/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Huslejeniveau rimeligt
Fra : palle22
Vist : 2621 gange
200 point
Dato : 13-09-09 19:48

Hej
Jeg er skal snart flytte ind i en lejlighed, som er 80m2 brutto. Den koster 7.400 i måneden, og ligger i udkanten af Århus Centrum. 15m2 er kælder.
Lejligheden er vurderet til 1.750.000 i 2008.

Er der nogen der ved om det er en rimelig husleje? Jeg spørger, fordi jeg synes den virker ret høj.

Mvh

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 13-09-09 20:36

80 m2 for 7400 giver en årlig pris pr. m2 på 1.110 kr. Det er er en forholdsvis høj husleje, men det er ikke umuligt, hvis lejligheden er nyistandsat eller hvis den har en rigtig god placering i byen.

Du kan eventuelt prøve at ringe til huslejenævnet i århus og høre om det lyder meget dyrt. De kan selvfølgelig ikke give dig et præcist svar i og med de ikke har set lejligheden, men de kender huslejeniveauet i byen.

Jeg kan ikke huslejeniveauet i århus, men jeg kan sige, at på Frederiksberg kommer de kun over 1000 kr. pr. m2, hvis de er nyistandsatte.

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 13-09-09 20:59

Lejligheden er pæn, men ikke ny-istandsat. Den ligger i udkanten af centrum.

Jeg prøver at kontakte huslejenævnet imorgen

Mvh

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-09-09 21:03

Man regner med, at hvis lejeprisen her i Jylland overstiger ca 800,- pr kvadratmeter, så er det for dyrt.

Jeg synes også den lejlighed lyder meget dyr, selv om det er i Århus, medmindre der er andet inkluderet i prisen end bare lige huslejen, jeg tænker på acontobeløb for varme, vand o.s.v.

Og yderligere dyrt, såfremt 80 m2 brutto er lig med, at de 15 m2 kælder er medregnet i de 80.

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 13-09-09 21:05

Der er 600 i aconto vand/varme oveni, og vi betaler selv for el.

Kælderen er medregnet i de 80m2

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 13-09-09 21:40

Så er jeg ret sikker på, at den er for dyr. For kun boligarealet skal medgå i beregningen. Så bliver beløbet 1366 pr. m2 pr. år - det er altså for dyrt.

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 200 point
Dato : 14-09-09 06:12

Under www.familieadvokaten.dk finder du denne tekst:

Hvis du bor til leje hos en privat udlejer, og har nogle lejemæssige vilkår, som du dybest set føler dig utilfreds med, kan du få det særlige klagenævn - Huslejenævnet - til at afgøre, om dine lejemæssige vilkår er i overensstemmelse med Lejelovens og Boligreguleringslovens bestemmelser. Pr. d. 1.1.2001 er der indført Huslejenævn i alle kommuner, og det koster i 2008 123 kr. at indbringe en sag for Huslejenævnet.

En klage til huslejenævnet skal være skriftlig, og du skal vedlægge den nødvendige dokumentation, fx en kopi af din lejekontrakt, en kopi af din udlejers varslingsskrivelse vedrørende lejeforhøjelse eller en kopi af det, du måtte føle dig utilfreds med.

Når huslejenævnet modtager din skrivelse, meddeler det udlejeren, hvad du klager over, og han får en frist på to uger til at fremsætte sine ytringer - som det hedder i loven.

Huslejenævnet afgør selv, hvilke nærmere undersøgelser, der skal foretages i sagen, og nævnet har ret til at indhente oplysninger hos sagens parter, alle offentlige myndigheder og private. Desuden kan nævnet foretage besigtigelse af ejendommen eller din lejlighed, men i så fald vil såvel du som din udlejer bliver indkaldt til besigtigelsen med mindst en uges varsel.

Når huslejenævnet har truffet sin afgørelse, kan du klage videre, hvis du har lyst. I Københavns kommune til Ankenævnet for Københavnske Huslejenævn og i alle andre kommuner ved at udtage stævning ved boligretten.

Ønsker du at vide mere om, hvad du kan klage over til huslejenævnet, kan du med fordel læse emne nr. 719 under Boligen. Desuden kan du under denne linjes Formularservice bestille en særlig bolig-klage-pakke med fortrykte klageblanketter vedrørende: 1) huslejens størrelse, 2) stigninger i huslejen, 3) lejlighedens indvendige vedligeholdelse, 4) ejendommens udvendige vedligeholdelse, 5) ejendommens renholdelse og 6) eventuelle tidsbegrænsninger af lejemålet.

--------¨¨

Du kan udmærket tage en telefonisk drøftelse med nævnet først, som foreslået af Rye Jensen, men jeg gætter på, at nævnet vil være meget forbeholden med at udtale sig om din konkrete sag uden at få en egentlig klage ind. Derfor tror jeg, at du skal klage.

I mange år drev jeg advokatforretning, dog kun sjældendt om lejesager, men man får alligevel en vis viden og erfaring med årene. NU har jeg det mere på afstand, så måske er jeg ikke helt opdateret, men min fingerspidsfornemmelse ud fra de oplysninger, du giver er, at huslejen ikke bør ligge højere end ca. 4.500 til allerhøjst ca. 5.000 om måneden. Så jeg tror, at en klage vil føre til en gedigen nedsættelse. Klagen ændrer ikke ved din uopsigelighed som lejer.

Hvis du bruger den 'pakke'formular, som familieadvokaten.dk omtaler, risikerer du i alt fald ikke at gøre noget forkert, og udlejeren vil - når han ser klageskrivelsen - kunne se, at du ikke sidder og håndbroderer et personligt angreb imod ham, men at det er professionelt grebet an fra din side. Så min anbefaling er, at du køber den pakkeløsning, som familieadvokaten.dk tilbyder og bruger den som skabelon for din klage. Der er muligvis nogle klagefrister, så vent ikke alt for lang tid efter at du har overtaget lejemålet.

Jeg lægger til grund, at du har en skriftlig lejekontrakt, så udlejer ikke bakker ud af aftalen og benægter alt?

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 14-09-09 08:06

Jeg har en skriftlig lejekontrakt, ja.
Men kan jeg ikke regne med at udlejer opsiger mig med tre måneders varsel, hvis jeg klager? Jeg vil jo ihvertfald blive meget dårlige venner med udlejer...

Kommentar
Fra : kj

Dato : 14-09-09 09:14

Kælder regnes ikke som boligareal, med mindre der er særlige betingelser til stede, så vidt jeg husker bl.a., at der er en væg fri ud til terrain, og at lofthøjden er mindst 2,25m, så hvis ikke kælderen opfylde rette krav er det ikke boligareal, dvs. at du så har en bolig på 65 kvadratmeter, og så synes jeg prisen er meget høj. kr. 1366,15 pr. kvadrameter årlig, selvfølge ska du også betale lidt for den opbevaringsmulighed du har i kælderen, men jeg vil tro at det vil være normalt med ikke mere end ½ kvadratmeterpris af det øvrige.

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 15-09-09 18:28

Har det betydning at lejemålet er begrænset til 2 år?

Kan udlejer opsige mig med 3 måneders varsel, hvis jeg klager?

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 28-10-09 09:28

Tak for svaret Oldboston.