories'. De
andre funktioner kan du roligt stoppe før de er kørt færdige. - Klik på
'Skip' i de andre funktioner.

dean wrote:

> Kan der gå yderligere ged i den hvis jeg stopper Norton midt i en
> proces, er det bedst at lade den køre færdig?

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-10-01 08:54

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Prøv også alligevel at køre Norton DiskDoctor, men skip alt andet end
> "Checking Directories" i første omgang. Hvis du blot kan få rep. et par
> af MDB blokkene, er det 100% sikkert, at DiskWarrior kan redde det hele.

Under en telefonsamtale med en supporter hos Alsoft i USA fik jeg at
vide, at hvis Norton havde været indover ville DiskWarrior have sværere
ved at redde tingene. Jeg påstår ikke at have forstand på det, fortæller
blot hvad Alsoft fortalte. Supporteren sagde direkte, at Norton lavede
"snavs i den". Så hans utvetydige råd var: Kør DiskWarrior først!
Jørgen

Kommentar
Fra : dean

Dato : 31-10-01 09:58

ja, nu har NDD så kørt i et døgn og er færdig, men disken står ikke til at redde.
MEN MEN MEN: Nu er de andre partitioner begyndt at gå ned en for en!!!!!!!!
Først minn SCSI disk, derefter min OS partion, men dem har DiskWarrior reddet.
Er jeg virkelig blevet angrebet af en ondsindet virus for første gang nogensinde?
Jeg er bekymret.

> Hej Dean
>
> Ja, det er bedst at lade den køre færdig i 'Checking Directories'. De
> andre funktioner kan du roligt stoppe før de er kørt færdige. - Klik på
> 'Skip' i de andre funktioner.
>
> dean wrote:
>
> > Kan der gå yderligere ged i den hvis jeg stopper Norton midt i en
> > proces, er det bedst at lade den køre færdig?
>
> mvh. Erik Richard
>
> --
> K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
> Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
> Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
> Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
> - Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
> - Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
> - Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-10-01 14:28

Hej Jørgen

Rigtigt! - Hvis DiskWarrior kan _se_ disken. Men nogle gange er MDB så
ødelagt, at DW ikke kan se den, og så _skal_ man have bare nogle få af
bootsektorerne restaurerede, for at DW kan komme til.

- Men bortset fra det, så er der jo en mindre 'krig' igang mellem de to
firmaer, og supporteren har ganske afgjort vidst, at når først DW har været
der, så er der højst sandsynlig ingenting for Norton at komme efter, - udover
en gang SpeedDisk...-))

Jørgen Angel wrote:

> > Prøv også alligevel at køre Norton DiskDoctor, men skip alt andet end
> > "Checking Directories" i første omgang. Hvis du blot kan få rep. et par
> > af MDB blokkene, er det 100% sikkert, at DiskWarrior kan redde det hele.
>
> Under en telefonsamtale med en supporter hos Alsoft i USA fik jeg at
> vide, at hvis Norton havde været indover ville DiskWarrior have sværere
> ved at redde tingene. Jeg påstår ikke at have forstand på det, fortæller
> blot hvad Alsoft fortalte. Supporteren sagde direkte, at Norton lavede
> "snavs i den". Så hans utvetydige råd var: Kør DiskWarrior først!

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-10-01 14:40

dean <dean.news@kandu.dk> wrote:

> ja, nu har NDD så kørt i et døgn og er færdig, men disken står ikke til
> at redde.
> MEN MEN MEN: Nu er de andre partitioner begyndt at gå ned en for
> en!!!!!!!!
> Først minn SCSI disk, derefter min OS partion, men dem har DiskWarrior
> reddet.

Blot af nysgerrighed: Kørte du DiskWarrior på de reddede diske FØR du
kørte Norton på dem?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-10-01 13:50

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> Rigtigt! - Hvis DiskWarrior kan _se_ disken. Men nogle gange er MDB så
> ødelagt, at DW ikke kan se den, og så _skal_ man have bare nogle få af
> bootsektorerne restaurerede, for at DW kan komme til.

Hvad er MDB og hvilket formål har den?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-10-01 15:00

dean <dean.news@kandu.dk> wrote:

> ja, nu har NDD så kørt i et døgn og er færdig, men disken står ikke til
> at redde.
> MEN MEN MEN: Nu er de andre partitioner begyndt at gå ned en for
> en!!!!!!!!
> Først minn SCSI disk, derefter min OS partion, men dem har DiskWarrior
> reddet.
> Er jeg virkelig blevet angrebet af en ondsindet virus for første gang
> nogensinde?
> Jeg er bekymret.

Ja, det lyder bekymrende.

Jeg kan varmt anbefale Data Rescue <http://www.wildbits.com/rescue/>,
som formedelst en registrering på $39 er i stand til at redde (næsten)
en hvilken som helst harddisk (som regel med mappehiearkiet intakt).

--
mvh.
Mogens Thyregod
mailto:mothsoft@mac.com
http://homepage.mac.com/mothsoft/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-10-01 15:03

Hej Dean

Start evt. din computer fra den disk/partition, du _har_ reddet og kør så
DiskWarrior på de øvrige én for én. DW kan køres på alle partitioner -
både med og uden OS'er installeret. Men hvis du har DW på CD, er det altid
bedst at starte fra CD'en.

Når du har kørt DW på alle diske / partitioner, så kør Norton SpeedDisk på
alle og optimer/defragmenter det hele. Derefter kører du DW _én_ gang til
på samtlige diske / partitioner og vælger 'Replace' - uanset om den siger,
der er fejl eller ej!

Opdater derefter drivere med Drive Setup.

Jeg tror ikke det behøver at have noget med virus at gøre. Jeg har selv
haft det samme problem på min G3/233DT, hvor det var et program, der
smadrede Directory strukturen helt, men jeg reddede den alligevel.

mvh. Erik Richard

dean wrote:

> ja, nu har NDD så kørt i et døgn og er færdig, men disken står ikke til
> at redde.
> MEN MEN MEN: Nu er de andre partitioner begyndt at gå ned en for
> en!!!!!!!!
> Først minn SCSI disk, derefter min OS partion, men dem har DiskWarrior
> reddet.
> Er jeg virkelig blevet angrebet af en ondsindet virus for første gang
> nogensinde?
> Jeg er bekymret.
>
> > Ja, det er bedst at lade den køre færdig i 'Checking Directories'. De
> > andre funktioner kan du roligt stoppe før de er kørt færdige. - Klik
> på
> > 'Skip' i de andre funktioner.
>
> > > Kan der gå yderligere ged i den hvis jeg stopper Norton midt i en
> > > proces, er det bedst at lade den køre færdig?

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kommentar
Fra : dean

Dato : 31-10-01 15:25

"Jørgen Angel" skrev d. 31-10-01 14:40 dette indlæg :
> dean <dean.news@kandu.dk> wrote:
>
> > ja, nu har NDD så kørt i et døgn og er færdig, men disken står ikke til
> > at redde.
> > MEN MEN MEN: Nu er de andre partitioner begyndt at gå ned en for
> > en!!!!!!!!
> > Først minn SCSI disk, derefter min OS partion, men dem har DiskWarrior
> > reddet.
>
> Blot af nysgerrighed: Kørte du DiskWarrior på de reddede diske FØR du
> kørte Norton på dem?

Ja!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-10-01 15:57

Hej Thomas

MDB = Mater Directory Block. Den indeholder bootsektorerne og
startinformationerne til harddisken.

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> > Rigtigt! - Hvis DiskWarrior kan _se_ disken. Men nogle gange er MDB så
> > ødelagt, at DW ikke kan se den, og så _skal_ man have bare nogle få af
> > bootsektorerne restaurerede, for at DW kan komme til.
>
> Hvad er MDB og hvilket formål har den?

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-10-01 15:23

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> > Hvad er MDB og hvilket formål har den?
> >
> > > bootsektorerne restaurerede, for at DW kan komme til.
> > > ødelagt, at DW ikke kan se den, og så _skal_ man have bare nogle få af
> > > Rigtigt! - Hvis DiskWarrior kan _se_ disken. Men nogle gange er MDB så
>
> Thomas Bjorn Andersen wrote:
>
> startinformationerne til harddisken.
> MDB = Mater Directory Block. Den indeholder bootsektorerne og

Faktisk ligger de to bootblokke for dem selv i de to første blokke på
partitionen. MDB indeholder "volume information", dvs metadata for
selve filsystemet. Heldigvis findes der en "alternate MDB" i
næstsidste blok af partitionen specielt beregnet på diskværktøjer, så
det burde være muligt for disk warrior og norton at reparere
filsystemet, eller i hvert fald den del der har noget med MDB at gøre.

Bootblokken(e) indeholder blot information om, hvilke filer ROM´en
skal overgive kontrollen til under opstart samt lidt andre parametre,
så jeg kan ikke forstå dit udsagn om, at disk warrior har behov for
adgang til dem for at fixe resten af filsystemet.

kilde: Inside Macintosh Files;
http://developer.apple.com/techpubs/mac/Files/Files-2.html
(ja ja, jeg burde selvfølgeligt selv have startet med at læse manualen )